Matura 2014 polski rozszerzony: Schulz, Szekspir i Tyrmand (TEMATY, ODPOWIEDZI, KLUCZ, ARKUSZ CKE)

MAL, redZaktualizowano 
MATURA 2014 - JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY (tematy, odpowiedzi, arkusze CKE, klucz) archiwum Polskapresse/zdjecie ilustracyjne
Matura 2014 polski rozszerzony. "Literackie obrazy miłości i sposoby ich kreowania we fragmentach Don Kichota z La Manchy Miguela de Cervantesa Saavedry oraz Romea i Julii Williama Szekspira" oraz "Porównaj obrazy miasta przedstawione we fragmentach opowiadania Brunona Schulza Sierpień i powieści Leopolda Tyrmanda Zły. Omów sposoby ukazania przestrzeni i funkcje, jakie ona pełni w obu utworach" - z takimi tematami musieli zmierzyć się dziś maturzyści piszący egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Na jeden z nich maturzyści musieli napisać wypracowanie. Matura 2014 - język polski rozszerzony - zobacz arkusze CKE i tematy. U nas znajdziesz też klucz, rozwiązania i odpowiedzi na pytania.

Matura z polskiego na poziomie rozszerzonym nie jest egzaminem obowiązkowym. Przystępują do niego tylko ci abiturienci, którzy zadeklarowali taką wolę. Chęć zdawania egzaminu z polskiego na poziomie rozszerzonym zadeklarowało 30 tys. maturzystów, czyli około 9 proc. uczniów klas trzecich. Matura 2014 z polskiego na poziomie rozszerzonym trwa 180 minut.

Zajrzyj też do naszego serwisu specjalnego MATURA 2014 - tutaj znajdziesz arkusze CKE, przecieki, pytania, zadania, odpowiedzi i klucze do wszystkich testów z matury 2014.

Matura polski rozszerzony 2014 tematy
Na maturze rozszerzonej z języka polskiego uczniowie otrzymali arkusz zawierający dwa tematy.Jak się okazuje niezbyt trudne. - Nie zaskoczyły mnie tematy. Matura była prosta - mówi Jessica Staranowski z LO nr XII we Wrocławiu. Maturzyści musieli wybrać jeden z nich i napisać wypracowanie nie krótsze niż dwie strony (około 250 słów).

Pierwszy temat: Literackie obrazy miłości i sposoby ich kreowania we fragmentach Don Kichota z La Manchy Miguela de Cervantesa Saavedry oraz_ Romea i Julii _Williama Szekspira.

Ekspert podpowiada:
Wypracowanie na ten temat warto zacząć od tego, że miłość jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów w literaturze. Wskazać na jej symbolikę, że bywa szczęśliwa, tragiczna, platoniczna, patriotyczna itd. Rozwinięcie można podzielić na dwie części.
W pierwszej opisujemy miłość z „Don Kichota" jak uczucie tragiczne, przynoszące cierpienie i troski (miłość platoniczna, nieodwzajemniona, nieszczęśliwa). W drugiej opisujemy miłość Romea i Julii, jako ogromne uczucie, które ma do pokonania mnóstwo przeszkód. To miłość romantyczna "od pierwszego wejrzenia". To z kolei miłość szczęśliwa, odwzajemniona. I choć w szekspirowskim dramacie ukazana jest jako uczucie nadprzyrodzone, to nie ma mocy niszczycielskiej. Uskrzydla zakochanych, dodaje siły do walki o swoje uczucie. Jest uczuciem czystym, pięknym, daje szczęście i poczucie bezpieczeństwa.

Drugi temat: Porównaj obrazy miasta przedstawione we fragmentach opowiadania Brunona Schulza Sierpień i powieści Leopolda Tyrmanda Zły. Omów sposoby ukazania przestrzeni i funkcje, jakie ona pełni w obu utworach.

Zobacz też propozycje rozwinięcia tematów na stronie: gloswielkopolski.pl

Matura 2014 polski rozszerzony - arkusze opublikujemy w tym miejscu w dniu egzaminu, tego samego dnia na naszej stronie pojawią się także rozwiązania (klucze). Przedstawimy też oficjalne arkusze CKE, które będą dostępne już po południu.
Matura polski rozszerzony 2014- arkusze CKE:
- JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - ARKUSZ CKE - PYTANIA - ZADANIA
- JĘZYK POLSKI ROZSZERZONY - KLUCZ
(gdy tylko otrzymamy arkusze, linki będą aktywne)

Matura polski rozszerzony 2014 - punktacja
Za napisane wypracowanie maturalne można uzyskać 40 punktów. Za szczególne walory pracy maturzysta może otrzymać dodatkowe 4 punkty.

  • rozwinięcie tematu 26 punktów = 65%
  • kompozycję 2 punkty = 5%
  • styl 2 punkty = 5%
  • język 8 punktów = 20%
  • zapis (ortografia i interpunkcja) 2 punkty = 5%

Razem 40 punktów = 100%

MATURA POLSKI ROZSZERZONY - ZOBACZ DALEJ ARKUSZE I PRZYKŁADOWE TEMATY

MATURA POLSKI ROZSZERZONY TEMATY Z UBIEGŁYCH LAT
Matura polski rozszerzony tematy 2013:
Temat 1. Porównaj wizerunki Aresa i sposoby oraz cele ukazania tej postaci we fragmentach eposu Homera Iliada _i eseju Zbigniewa Herberta _Olimpijski generał.

