Linii kolejowych mamy w bród. Trzeba je odnowić

Marcin Kaźmierczak
Ważne, aby odbudować linię do Kobierzyc. Byłoby dobrze, gdyby pociągi wróciły też na Świebodzki.
Ważne, aby odbudować linię do Kobierzyc. Byłoby dobrze, gdyby pociągi wróciły też na Świebodzki. Fot. Tomasz Hołod / Polska Press Grupa
Już ponad rok trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Nie wierzymy, że Dworzec Świebodzki usytuowany w samym centrum stolicy Dolnego Śląska nie jest potrzebny do rozwoju kolei i aglomeracyjnej, i regionalnej.Uważamy, że właśnie tu mogliby dojeżdżać pociągami wrocławianie z dalekich osiedli i mieszkańcy podmiejskich miejscowości. I wszyscy stąd wyruszać w inne rejony Wrocławia.

Z Łukaszem Romanickim, prezesem Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej, o Dworcu Świebodzkim rozmawia Marcin Kaźmierczak

Ma Pan sentyment do Dworca Świebodzkiego?
Przyjazdy na Świebodzki pamiętam raczej z opowiadań rodziców. Opowiadali, że wjazd pociągiem do samego centrum dużego miasta, gdzie praktycznie tuż za drzwiami dworca była starówka, zawsze robił wrażenie. Świebodzki to perełka, a do tego centrum miasta, więc dobrze i wygodnie byłoby, aby wróciły tam pociągi. Znacznie bardziej jestem związany jednak z Wrocławiem Głównym.

W jaki sposób?
Przez kilka lat pacowałem w tamtejszej lokomotywowni i wagonowni. Lepiej też pamiętam trasę z Jaworzyny przez Sobótkę i Kobierzyce. Na tej trasie zresztą mój ojciec był kierownikiem pociągu. Opowiadał, że ruch był tak duży, że gdy pociąg składał się z czteroczęściowego wagonu piętrowego, to ledwo zdążył sprawdzić bilety w połowie składu, bo po prostu nie dało się przejść. Taki był tłok.

Od kilku lat trwa boom na kolej. Wrocław też powinien postawić na ten rodzaj transportu?
Nagle okazuje się, że gdy na tych teoretycznie nierentownych liniach przywróci się pociągi, pojawiają się pasażerowie i to tłumnie. Tak jest przecież na linii z Wrocławia do Trzebnicy, która była praktycznie zniszczona, czy ze Szklarskiej Poręby do Harrachova. Ludziom trzeba dać po prostu taką możliwość. Ludzie są jednak teraz wygodniejsi, bo mają auta, więc trzeba ich mocniej zachęcać do pociągów.

Co powinniśmy robić, by pasażerów przybywało?
Dawniej uważano, że skoro kolej jest jedynym wyborem, to pasażer, nawet jeśli będzie musiał dojść do stacji kilka kilometrów, to skazany jest na pociąg. Teraz trzeba budować nowe przystanki i to bliżej osiedli. Do tego niezbędne są duże parkingi przy stacjach, bo nie wszyscy mogą mieć linię pod samym domem.

Linii na Dolnym Śląsku mamy sporo, ale w sporej mierze są nieprzejezdne.
Niemcy wszędzie, zwłaszcza wokół większych zakładów, budowali linie, bo pociągiem najłatwiej było wywieźć choćby urobek z kopalń. To widać zwłaszcza w okolicach Jaworzyny Śląskiej. Jest linia do Bolkowa, Jawora i dalej Marciszowa, Kamiennej Góry czy Karpacza. Ważne, aby zrealizować zaplanowane inwestycje, np. odbudować linię do Kobierzyc i Sobótki. Dobrze byłoby, gdyby pociągi wróciły też na Świebodzki.

Wideo

Komentarze 248

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasażerka

Obserwuję chamskie zachowania konduktorów w pociągach prawie każdego dnia na trasie Legnica - Wrocław. Za co oni chcą podwyżki? Za nieprofesjonalizm i brak kultury?

