Likwidacja gimnazjów we Wrocławiu. Radni zatwierdzili zmiany

Malwina GadawaZaktualizowano 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pawel Relikowski / Polska Press Grupa
Wrocławscy radni przyjęli na dzisiejszej sesji projekt dostosowujący sieć szkół do wymogów rządowej reformy edukacji. Jarosław Delewski, dyrektor departamentu edukacji chyba nigdy nie usłyszał na sesji tylu pochwał pod swoim adresem. Za wykonaną pracę i przygotowanie nowej sieci szkół dziękowali mu nie tylko radni prezydenckiego klubu, ale także ci z opozycji.

Dziś we Wrocławiu jest 69 szkół podstawowych sześcioletnich. Wszystkie zostaną przekształcone w podstawówki ośmioletnie. Do tego w nowe podstawówki zostanie przekształconych jedenaście dotychczasowych gimnazjów. Trzy zespoły szkół (podstawówka i gimnazjum) zostaną przekształcone w szkoły podstawowe. Dwanaście gimnazjów magistrat chce włączyć do istniejących już dziś podstawówek.

Do wygaszenia - bez przekształcania w podstawówkę albo łączenia z nią - urząd przeznaczył również trzynaście wrocławskich gimnazjów. Będą funkcjonować do 2019 roku, kiedy opuszczą je ostatni absolwenci. Pomieszczenia, które dziś zajmują - będą przeznaczone na potrzeby innych szkół.

LIKWIDACJA GIMNAZJÓW W SZCZEGÓŁACH - GDZIE BĘDZIE CHODZIŁO TWOJE DZIECKO - MAPA

Wrocławski magistrat szacuje, że koszty reformy edukacji mogą wynieść w mieście nawet 100 mln zł. Najwięcej pieniędzy trzeba będzie wydać na przystosowanie szkolnych budynków – utworzenie kuchni i stołówek, stworzenie pracowni przedmiotowych.

Reforma edukacji rodzi sporo emocji, nie tylko wśród polityków i nauczycieli, ale także wśród rodziców, którzy obawiają się o przyszłość swoich dzieci. Na czwartkową sesję przyszli rodzice uczniów Szkoły Podstawowej nr 118 (Bulwar Ikara). Rodzice na początku walczyli oto, aby uczniowie dzisiejszych klas szóstych mogli od września, już jako uczniowie klas VII, kontynuować naukę w tym samym budynku. Po wnioskach rodziców zgodzono się na takie rozwiązanie, konieczne będzie jednak ułożenie planu zajęć w trybie dwuzmianowym, co także nie podoba się rodzicom.

- Uczniowie klas VII będą kończyć lekcje o godz. 19 i później – alarmują rodzice. Jarosław Delewski, dyrektor departamentu edukacji podkreśla, że dyrekcja zgodziła się z wnioskiem rodziców, żeby uczniowie kas VII zostali w tym samym budynku, ale szkoła ma ograniczone możliwości, więc konieczne będzie zorganizowanie lekcji w trybie dwuzmianowym.

- Doceniamy wkład włożony przez urząd w opracowanie nowej sieci szkół. Wiem, ile państwo musieli włożyć w to pracy - mówił Marcin Krzyżanowski, przewodniczący klubu PiS. Inni radni PiS również dziękowali urzędnikom za wykonaną pracę.

- Bardzo dziękujmy za pracę wykonaną przez ostatnie pół roku. To jednak dopiero początek - mówił Jarosław Krauze, przewodniczący klubu Rafała Dutkiewicza.

Przypomnijmy, że zmiany w edukacji rozpoczną się od września. Uczniowie kończący w tym roku szkolnym klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII klasy szkoły podstawowej - nie pójdą więc do gimnazjów. Tak rozpocznie się stopniowe wygaszanie gimnazjów (w pierwszym roku zostaną w nich jeszcze uczniowie klas drugich i trzecich). W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum. Z dniem 1 września 2019 r. gimnazjów już nie będzie.
Projekt nowej sieci szkół przyjęty przez miejskich radnych musi teraz zaakceptować Dolnośląski Kurator Oświaty. Ostatecznie nowa sieć szkół ma być ustalona do końca marca.

