Maślice boją się nowych bloków. Osiedle tego nie wytrzyma

Błażej OrganistyZaktualizowano 
Parking na ul. Północnej. Tu wkrótce stanie nowy budynek Pawel Relikowski / Polska Press
Miasto zarabia krocie na sprzedaży działek na Maślicach. Przez ostatnie lata do kasy wpłynęło prawie 50 mln zł. Na giełdzie już są kolejne działki przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną i wielorodzinną, w tym przy ul. Północnej, gdzie rada osiedla prosiła o parking. Mieszkańców przybywa, a rozwoju infrastruktury brakuje. Zarząd osiedla obawia się, że Maślice pękną w szwach.

Pod koniec marca miasto sprzedało dwie działki położone przy ulicy Potokowej (numery 22-24) na Maślicach. Teren o powierzchni ponad 15 arów za 680 tysięcy złotych kupiła spółka Vinci Construction, powiązana z branżą deweloperską. Według zapisów planu miejscowego na działkach mogą powstać domy jednorodzinne, budynki wielorodzinne czy biura.

Pod młotek poszła również ostatnio działka przy ulicy Północnej (nr 1-3, powierzchnia ok. 20 arów), pomimo protestu mieszkańców osiedla, którzy przez lata parkowali w tym miejscu. Na dzikim parkingu samochody zostawiali pracownicy i klienci pobliskiej firmy. Rada osiedla chciała uporządkować ten teren i stworzyć na nim legalny parking na około trzydzieści samochodów. Dwukrotnie prosili o to pisemnie władze Wrocławia. Bezskutecznie.

Urzędnicy odmówili, ponieważ miasto jest właścicielem tylko części terenu w tym miejscu, poza tym propozycja mieszkańców była niezgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje w tym miejscu niewielkie punkty handlowe, biura, a także budynkami mieszkalne: jedno- i wielorodzinne.

Parkingu więc nie będzie, chyba że zbuduje go przyszły właściciel (plan miejscowy dopuszcza również usługi). Za dwie działki inwestor zapłaci ok. pół miliona złotych. Przetarg rozstrzygnie się na początku czerwca, o ile będą chętni, ale sądząc po zainteresowaniu deweloperów Maślicami, raczej nie można się spodziewać, że po działkę nikt się nie zgłosi.

Tempo sprzedaży działek nie podoba się mieszkańcom i radzie osiedla, ponieważ ich zdaniem Maślice niedługo będą całe zabudowane domami. Przybędzie mieszkańców, samochodów i na osiedlu zrobi się po prostu zbyt ciasno. Mówią wprost: to wyprzedaż, na którą nikt nie jest przygotowany. Bo jest jedna szkoła, bo dojazd komunikacją miejską jest niewygodny, bo brakuje terenów zielonych...

Zaglądamy na miejską giełdę nieruchomości. Obecnie w obrębie Maślic na sprzedaż wystawionych jest (lub w przygotowaniu do sprzedaży) osiem działek. Oprócz wspomnianej przy ulicy Północnej reszta położona jest przy ulicach: Rędzińskiej, Maślickiej, Porajowskiej, Brodzkiej i Siedleckiej (skrzyżowanie) oraz Biłgorajskiej i Lubelskiej (skrzyżowanie). Cztery działki są przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną, jedna pod wielorodzinną, pozostałe pod usługi. Ich łączna powierzchnia to niespełna 1,3 hektara. Na podstawie podanych do tej pory kilku cen wywoławczych można przypuszczać, że miasto zarobi na ośmiu działkach kilka milionów złotych.

Od 2013 roku do 28 marca tego roku miasto sprzedało na giełdzie 55 nieruchomości na Maślicach pod zabudowę wielorodzinną, jednorodzinną i usługi. Wrocław zarobił na tym prawie 47 mln zł. Najdroższe (8,7 mln, ok. 1,7 hektara) były trzy działki przy alei Śliwowej, sprzedane w listopadzie ubiegłego roku pod zabudowę wielorodzinną, pomimo próśb mieszkańców o zamienienie zabudowy wielorodzinnej na jednorodzinną, która dominuje na Maślicach.

Osiedlowi radni zażądali również od urzędników, aby przed wydaniem zgody na budowę kolejnych mieszkań uporządkowali komunikację. Jak się później okazało, sami musieli rozmawiać z deweloperem, aby odszedł od planu budowy osiedla wielorodzinnego na 4 tysiące osób. Dogadali się. Mieszkańcy bez pomocy miasta dopięli swego, inwestor zbuduje osiedle domów jednorodzinnych.

– Niestety miasto dalej, po cichu, bez konsultacji z mieszkańcami sprzedaje działki, których nie musi sprzedawać – zauważa Sławomir Czerwiński, przewodniczący zarządu osiedla Maślice.

Szacuje się, że w przeciągu kilku następnych lat na Maślicach może powstać kilkadziesiąt tysięcy mieszkań. Sławomir Czerwiński uważa, że osiedle zupełnie nie jest na to przygotowane.