Dobrze opłaca się wysoko wykwalifikowaną kadrę, a nie prostaków wziętych prosto z ulicy, którzy zupełnie do niczego się nie nadają.

b
bekacz

Znacie gdzieś kolej "aglomeracyjną", która łączyłaby trzy wioski? To nadaje się jedynie do Księgi Rekordów Guinessa :DDDD

P
Pan z miasta

Jadą sobie głupie ludki
Do Wsiobudki, do Wsiobudki
Kunia wczoraj im zabrali
To puciongiem pojechali.

Jadą sobie głupie kmioty
Do roboty, do roboty.
Wsiadła nawet chuda krowa
Do Pustkowa

D
DW

Dolny Śląsk ma ważniejsze potrzeby kolejowe, to przede wszystkim remont ważnych turystycznie linii do Karpacza, Lwówka i Świeradowa.

G
Gość

Niech kmioty zobaczą choć raz w życiu prawdziwy pociąg, cha cha!

J
Józef.

Kolej jest dla miastowych- my tu na wsi chcemy mieć spokój

R
Ryszard

Linia z Jeleniej Góry do Lwówka do niedawna była najwolniejszą linią kolejową z pociągami w całej Unii Europejskiej! Pociągi wlekły się tam 10 km/h. Co zrobiły Koleje Dolnośląskie z tym problemem? Całkowicie zlikwidowały pociągi zamiast wyremontować tory! Podejście do kolei gorsze niż w Afryce Równikowej.

Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska.

D
Dolnoślązak

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

h
hrabia z Wielkopolski

We Wrocławiu powinny powstać 4 linie kolei aglomeracyjnej:

- Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica
- Oborniki Dolnośląskie - Stolec
- Świniary - Sołtysowice
- Muchobór - Gaj (specjalna leśna kolej aglomeracyjna dla kleszczy i much)

Beka na maksa w wsioków.

w
warszawiak

Ludzie tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, a mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

h
hrabia z Wielkopolski

We Wrocławiu powinny powstać 4 linie kolei aglomeracyjnej:

- Wsiocław Wsiebodzki - Wsiobudka - Wsidnica
- Oborniki Dolnośląskie - Stolec
- Świniary - Sołtysowice
- Muchobór - Gaj (specjalna leśna kolej aglomeracyjna dla kleszczy i much)

Beka na maksa w wsioków.

w
warszawiak

Ludzie tu zbyt biedni, a Dolny Śląsk nie będzie ciągle finansował im promocji do wszystkich okolicznych wioch. A tabor przerzucić na linie turystyczne do Lwówka, Karpacza, Kowar czy Świeradowa, gdzie jest mnóstwo bogatych turystów, a mieszkańcom też powodzi się dużo lepiej.

B
Bożena

Kompromitacje Dolnośląskie (KD) mają najgorsze szroty. Niewygodne fotele, nie działa klimatyzacja, bardzo chamska obsługa. Raz jechałem ich pociągiem i nigdy więcej już tego nie zrobię. Pociągi dla plebsu, na dodatek mocno awaryjne.

R
Ryszard

Linia z Jeleniej Góry do Lwówka do niedawna była najwolniejszą linią kolejową z pociągami w całej Unii Europejskiej! Pociągi wlekły się tam 10 km/h. Co zrobiły Koleje Dolnośląskie z tym problemem? Całkowicie zlikwidowały pociągi zamiast wyremontować tory! Podejście do kolei gorsze niż w Afryce Równikowej.

Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska.

D
Dolnoślązak

Lepiej wyremontować linię do Lwówka, która jest uważana przez znawców za jedną z najpiękniejszych linii w Polsce! Tymczasem Koleje Dolnośląskie zlikwidowały na niej niedawno wszystkie pociągi. Podejście do kolei jest tu gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska kpi z Dolnego Śląska. Odwołać marszałka i prezesa Kolei Dolnośląskiego za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku!

Dodaj ogłoszenie