Przez najbliższe tygodnie, w każdy czwartek, na łamach Gazety Wrocławskiej będziemy przedstawiać Państwu, jak będą wyglądały nowe obwody szkolne.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Materiał oryginalny: Likwidacja gimnazjów we Wrocławiu. Radni zatwierdzili zmiany - Gazeta Wrocławska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
L
Lisek chytrusek

Nie ma się zbytnio dziwić opiniom w komentarzach Drodzy rodzice zapytajcie nauczycieli jak odbyło się głosowanie na dyrektora tej szkoły, czy aby nie tak, że kandydatka na dyrektora odwróciła się do sali plecami, a głosowanie odbyło się przez podniesienie ręki? Oczywiście liczeniem głosów przypadło największemu włazid…pie (Misiewiczowi naszych czasów) który tylko czekał by uprzejmie donieść na każdy element wywrotowy. Kto nie podniósłby ręki za kandydaturą odpowiednio byłby potraktowany w imię chrześcijańskich wartości. Tak jak w imię tych wartości lepiej traktowana jest kadra uczęszczająca na odnowę ducha świętego prowadzoną przez… A to już zadanie domowe dla bystrzaków.

zgłoś
G
Gość

Jest dokładnie tak, jak piszesz! W komentarzu u góry napisałam dokładnie, jak to wyglądało na naszym zebraniu. U nas też była przedstawiona wersja przy przyjęciu aż 6 klas 1-szych, a wychowawczyni kłamala w żywe oczy, że bedzie tak strasznie źle, nie biorąc w ogóle pod uwagę wersji przyjęcia mniejszej liczby pierwszaków, a sam dyr. Delewski powiedział, ze będą zmienione rejony!!! Dyrektorka jawnie OSZUKUJE rodziców i ich zmanipulowała obiecując gruszki na wierzbie w gimnazjach, w których NIC nie jest pewne, a na pewno bedzie tam gorzej z powodu samej tylko zmiany środowiska. Oszukała rodziców, którzy kiedyś jej zaufali. Jeszcze bardziej jest smutne to, ze jej obecne działania nijak się mają z chrześcijanskimi wartościami, które wyznaje. Pani Dyrektor, niech Pani nie wierzy, ze jak Pani sie do kogoś uśmiechnie myśląc w środku coś przeciwnego, to ludzie Pani tak łatwo uwierzą.... jaki tupet trzeba mieć, żeby nakaz departamentu edukacji wykonać w taki przemyślany sposób, ze tak na prawdę sie go mie wykona! To się nadaje do zbadania przez MEN, jak Pani realizuje tę reformę...

zgłoś
G
Gość

Proszę Państwa, jeśli czytają te komentarze Rodzice przyszłych uczniów SP 118, to błagam Was, nie dajcie się omamić dyrektorce i jej zapewnieniom. Wczoraj na zebraniach klasowych, ustami wychowawców, została przedstawiona wizja tego, jak będą wyglądały warunki nauki dzieci, jeśli zostaną w swojej szkole. Oczywiście jest to wizja najczarniejsza z najczarniejszych, która nie uwzględnia faktycznej liczby dzieci z rejonu tej szkoły, gdyż ta liczba i rejon będą ustalane i znane dopiero pod koniec marca. Ale pani wychowawczyni i pani dyrektor już teraz wiedzą najlepiej, że w SP 118 drastycznie spadnie poziom nauczania, dzieci będą się uczyć w strasznej ciasnocie, na pewno nie będą ich uczyć ci sami nauczyciele, za to w okolicznych byłych gimnazjach, a szczególnie w GIM nr 1 warunki będą jak z bajki! Twierdzą tak bez żadnej gwarancji pisemnej, że tak będzie, bez żadnej gwarancji, że w tych szkołach zostaną ci świetnie wykwalifikowani nauczyciele (wielu szuka lub już znalazło pracę gdzie indziej), że będą wystarczające warunki bytowe (w wielu jest np. brak stołówek) i że nie będzie dwuzmianowości. Dyrektorka chcąc się pozbyć 6-tych klas z przemyślanym wyrachowaniem od początku informowała rodziców, że nie ma żadnej możliwości pozostania, a teraz, gdy JEST na to zgoda dyr. Delewskiego z Departamentu Edukacji, to z perfidią i ogromnym negatywizmem przedstawia nieprawdziwą wersję warunków nauki w razie pozostania. A od liczby uczniów kl. siódmych uzależniona jest liczba przyjęcia uczniów klas 1-szych!!! Co więcej, z jeszcze większym wyrachowaniem pani dyrektor Rotte organizuje dni otwarte szkoły chcąc zaprosić jak najwięcej nowych uczniów, kiedy ponoć będą tak straszne warunki nauki!

Nie życzę nikomu, żeby trafili do takiej wychowawczyni, jak nasza, która tak jawnie i wrednie namawiała wczoraj rodziców do zabrania dzieci z SP118 grając na ich emocjach – w psychologii i socjologii takie działanie nazywa się MANIPULACJĄ! Tak samo manipuluje ludźmi dyrektorka tej szkoły, żeby osiągnąć tylko i wyłącznie własne cele oraz cele dyrektorów innych placówek szkolnych. My też, proszę Państwa, siedem lat temu dawaliśmy nasze dzieci do tej szkoły wierząc, że będą dorastać i rozwijać się w szacunku i godnych warunkach, ale teraz widać jak na dłoni, o co tak naprawdę chodzi w tej szkole. Wychowawczyni nie wypowiedziała ani jednego, nawet najmniejszego słowa wsparcia typu „jako szkoła zrobimy wszystko, żeby Państwa dzieci miały jak najlepsze warunki. Nie będzie idealnie, ale proszę się nie martwić, dobro dzieci jest dla nas najważniejsze”. Takie słowa niestety nie padły ani z ust dyrektorki, ani z ust wychowawczyni.

zgłoś
M
Marta

Niestety, wielu rodziców uwierzyło w 2 zmianę do 19. A to był tylko wariant bardzo pesymistyczny. Po rezygnacji z zerówek, znalezieniu nowych sal, lepszemu wykorzystaniu sali gimnastycznej, czas drugiej zmiany uległby skróceniu. Dlaczego nie zrobiono ponownie planu lekcji po uwzględnieniu poprawek? Cel został osiągnięty, rodzice klas 6 się przestraszyli, więc spokojnie można powiększyć ilość klas pierwszych. A wydaje mi się, że może nawet nie będzie drugiej zmiany.

zgłoś
K
Kamila

Nauczycielką ze 118stki na pewno nie, ale już z Jeleniej tak...

zgłoś
J
Julek

Podobno w najbliższą sobotę ma być w SP118 Dzień Otwartych Drzwi. Po co? Przecież ta szkoła nie może pomieścić swoich uczniów, a jeszcze chce dodatkowego naboru. Kto to wymyślił?
Rodzice szóstoklasistów brońcie swoich dzieci! Są we Wrocławiu szkoły, które rozpoczynają pracę już o 7.10 i mają krótsze przerwy.

zgłoś
a
anty

A dlaczego nie protestowali przeciwko reformie?

zgłoś
M
Marcin

Olo nie podniecaj się tak. Wiemy, że jesteś z peło.

zgłoś
M
Marta

Zajmij się sobą!!!

zgłoś
G
Gocha

sama się ośmiesza. Po pierwsze oceniając ludzi przez pryzmat tego czy ich dzieci są słabsze czy nie (a co to ma do tego i co dla niej znaczy słabsze?), a po drugie zarzucając obecnie pracującym tam nauczycielom brak kompetencji do nauczania dzieci 13-15 lat. Kto dał pani prawo do twierdzenia, że w 118tce są nauczyciele gorzej przygotowani? Puknij się babo w łeb!!!

