Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mandaty posypią się na al. Kochanowskiego? Kierowcy boją się kamer (ZDJĘCIA)

Przemysław Wronecki
Jarosław Jakubczak
Blady strach padł na kierowców pędzących al. Kochanowskiego we Wrocławiu. Czy szare kamery to element systemu odcinkowego pomiaru prędkości? Czy wkrótce posypią się mandaty na kierowców mających "ciężką nogę". Sprawdziliśmy.

Kierowcy obawiają się, że lada dzień na al. Kochanowskiego ruszy system odcinkowego pomiaru prędkości i posypią się mandaty. - Widziałem, jak przy kamerach zainstalowanych w kierunku centrum, kręcili się panowie ubrani w odblaskowe kamizelki. Chyba na dniach urządzenia zaczną działać i robić zdjęcia nieprzepisowo jeżdżącym kierowcom - zastanawia się Marcin Kondziela, kierowca czerwonego opla.

Potwierdzać to może ustawienie kamer w szarych obudowach. Jedną zawieszono nad jezdnią na końcu nowego mostu Jagiellońskiego, a drugą przed skrzyżowaniem z ul. Jędrzeja i Jana Śniadeckich.

Właśnie w taki sposób są ustawiane kamery do odcinkowego pomiaru prędkości. Na wybranym fragmencie drogi - na jego początku i końcu - montuje się po jednej kamerze. Zapisują czas wjazdu i wyjazdu. Na podstawie tych danych i długości fragmentu jezdni wylicza się średnią prędkość. Jeżeli jest większa niż dopuszczalna, kierowca może być pewien, że kara go nie ominie.

Okazuje się, że kamery na Kochanowskiego służą do odcinkowego pomiaru prędkości, ale "nie grożą" punktami karnymi i mandatami. - Wrocławska firma Neurosoft, producent urządzenia, poprosiła Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta o możliwość ich ustawienia. Chce sprawdzić, jak sprzęt poradzi sobie w warunkach miejskich. Firma prowadzi teraz badania razem z Instytutem Budowy Dróg i Mostów z Warszawy.

Ale na Dolnym Śląsku kierowcy nie unikną odcinkowego pomiaru prędkości. Bowiem na przełomie 2014 i 2015 roku urządzenia do walki z piratami mogą trafić na dwa odcinki naszych dróg (w całej Polsce ma być ich 29). Na pewno kamery zostaną zainstalowane na drodze krajowej nr 5 między Borzęcinem a Prusicami w powiecie trzebnickim (odcinek 6,8 kilometra). A na liście rezerwowej znalazł się również odcinek drogi krajowej nr 3, biegnący przez Lubin. W tym mieście system zostanie zainstalowany, jeżeli w innej lokalizacji w kraju to się nie powiedzie.

- Mamy nadzieję, że w kwietniu uda się nam rozstrzygnąć przetarg na zakup urządzeń. Wtedy też będzie można powiedzieć więcej, kiedy urządzenia trafią na drogi - wyjaśnia Łukasz Majchrzak z Inspekcji Transportu Drogowego.

Na razie kierowcy muszą się strzec nieoznakowanych samochodów marki Skoda wrocławskiej straży miejskiej i policji. Ta druga ostatnio chętnie łapie zbyt szybko jeżdżących kierowców na ul. Ślężnej (koło wzgórza Andersa), ul. Bardzkiej (cmentarz) i alei Karkonoskiej.

W 2013 roku wrocławska straż miejska na podstawie zdjęć z fotoradarów nałożyła 16 tys. mandatów na kwotę ok. 2,4 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska