Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mama nie idzie do pracy, czyli jak telepraca w Polsce ułatwia kobietom karierę zawodową

Redakcja
Wyobraź sobie, że budzisz się rano; na zewnątrz jesienna, chłodna szarówka i deszcz. Wskakujesz szybko pod prysznic, później przygotowujesz śniadanie – w radio mówią o tym, gdzie dziś najdłużej stoi się w korkach i przepowiadają kiepską pogodę na kolejny tydzień. Zakładasz ciepłe skarpety, siadasz w ulubionym fotelu i włączasz komputer – w tym czasie ekspres już przygotowuje aromatyczną, czarną kawę. Z parującym kubkiem w ręku, otulona w koc rozpoczynasz swój dzień w pracy... brzmi jak bajka? Być może, ale dla wielu to rzeczywistość. Również w Polsce.

**Telepraca (bo właśnie tak nazywa się zatrudnienie na odległość – czyli praca z domu) gości na polskim rynku od kilkunastu lat. Choć nadal nie jest u nas wybitnie popularna (zdalnie pracuje obecnie co 25. Polak), to w skali kilku poprzednich lat notuje ciągły wzrost, a światowe korporacje, które były pionierami w propagowaniu telepracy, nadal rokrocznie zatrudniają pracowników w tym trybie.

Do pracy w kapciach w korporacji i w urzędzie
W IBM zdalnie można pracować od ponad dziesięciu lat. Od dwudziestu jest tam także stosowany elastyczny system zatrudnienia, który daje pracownikowi większą mobilność i umożliwia zbalansowanie życia zawodowego i prywatnego; łącznie na stanowiskach niestacjonarnych pracuje tam kilkaset osób pełniących rozmaite funkcje. Niektórzy spędzają część czasu pracując w domu, a pozostałą część - w biurze. Inni w ogóle nie dojeżdżają do siedziby firmy; ich praca jest całkowicie zdalna – wykonują ją wyłącznie w domu. Jeśli zachodzi potrzeba załatwienia czegoś w firmie, mogą przyjechać i pracować w formie hot-desking (to system wykorzystujący biurka nieprzypisane do konkretnego pracownika, które zajmuje się spontanicznie w zależności od ich dostępności).

Hewlett-Packard rozwiązania zdalne wprowadzał jeszcze na długo przed powstaniem Internetu – wynikało to z charakterystyki pracy w tej firmie, gdzie spory odsetek pracowników podróżuje. Zarząd Nestle Polska również wdrożył telepracę: na początek umożliwił częściowe uelastycznienie grafiku pracowników, a ponieważ próba okazała się trafiona, od początku 2013 roku już niemalże jedna czwarta zatrudnionych w firmie może przez 4 dni w miesiącu pracować w domu.
Telepracuje się także w polskich dużych firmach: w PZU obecnie około 300 likwidatorów szkód nie wynosi swojej pracy z domu. Skąd ten pomysł? Z redukcji nierentownych biur, która dla wielu pracowników oznaczała dojeżdżanie do nowego miejsca pracy, nierzadko oddalonego o wiele kilometrów. Obecnie ci pracownicy zajmują się swoimi obowiązkami w domu, oszczędzając czas i energię potrzebną na dojazdy.

Na telepracę zdecydował się ponad dwa lata temu także Urząd Marszałkowski w Lublinie, gdzie obecnie zdalnie pracuje ponad 40 osób na ok. 870 zatrudnionych. Wynagrodzenie takich pracowników nie zmienia się, dodatkowo każdy telepracownik otrzymuje ryczałtową kwotę, mającą pokryć koszty świadczenia pracy w domu (prąd, dostęp do Internetu, rachunki telefoniczne). Pracownicy otrzymują też niezbędne narzędzia - komputer, telefon, artykuły biurowe i łącze internetowe.

Mniejsze koszty i więcej swobody?
Swoboda: to słowo-klucz w przypadku telepracy. Pierwszym i najważniejszym udogodnieniem, na jakie może liczyć pracownik zdalny jest możliwość pogodzenia wielu aspektów życia codziennego. Pracując z domu można wygospodarować czas zarówno na zrobienie pilnych zakupów, jak i opiekę nad dzieckiem czy na chwilę odpoczynku we własnym ogrodzie. Najczęściej telepraca wiąże się z trybem ściśle zadaniowym – pracownik otrzymuje określone zadanie i konkretną ilość czasu na jego wykonanie – to, z jaką częstotliwością i w jakich godzinach będzie je wykonywał, zależy tylko od niego.
Telepracownik oszczędza także swój czas i pieniądze przeznaczone na dojazd do miejsca pracy. Co równie ważne – unika wielu napięć i stresu, jakie często generuje biurowa atmosfera.