Z kolei wiceprzewodnicząca zarządu osiedla – Grażyna Lange – podkreśla, że na ich osiedlu przede wszystkim brakuje koordynacji inwestycji:

Chodzi o zrównoważony rozwój Maślic. Miasto sprzedaje działki pod domu jednorodzinne, rozumiemy to, ale w ślad za tym nie idzie rozwój infrastruktury. Mamy coraz więcej mieszkańców, a infrastruktura jest jak za króla Ćwieczka. Coraz większe korki, trudno wyjechać rano i później wrócić po pracy. Mamy jedną szkołę, od lat czekamy na tramwaj. Brakuje dróg, jest tylko Królewiecka i Maślicka. Chcemy poprosić prezydenta o wiadukt kolejowy, bo przed przejazdem ustawia się sznurek aut.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 90

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bartosz Zaręba

A kto zajmie się zarządzaniem Nieruchomości .

B
Blackberry

A wystarczyło by, gdyby gmina przeznaczała tylko 10% na NOWE inwestycje ze sprzedanych nieruchomości.
Gmina nie zadba o swoje drogi, bo gmina lubi duże korki. Duży korek=duże spalanie paliwa=dużo podatków.

X
Xxx

Ja tylko tak wszytkim szybciutko przypomne, ze jak nam sie nie podoba to mozemy sie wyniesc do Łodzi lol

?

Łysy wydał na swoje zachcianki! Największym marzeniem jak wiemy były gołe baby na zdjęciach za które słono płacił i POdejrzane przejażdżki służbowym autem które rozpie&dolił jak kuba rozpruwacz bo ma przepisy w dopie a podatnicy musieli za to zapłacić

t
to ja

nawet nie na 2,9 mld a już na ponad 6 mld zł

w
właściel

czy gazeta wrocławsko /niemiecka nie powinna robić zdjęć z czytelnymi nr rej.aut? Proszę o wyjaśnienie?

G
Gdzie Architekt

Budynki o niespójnej architekturze. Bez terenów zielonych. Bez jakiegoś pomysłu na całość. Bez parkingów. Bez chodników. Bez zieleni. Bez rowerowni. Bez głowy. Za to drogo, za drogo jak na taki standard.

k
komuno WRÓĆ

nikt normalny nie kupuje mieszkania tam gdzie niema dojazdu.ale co tu duzo mówić ..poprostu tak sie napedza rynek i kieszenie ,nawet te "nielegalne" .kazdy chce mieszkać ,niema gdzie to bierze pętle na szyje na 30 lat i wiekszość życia spedza albo w korkach albo w tych pustakach gdzie słychać jak sąsiad kopuluje,od 10 do 10 m-ca.szlak trafia jak wydają pozwolenia na budowe ,a ciekawe kiedy zbudują drogi ?ale co ich to interesuje ,,,wolą miec wakacje z łapówek albo wypasione auto.bo oni "ta legalna mafia"zyją z takich jak Wy.biedni ludkowie.WYJDZIE NA ULICE!DOŚĆ WYZYSKU.

:)

Ja proponuje urzędników zaoptarzyć w symulator budowy miasta jak Cities Skylines.....
Tam bardzo szybko można zrozumieć dlaczego trzeba myśleć przed ekspansją osiedli i jaki ma to wpływ na korki

h
haiku

ja nie wiem, zatem niech będzie jak jest. widac tak jest najlepiej.

.

smiac mi sie chce z naiwnych ludzi tam kupujacych mieszkania.
wspolczuje tym co cale zycie tam mieszkali

:(

które stoją w korkach na dwóch wąskich ulicach.

z
znużony

Ilu z Was, zakorkowanych dziś maśliczan, wybrało na prezydenta Rafała Dutkiewicza?
Spójrzcie w lustra.
Za rok z tego osiedla nie wyjedziecie. Zaludni się Maślicka, na tych potwornych kocich łbach będzie większy korek niż na Królewieckiej.
No i skrzyżowanie Królewiecka-Maślicka-Głowna-Brodzka. Tam powinno być rondo i pasy do skrętów.
A zbudowano market budowlany: dokorkuje skrzyżowanie całkowicie.

T
Tomek ,który ma swój domek

Kiedyś była mowa o wykorzystaniu byłych pól irygacyjnych na osobowicach i tam miały powstać osiedla bloków.
Dla czego pozwala sie na budowę bloków na osiedlach domków jedno rodzinnych -w stanach to był by proces.

---

Miasto nie powinno pozwalać na wybudowanie ani jednego bloku, póki nie zostanie otwarta linia tramwajowa! Mieszkańcy nie będą jeździć autobusami, które mają małą pojemność (ponad 2 razy mniej niż tramwaj - a czasem jeżdżą krótkie, a na 101 i 104 tylko takie - 3 razy mniej pojemne), zwłaszcza kiedy popołudniowy szczyt na rozkładach autobusowych kończy się o 17(!), czyli w samym środku prawdziwego szczytu, a na 104 go nie ma, bo nawet w szczycie 104 jeździ co pół godziny (a w dni wolne ledwie co godzinę).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3