Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małe firmy mogą się skutecznie promować w sieci

Ryszard Żabiński
Małe firmy mogą się skutecznie promować w sieciAndrzej Czech, dyr. zarządzający Sfera Group we Wrocławiu
Małe firmy mogą się skutecznie promować w sieciAndrzej Czech, dyr. zarządzający Sfera Group we Wrocławiu Materiały prasowe
Rozmowa z Andrzejem Czechem, dyr. zarządzającym Sfera Group we Wrocławiu

Z raportu Sfera Group wynika, że Europejski Fundusz Leasingowy z Wrocławia jest najbardziej aktywny wśród firm leasingowych w wykorzystywaniumediów społecznościowych do promocji. A jak ten problem wygląda na przykładzie małych firm z Dolnego Śląska?
Wykorzystanie kanałów społecznościowych w komunikacji marketingowej nie musi być domeną dużych firm. Oczywiście, większym firmom łatwiej jest zapewnić zasoby do systematycznej komunikacji z odbiorcami, niemniej na rynku jest wiele małych i średnich firm, które wykorzystują efektywnie nowe media do promocji swojej marki i prowadzenia dialogu w internecie. Generalnie, oprócz celów promocyjnych, firmy wykorzystują nowe media do budowania zainteresowania i angażowania społeczności związanej ze swoimi markami. Część z firm wykorzystuje nawet dostępne narzędzia do codziennego aktywizowania sprzedaży. Robią to na przykład bardzo skutecznie lokalne restauracje, które dzięki Facebookowi mogą nagłaśniać menu dnia i w ten sposób zachęcać do odwiedzin w tzw. realu.
 

Obecność firmy w internecie uważana jest za najtańszą formę promocji dostępną właściwie dla każdego przedsiębiorcy. Czy tak rzeczywiście jest?
W ostatnich latach obserwujemy bardzo dynamiczną zmianę w zakresie zachowań kupujących. W wielu branżach już prawie 80 proc. z nich przed zakupem poszukuje informacji na temat produktu lub usługi w internecie. Co więcej, wg badań wiele osób po dokonaniu analizy nie zmienia opinii na temat produktu przed zakupem. Wszyscy obserwujemy dynamiczny wzrost udziału sprzedaży realizowanej przez internet. Nie dziwi mnie, że wielu przedsiębiorców chce wykorzystać trendy i dopasowuje swój model sprzedaży i promocji do zmieniającej się rzeczywistości. Dla nich również posiadanie efektywnej platformy do sprzedaży w internecie generuje oszczędności i umożliwia dotarcie do nowych klientów. Upowszechnienie mediów społecznościowych stworzyło wielu firmom szansę na bezkosztowe dotarcie do nowych klientów. Trzeba jednak pamiętać, że portale takie jak Facebook to również firmy nastawione na generowanie zysku dla ich właścicieli. W praktyce dotarcie do większej grupy klientów wymaga zaplanowania chociaż minimalnego budżetu na reklamę. Siłą tego oddziaływania jest fakt, że możemy taką kampanię skierować do odbiorców o precyzyjnie określonych cechach lub zainteresowaniach.
 

Czy strona internetowa firmy i obecność na Facebooku wystarczy?
Niestety, strona www i obecność na Facebooku nie gwarantują sukcesu w biznesie. W każdym biznesie najważniejsi są klienci. Funkcjonalna strona www oraz jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek może zapewnić dostęp do dużej liczby nowych klientów. Jednak w wielu przypadkach o zakupie decyduje wiele innych czynników, takich jak jakość obsługi klienta, innowacyjność oferowanych produktów czy też opinia o firmie. Nowym, małym firmom nie jest łatwo przebić się do tzw. TOP 10 w wynikach wyszukiwania. Większe firmy dysponują większym budżetem oraz dłuższą historią w wyszukiwarkach, co może utrudniać osiąganie dobrych wyników w pozycjonowaniu. Moim zdaniem, najważniejszym składnikiem sukcesumałych przedsiębiorców jest pomysł na wyróżnienie się od konkurencji. Nie muszą to być jedynie cechy produktu, może to być nastawienie na jakość w obsłudze klienta czy indywidualne podejście w sprzedaży. Pozytywne doświadczenia w kontakcie z firmą mają wpływ na to, czy będziemy ją polecać znajomym. Siła rekomendacji w przypadku usług o charakterze lokalnym może mieć bardzo duży zasięg. Zadowoleni klienci stają się ambasadorami naszej marki, a dzięki mediom społecznościowym mogą dzielić swoje opinie z innymi internautami.

Czy zna Pan  jakieś małe firmy z naszego regionu, które dzięki niskobudżetowej kampanii w internecie osiągnęły spory sukces promocyjny?
Jednym z przykładów udanej promocji wrocławskiej firmy w internecie jest Brand24 – firma zajmująca się monitoringiem informacji w internecie. Jej założyciele dzięki wyczuciu języka komunikacji w internecie realizują bardzo skuteczną auto-promocję przy wykorzystaniu praktycznie wszystkich najważniejszych kanałów, tj. You- Tube, Facebook czy Twitter. Michał Sadowski, założyciel Brand24, nie tylko dzięki innowacyjnej koncepcji usługi, ale także konsekwentnej i przemyślanej obecności w sieci stał się osobą rozpoznawalną nie tylko w branży internetowej. Innym przykładem firmy z Wrocławia, która skutecznie wykorzystuje internet do budowania społeczności wokół marki, jest Vorwerk Polska. Wokół swojego produktu – Thermomixu– firma zbudowała społeczność ponad 40 tysięcy zaangażowanych fanów. Prawie każdy z generowanych przez markę postów notuje kilkaset polubień i bardzo dużo udostępnień. To właśnie one są najważniejsze w dalszej promocji marek na Facebooku i demonstrują zaangażowanie jej odbiorców.
 

Jakie są najnowsze trendy  w marketingu internetowym?
Marketing powinien być przez firmy traktowany nie jako pozycja w budżecie, ale jako klucz do skutecznej komunikacji z otoczeniem. Narzędzia marketingu, w tym marketingu online, mają decydujący wpływ na funkcjonowanie i sukces biznesowy firm. Najważniejszym wyzwaniem w marketingu jest potrzeba ciągłego analizowania odbiorców naszej komunikacji. Zdefiniowanie ich cech, badanie nawyków, analiza trendów w zachowaniach i potrzebach klientów pozwala na prowadzenie uporządkowanego dialogu z klientami. Ludzi nie interesują marki, które mówią do nich o wszystkim i niczym. W erze komunikacji cyfrowej zależy nam na jak najszybszym dostępie do informacji, które nas interesują. Planując komunikację z naszymi klientami, powinniśmy myśleć długofalowo – potrzebna jest przemyślana strategia, która uwzględni cechy grupy odbiorców, dopasuje kanały komunikacji, określi jej częstotliwość.
Na Facebooku trudno będzie nam zbudować społeczność wokół małej firmy zajmującej się odbiorem odpadów. Nie każda firma musi komunikować poprzez wszystkie dostępne kanały w internecie. W wielu branżach związanych z dobrami konsumpcyjnymi wzrasta znaczenie współpracy z blogerami – stają się oni grupą, która nie tylko wpływa na decyzje zakupowe, ale także kreuje trendy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska