Superpociągi z pewnością spełnią oczekiwania dolnośląskich pasażerów. Przede wszystkim będą to pojazdy dłuższe od tych kursujących w regionie -pięcioczłonowe, mieszczące ponad pół tysiąca podróżnych.
Każdy z nich będzie osiągał prędkość 160 km/h, maksymalnie wykorzystując zmodernizowane odcinki kolejowe. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe, co ułatwi korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Poza tym na pasażerów będą czekały wygodne fotele z dostępem do gniazd zasilania oraz pokładowe WiFi.
Dla bezpieczeństwa podróżnych tabor zostanie wyposażony w monitoring oraz nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, informujące o możliwych przesiadkach do innych pociągów regionalnych i krajowych, a nawet o możliwości dojazdu z dworca w określone miejsce z wykorzystaniem komunikacji miejskiej.
- Pierwsze nowe pociągi z rozpoczętego przetargu zostaną wyprodukowane i dostarczone pod koniec 2017 roku. W sumie w ciągu dwóch lat trafi do nas jedenaście nowych składów. Na ich zakup przeznaczymy ponad 250 mln zł z czego 85 proc. wartości będzie stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020 - mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Pojawią się na trasach w całym regionie. Nowe pociągi będą obsługiwały połączenia kolejowe regionalnego przewoźnika - Kolei Dolnośląskich. Pasażerowie pojadą nimi m.in. z Wrocławia do Międzylesia (i dalej do czeskiego Lichkova), Węglińca, Legnicy, Lubina, Głogowa, Rawicza, Jelcza-Laskowic.
Oferując rozbudowaną sieć połączeń regionalnych przewoźnik umożliwia komunikację bezpieczną, szybką, omijającą zatłoczone w godzinach szczytu drogi i ulice miast.
- Nowoczesna, punktualna kolej jest alternatywą dla komunikacji samochodowej. Doświadczenie pokazuje, że nasze połączenia cieszą się ogromnym zainteresowaniem podróżnych. W ubiegłym roku Koleje Dolnośląskie przewiozły ponad pięć milionów podróżnych. Właśnie dlatego zamawiamy nowe pociągi pięcioczłonowe, które przyjmą na pokład jeszcze więcej pasażerów - mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa odpowiedzialny za kolej.
Koleje Dolnośląskie są najdynamiczniej rozwijającym się przewoźnikiem regionalnym w Polsce. Już dziś dysponują kilkudziesięcioma nowoczesnymi składami, a do 2022 r. dolnośląski samorząd planuje zakup 28 nowych pociągów, na które przeznaczy ok. 611 mln zł.
Dodajmy, że ruch pasażerski odbywa się w regionie na ponad tysiącu kilometrów linii kolejowych. Tak rozbudowana liczba połączeń czyni Dolny Śląsk jednym z regionów o najgęstszej sieci kolejowej w kraju.
Inwestujemy nie tylko w pociągi Już w marcu 2017 r. w Legnicy gotowa będzie nowa hala serwisowa przeznaczona do przeglądów technicznych pociągów Kolei Dolnośląskich.
- Inwestycja pokazuje, że ważne są nie tylko zakupy komfortowych i szybkich pociągów, ale istotna jest również ich bieżąca obsługa, aby były zawsze bezpieczne i gotowe do jazdy - mówi Cezary Przybylski, marszałek Dolnego Śląska. - Dzięki własnej hali większość prac serwisowych będziemy mogli wykonać samodzielnie, co znacząco obniży koszty - dodaje marszałek.
Ta inwestycja będzie kosztować ok. 12 mln zł i zostanie sfinansowana w pełni z własnych środków samorządowej spółki Koleje Dolnośląskie.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?