zgłoś
Z
Zenek

W SP 118 jest tak dużo uczniów, że ta szkoła nie powinna przyjąc od września ani jednej pierwszej klasy. I tak co roku, aż do chwili, kiedy obecni 3-klasiści (których jest podwojona liczba, bo do szkoły poszli razem 6-cio i 7-io latkowie) nie skończą szkoły podstawowej. Przeniesienie obecnych 6-to klasistów do innych szkół niczego nie zmieni, bo tak musiano by zrobić także za rok, za2 i za 3 lata, a oznaczałoby to, że przez te 3 lata szkoła SP 118 jest 6-klasowa i tylko udaje 8-klasówkę!. To jest absurd! Jedynym słusznym rozwiązaniem jest przyjęcie minimalnej liczby uczniów do klay pierwszej albo przez rok, dwa, może trzy nie przyjmowanie ich wcale. Teraz szacuje się, że w obwodzie szkoły jest ok. 180 dzieci, które od września powinny rozpocząć naukę w szkole podstawowej. I tyle zwykle przyjmowała SP 118. Gdyby jednak okazało się, że takich dzieci jest 500, to nawet bez wprowadzania reformy nie pomieściłyby się one w obecnym budynku. Jaką odpowiedź musiałaby paść z ust dyrekcji szkoły i organu prowadzącego na pytania rodziców o to, dlaczego ich dzieci nie mogą rozpocząć nauki właśnie w tej szkole? Jedyna prawdziwa - bo nie ma wystarczającej liczby miejsc. I taka jest też odpowiedź teraz, kiedy dzieci z klas 6-tych pozostają w szkole na kolejne 2 lata - nie ma wystarczającej liczby miejsc dla wszystkich chętnych do pierwszych klas. Okolice SP 118 zabudowują się coraz to nowymi budynkami mieszkalnymi, przybywa dzieci w wieku szkolnym i miasto powinno postarać się o nowe szkoły lub dostosować obwody już istniejących szkól do aktualnej liczby mieszkańców. Sp 118 jest już bardzo dużą szkołą i nie ma sensu powiększanie jej o kolejne skrzydła czy piętra. Potrzebna jest po prostu jeszcze jedna placówka, bo Gądów to bardzo gęsto zamieszkane i duże osiedle.

zgłoś
O
Olo

Dla Ciebie każdy kto ma inne zdanie na temat tej poronionej reformy to nauczyciel walczący o zachowanie stołka? Brawo! to już czysta mania prześladowcza rodem z ust tego PISowskiego małego oszczercy, który twierdził, że opozycja protestuje w sejmie bo chce zabrać 500+

zgłoś
C
Ciekawski

Nie przesadzajcie z tą znajomością szkoły jako rzekomą zaletą pozostania w tej samej szkole. Przypominam, że 118tka i ew. inne obecne podstawówki i tak będą musiały zatrudnić nowych nauczycieli do przedmiotów które pojawią się w 7 i 8 klasie, a więc będą to nowi ludzie. Dodatkowo, dotychczasowe podstawówki najprawdopodobniej stracą większość zajęć dodatkowych, bo zwyczajnie nie będzie na nie miejsca (tryb dwuzmianowej "edukacji") i pieniędzy.

zgłoś
w
wietrzna

w szkole nr 16 na Wietrznej zaproponowano, że po klasie III połowa uczniów ma się przenosić gdzie indziej, bo nie ma dla nich już miejsca ! wściekłość rodziców nie ma granic !

zgłoś
K
Katarzyna

Nostalgia za komuną ? obecnej 13-15 latki to nie te same dzieci jak 30-35 lat temu. Wg mnie celowe jest oddzielanie małych dzieci od nastolatków. Warto też pomysleć o i nnym aspekcie o którym się zapominia- w szkołach często po lekcjach prowadzone są zajęcia np karate, dodatkowy anfielski, kółka teatralne, zającia z basenu. Jak teraz one będą funkcjonowały gdy szkoła będzie prowadziła zajęcia do 18-19? A inny aspekt- obiady. Ja skończyłam podstawówkę w 1985 r , chodziłam na 2 zmiany. Wyobrażacie sobie , że wasze dziecko będzie szło do szkoły na 11.30 a wraca ok 17 ? Co będzie jadło ? zawsze kanapkę na obiad? Pomyślcie również jak zmiany godzin kończeni zajęć wpłyną na wasze życie ....
Ciemność widzę przed nami.. ale czego się spodziewać po dobrej zmianie , która robi zmianę dla samej zmiany. Bo z kosztami się przecież nie liczy

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3