Temat 2. Biblioteka i jej użytkownicy. Analizując i interpretując fragmenty prozy Umberto Eco Imię róży i Melchiora Wańkowicza Ziele na kraterze, porównaj przedstawione literackie obrazy i sposoby ich kreacji.

- Język polski poziom rozszerzony 2013 ARKUSZ
- Język polski poziom rozszerzony - kryteria oceniania

Matura polski rozszerzony tematy 2012:
Temat 1. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego O żywocie ludzkim i Agnieszki Osieckiej Kolęda z pretensjami. Zwróć uwagę na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu
mówiącego wobec świata.

Temat 2. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink Przed lustrem, zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra.

- Język polski poziom rozszerzony 2012 ARKUSZ
- Język polski poziom rozszerzony - kryteria oceniania

Matura 2014 wyniki
Abiturient zda egzamin maturalny, jeżeli w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego otrzyma co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z egzaminu z danego przedmiotu.

Maturzysta, który nie zda jednego z egzaminów, ma prawo do poprawki pod koniec sierpnia. Termin poprawkowego egzaminu pisemnego wyznaczono na 26 sierpnia, a poprawkowe ustne w dniach 25-29 sierpnia.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Matura 2014 polski rozszerzony: Schulz, Szekspir i Tyrmand (TEMATY, ODPOWIEDZI, KLUCZ, ARKUSZ CKE) - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 113

f
filip

Tak jak większość piszących 1 temat, napisałem, że osobą mówiącą we fragmencie jest Don Kichot. Jednak po telefonie do mojej polonistki jestem spokojniejszy - powiedziała, żeby w ogóle się tym nie przejmować, to nie będzie brane pod uwagę, ponieważ nie jest to lektura z kanonu. Oceniane będzie rozwinięcie tematu. Także głowy do góry :)
Pozdrawiam

zgłoś
x
xyz

mam nadzieję że masz rację.

zgłoś
G
Gość

Zasugerowano wszystko tak, by to odnieść do Don Kichota, więc jak już, to mamy do czynienia z kardynalnym błędem komisji. Moim zdaniem, jeśli uznają to, co jednak większość napisała w tym temacie, za błąd rzeczowy, zasypią ich odwołania. Bez przesady, nikt mi nie wmówi, że uczeń polskiego liceum musi znać XVII-wieczny hiszpański utwór tak szczegółowo. Śmiech na sali, i co, niby to ma świadczyć o znajomości literatury? Przepraszam, ale jeśli komisja z taką chęcią rzuca kłody pod nogi, to powinna zostać wywalona na zbity ryj. Równie dobrze mogą dać rozprawę Cycerona i podpisać, że to mówi Juliusz Cezar - będzie to świadczyło o ich ogromnej inteligencji i podniesie prestiż polskiego szkolnictwa, bo przecież uczniowie powinni się nauczyć wszystkich tekstów na pamięć...

zgłoś
;|

Sądząc po rozwinięciach z innych przedmiotów, tu możemy się spodziewać tak popapranego klucza, że niewielu uda się osiągnąć przyzwoity wynik.

zgłoś
T
Tico

Muszą czytać te wasze wypociny !

zgłoś
N
Niko

to nawet nie mówił Don Kichot więc... 2 błędy rzeczowe XD

zgłoś
k
kdfkj

cały czas pisałam, ze w pierwszym fragmencie wypowiada się Don Kichot! Co teraz, jak to zostanie ocenione??

zgłoś
a
adzia

Dokładnie to samo zrobiłam, cały czas pisałam podmiot liryczny ale nie utożsamiałam go z don kichotem... To w końcu błąd czy nie ?

zgłoś
D
Del

chcieć popełnić nie znaczy popełnić. Dostaniesz błąd rzeczowy.
Mogłaś napisać, że Don Kichot ROZWAŻA, czy śmierć nie przyniosłaby mu ulgi w cierpieniu

zgłoś
...

Od poniedziałku nie mogę zasnąć.

zgłoś
.

Czy jak napisałam w cechach łączących dwa utwory, że łączy ich ta sama śmierć czyli samobójstwo to wielki błąd? Bo w rezultacie Don Kichot umiera z choroby, a nie z samobójstwa. Help.
Ps. nie czytałam don Kichota, a z tekstu wynikało, ze chce popełnić samobójstwo :(

zgłoś
o
odpowiedzi - sugestie

Na edulandii też już jest "klucz" do rozwinięcia

zgłoś
B
Bad

Czyli nie tylko ja napisałam , że ten fragment Don Kichota to wiersz, że jest podmiot liryczny itd. Więc wnioskuję , że nie nie napisałam kompletnych bzdur? Don Kichot to jest proza, ale ten fragment nie tylko mi ewidentnie wyglądał na wiersz. Zgodzicie się ze mną?

zgłoś
k
kolejnazałamana

Też się tym martwię. Ale myślę, że nie. Gorzej, że napisałam dodatkowo, że to średniowieczna pieśń. Porażka.

zgłoś
x
xaxaxa

Za swoją interpretację chyba nie mogą dać błędu rzeczowego, bo każdy interpretuje tekst po swojemu. Ja w pewnym sensie też dałem mityzację, ale w postaci stróża nocnego, który jednocześnie był sparodiowany (czyli jako taka groteska w jego postaci), ale dla mnie jak najbardziej można by było tę mityzację ogólnie podciągnąć.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3