Jeśli już mowa o korzyściach – sami pracodawcy wymieniają kilka powodów, dla których telepraca się opłaca. Przede wszystkim to duża oszczędność w eksploatacji biura – przestrzeń robocza może być wydajniej zagospodarowana, a zużycie energii elektrycznej spada. Jak to wygląda w praktyce? Urząd Marszałkowski w Lublinie obliczył, że jeden telepracownik to oszczędność aż ok. 8 tys. zł rocznie, ponieważ koszt utrzymania stanowiska pracy dla takiego samego pracownika pracującego stacjonarnie w skali roku wynosi ok. 10 tys. zł, podczas gdy koszty ponoszone przez podmiot zatrudniający telepracownika wynoszą jedynie 1800 zł. Plusem jest także możliwość rozszerzenia zasięgu procesu rekrutacji – poszukując specjalistów, pracodawca może sięgnąć nawet na drugi koniec kraju, przy okazji niwelując bariery związane z zatrudnieniem np. osób mieszkających na wsi lub niepełnosprawnych. Kolejną zaletą bezspornie jest fakt mniejszej fluktuacji kadr: telepracownik, jak wykazało doświadczenie firm rekrutujących w tym modelu pracy, jest bardziej zadowolony ze swojej pracy, przez co z pewnością chętniej zostaje na stanowisku – a to procentuje, bo nie trzeba wyszukiwać i szkolić nowych kandydatów na zastępstwo.

Najważniejsza wiedza i przeszkolenie
Jak wynika z prognoz rynku pracy, za kilka lat blisko 20 procent polskich przedsiębiorstw będzie stosować elastyczne systemy zatrudnienia. Aby dostosować się możliwie najlepiej do nowych wymagań, należy postawić na edukację i zdobywanie doświadczenia.
Oczywiście najistotniejsza w telepracy jest płynna obsługa urządzeń i programów niezbędnych do jej wykonywania. W dzisiejszych czasach niemalże każdy może się pochwalić umiejętnością choćby podstawowej obsługi komputera i kilku aplikacji, ale na wielu stanowiskach to wciąż za mało. Jak rozwinąć swoje kompetencje w tej dziedzinie, by sprostać wymaganiom rynku?
Z pomocą przychodzi projekt euroKobieta, dedykowany wszystkim zainteresowanym, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę informatyczną w zakresie telepracy i wypróbować tę formę zatrudnienia. euroKobieta to całkowicie bezpłatny, dofinansowany ze środków Budżetu Państwa i Unii Europejskiej projekt wsparcia zawodowego dla kobiet. Ma on na celu wyrównywanie szans na współczesnym rynku pracy, a w szczególności wsparcie kobiet znajdujących się w trudnej sytuacji zawodowej – priorytetowo wracających na rynek pracy przerwie związanej z urodzeniem dziecka i macierzyństwem, ale nie tylko.

Projekt działa w 3 głównych obszarach wsparcia:
1. Międzynarodowo certyfikowane szkolenie informatyczne "Informatyczne Kompetencje Telepracy", realizowane w trybie zdalnego nauczania przez Internet na platformie e-Learning. Szkolenie jest krajową realizacją programu certyfikacyjnego European Information Technologies Certification Academy Telework Competencies Programme (EITCA/TC), akredytowanego przez Europejski Instytut Certyfikacji Informatycznej EITCI w Brukseli. Szkolenie realizowane jest w języku polskim i obejmuje szereg przedmiotów w zakresie kompetencji informatycznych dotyczących telepracy. Po pozytywnym ukończeniu szkolenia uczestniczce wydawany jest europejski certyfikat informatyczny EITCI.

2. Zdalne warsztaty telepracy, czyli sieciowe rozwiązanie w zakresie internetowego systemu warsztatów telepracy w rzeczywistym środowisku działalności gospodarczej firm. Warsztaty umożliwiają przetestowanie telepracy jako formy zatrudnienia: są to praktyki, w trakcie których uczestniczka współpracuje z pracodawcą zlecającym jej zadania na odległość, przy wykorzystaniu komputera. Dzięki temu zyskuje niezbędne przygotowanie i doświadczenie w pracy zdalnej.

3. Internetowy serwis informacyjno-doradczy, w ramach którego publikowane są treści związane z aktywizacją zawodową (wybierane oferty pracy, informacje na temat dostępu do innych projektów oraz programów wsparcia, łącza do ważnych zasobów w Internecie). Internetowy serwis informacyjno-doradczy projektu euroKobieta posiada także funkcjonalności nowoczesnego serwisu społecznego, umożliwiając uczestniczkom projektu wzajemną pomoc w ramach komunikacji za pośrednictwem tworzenia sieci społecznych, organizowania grup, prowadzenia blogów, dyskusji w forach.

Aby skorzystać z całkowicie bezpłatnego wsparcia projektowego, należy zarejestrować się imiennie na stronie www.euroKobieta.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska