Metro pojedzie z Krakowskiej na Dworzec Świebodzki?

Marcin Torz
Maciej Dudzik
Radni wojewódzcy z klubu Rafała Dutkiewicza walczą o pieniądze na pierwszą linię metra we Wrocławiu. Chcą, by jego początek powstał pod Dworcem Świebodzkim. Stamtąd podziemny tunel poprowadzić ma na pl. Społeczny, gdzie się rozwidli. Jedna nitka zostanie wytyczona na ulicę Krakowską, gdzie już na powierzchni pociąg wjedzie na tory prowadzące w kierunku Opola. Druga nitka zostanie skierowana na pl. Grunwaldzki.

Stamtąd (w zależności od koncepcji) poprowadzi albo pod osią Grunwaldzką, pod Odrą i dotrze do torowiska, którym teraz pociągi jeżdżą do Oleśnicy. Albo (wersja droższa) pod ul. Wróblewskiego, Olszewskiego i lekkim łukiem też połączy się z linią kolejową.

Marzenia? - Nie - mówi Patryk Wild, pomysłodawca i przewodniczący Klubu Radnych Rafał Dutkiewicza w sejmiku wojewódzkim. - Właśnie staramy się na pieniądze na opracowanie studium wykonalności. To kilka milionów złotych. Chcemy, aby przewidziano je w budżecie na przyszły rok - mówi Wild.

O wiele więcej ma kosztować sama budowa metra. Z szacunkowych wyliczeń Wilda wynika, że miliard złotych. - Ale staralibyśmy się o dotację unijną - tłumaczy radny. - Projektowanie i budowa potrwa poza tym i tak kilka lat. Rozkładając miliard na wiele miesięcy, dodając pieniądze z Brukseli, rocznie metro nie pochłaniałoby ogromnych kwot - analizuje radny Wild.

Dr Maciek Kruszyna, naukowiec z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, uważa, że podziemna kolej we Wrocławiu to dobry pomysł. - Niemiecki Lipsk właśnie kończy budowę podobnego projektu - opowiada dr Kruszyna.

Naukowiec zauważa, że taka kolej to nie tylko dobre rozwiązanie komunikacyjne dla mieszkańców Wrocławia, ale też aglomeracji. - O wiele łatwiej i szybciej na przykład mieszkaniec Oleśnicy dostanie się do centrum stolicy Dolnego Śląska - dodaje Kruszyna.

Wideo

Komentarze 294

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zibimaks

Rozpatrzyć należy połaczenie łukiem stacji Plac Grunwaldzki ze stacją Hala Stulecia i dalej przez Sempolno, Zalesie... Umozliwi to dojazd do atrakcyjnych miejsc wypoczynku i rozrywki oraz galerii handlowych w przeciwnym kierunku. Kwestia kosztu nie jest tu istotną. Ważne jest czy budować i czy jest to mozliwe. Inne mniejsze miasta świata pokazują że tak. Opłaca się bo powoduje m.in. zmniejszenie zanieczyszczeń środowiska...

n
nera

nie metro

U
UjemnyPlus

Budujmy od razu Metro Plus, w końcu ładniej brzmi i w sumie powinno szybciej jeździć od takiego bez plusa ;)

O
Oborygen

A jednak jest coś takiego jak metro naziemne w Londynie nazywa się ono Overground w przeciwieństwie do Underground metra podziemnego. Jednak świat się rozwija i warto się edukować przez całe życie:D, pozdrawiam

h
hihih

Ja nie słyszałem o naziemnym metrze. Może za krótko żyję. Szkoda, że nie napowietrzne.

c
cztajacy te bzdury

Budowa metra za miliard zlotych dla mieszkancow Oleśnicy??? Pan Naukowiec czy może osoby które wymyśliły sobie metro bo chcą szybko dojechać ze "wsi" do galerii na zakupy

b
breslaudarek

Czy Wy wierzycie, że koszt metra to miliard? Niech ten pan, co to wymyślił przedstawi kalkulacje. To kwota z sufitu, grubo za niska. Remont dworca głównego - 360mln. Metro miałoby kosztować 3x tyle co remont ISTNIEJĄCEGO dworca?? Przecież trzeba by wybudować od podstaw kilka dworców, wyprowadzić tory na powierzchnię, połączyć, poprzekładać infrastrukturę podziemną, wywieść setki tyś. ton urobku. Pryma aprylis dawno było. NIE BĘDZIE METRA. Mamy kolosalnie zadłużony ( przez stadion głównie ) Wrocław. Nie ma kasy na dokończenie obwodnicy śródmiejskiej, remont wielu ulic ( np. Wyszyńskiego ), ludzie na osiedlach jeżdżą po błocie, nie mają kanalizacji, rowy pozarastane.

x
x_X_x

to pół roku kopania i wylewania tunelu przy użyciu tarczy wiertniczej, takiej jak pracuje w Warszawie. Tunel z Kochanowskiego do placu Społecznego (gdzie będzie dalsza część) to ok 3 km. Reszta to tory na powierzchni. Tu nie ma co się zastanawiać tylko zabierać się do kopania. A wszelkie historie o tym że teren podmokły albo inne cuda można włożyć między bajki. W Paryżu ponad 100 lat zamrożono błoto (bo trudno to nazwać ziemią) byle można było przekopać tunel więc skoro kiedyś to nie było wyzwanie to teraz też nie jest problemem

P
Pioro

Sorry za moj Polski :) Zielona linia nie ma sensu. Zalesie i Sepolno jest sa malo gesto zaludnione plus jest dosyc zamoznym regionem gdzie ludzie raczej nie wymienia swoje auto na metro. Bylbym wiecej w tramwaj tam zainwestowal. Albo polaczyc fioletowa linie z zielona. Hala Ludowa/Stolecia (whatever) ma sens ale most sczytynski nie bo ma juz dobry tramwaj.

Ale naj wiekszy blad dla mnie jest brak linii przes Nadodrze do tamtego dworca. To jest jeden z najpiekniejszych dzielnic w WRO gdzie musi wplynac nowa generacja mlodych, bardziej zamoznych mieszkancow co chca takie mieszkania, ale sie boja przes dzisiejszy socjal co tam mieszka.

e
esharon

nic nowego a stare odświeżają chodniki i drogi dla pieszych rowerzystów skuterów motorów pojazdów to podstawa do zrobienia w tym mieście połączyć kilka dróg przez torowiska kolejowe pozbyć sie kostki na drogach gładkie zjazdy i podjazdy dla rowerów i wózków inwalidz.i dziecięcych, metro nie jest potrzebne, dodatkowe koszty a w zamian za te drogi to i spalanie i naprawy pojazdów spadno a co za tym idzie bogatszy podatnik

e
esharon

popieram, drogi ulepszyć wszystkie we wrocławiu uwzględniając rowerzystów i pieszych jak i kierowców pojazdów, ja jako WROCŁAWIANIN nie chcę metra, i proponuje szukać biznesu rentownego na który nas stać a nie w łaski jakieś dotacje, pozatym metro nie przyciągnie turystów, a trzeba szukać pomysłów innowacyjnych, które wzbudzą zainteresowanie w europie i poza nią, na to was nie stać RADNI Z WROCŁAWIA ?

w
wrocławianin

koniecznie linia na Bielany. można przecież wykorzystać do tego tory już tam istniejące. południe Wrocławia coraz bardziej się rozwija a połączeń z miastem nie ma praktycznie ŻADNYCH i przede wszystkim można by zapytać mieszkańców gdzie by takie metro chcieli !

W
Wrockanin

... po co, skoro wystarczy normalne, uczciwe rozbudowywanie i utrzymywanie infrastruktury zamiast budowania pomników własnej próżności.

w
wrocławianin

Temat zastępczy,zeby wrocławianie nie zajmowali się śledzeniem uchwalania przyszłorocznego budżetu.Przyjrzyjcie się mieszkańcy Wrocławia,co Wam zafunduje P.Dutkiewicz ze swoją switą w przyszłorocznym budżecie

G
Gość

Za to mamy wodotrysk w Rynku przecudnej urody.

Dodaj ogłoszenie