Lasu już nie ma. Będzie droga nad morze

Mateusz Różański
Przygotowania do budowy drogi S3 Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Trasa z Lubina do Legnicy w niczym nie przypomina drogi sprzed roku. Wycięto dziesiątki tysięcy drzew pod przyszłą drogę S3. Ta droga ekspresowa znacznie skróci czas dojazdu z Wrocławia nad morze, w okolice Świnoujścia i Międzyzdrojów.

W ostatnich tygodniach przy trasie między Lubinem a Legnicą trwała wielka wycinka drzew. Jest to związane z budową drogi ekspresowej S3 w tym miejscu. Dotychczas aura sprzyjała drogowcom.

– Prace na budowie drogi ekspresowej S3 przebiegają zgodnie z harmonogramem – mówi Maciej Wołodko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. – Jedyną niespodzianką był dla wykonawców szerszy od planowanego zakres badań archeologicznych w rejonie węzła Legnica II oraz w rejonie miejscowości Krzeczyn Wielki i drogi wojewódzkiej nr 335. W ocenie wykonawców nie powinno to jednak spowodować opóźnień.

Zgodnie z zapisami w kontraktach, do 15 marca na budowie może trwać przerwa zimowa. Jednak drogowcy kontynuują prace, gdy pozwala im na to pogoda.
Budowane są przepusty i obiekty inżynieryjne, prowadzone są także roboty związane z oczyszczeniem terenu po wycince drzew, zdjęciem warstwy humusu, wykonaniem wzmocnień podłoża.

Trwa również przebudowa urządzeń i sieci energetycznej, gazowej, teletechnicznej, a także sieci i urządzeń melioracyjnych.
Ponadto powstają drogi technologiczne. W rejonie węzła Lubin Zachód cały czas uzupełniane są materiały potrzebne do budowy.
Kierowcy poruszający się „trójką” powinni uzbroić się w cierpliwość. W przyszłości czekają ich bowiem utrudnienia. Dość spore będą na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 94. Skrzyżowanie „trójki” z tą trasą zostanie zamknięte na około pół roku, jednak nie wcześniej niż w połowie marca.

– Z uwagi na to, że budowana trasa S3 w dużej części przebiega wzdłuż lub w najbliższym sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 3, należy niestety spodziewać się utrudnień w ruchu. Wykonawcy informują nas, że wraz z postępem robót może nastąpić konieczność wykonania tzw. by-passów bądź wprowadzenia objazdów – wyjaśnia Maciej Wołodko z GDDKiA we Wrocławiu.
Trwają uzgodnienia między zarządcami dróg a wykonawcami, których celem jest określenie warunków ewentualnych zamknięć fragmentów drogi czy tras objazdowych. – W tej chwili nie możemy podać bardziej szczegółowych informacji o terminach oraz rodzaju dodatkowych utrudnień w ruchu – dodaje Maciej Wołodko.

GDDKiA złożyła kolejne wnioski aplikacyjne w ramach konkursu o dofinansowanie z Fundusz Spójności (program „Łącząc Europę”) dla projektów inwestycyjnych. Chodzi o budowę drogi S3 z Legnicy do granicy polsko-czeskiej w Lubawce.
Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długość 67,2 km (dwa pasy w każdą stronę). Zdecydowanie najkosztowniejsza będzie budowa tunelu w Starych Bogaczewicach. Ma być on najdłuższą tego rodzaju konstrukcją w kraju – docelowo będzie liczył 2300 metrów.

Szacunkowa wartość tego odcinka drogi S3 to 907,5 mln euro, przy czym GDDKiA wnioskuje o 502,5 mln euro, czyli około 2,2 mld zł.
Nowa S3 z Nowej Soli do Legnicy ma być gotowa w 2018 roku. Odcinek Legnica – Bolków powstanie na przełomie 2018--2019 roku.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

a
a

Tragedia, człowiek niszczy wszystko co nie może się bronić...

d
droga

Nowe połączenia komunikacyjne trzeba budować, tego wymaga rozwój kraju. Nie ma co biadolić nad lasami wyciętymi pod drogi. Lasy Państwowe prowadzą bardzo dobrą gospodarkę leśną, wylesienie nam nie grozi, nieużytków do zalesienia ogrom.

l
lesnik

Nie boli, nikt nie ukrywa, że wycina się więcej niż w poprzednich latach. A spowodowane jest to przede wszystkim tym, iż w wiek rębności weszły drzewostany sadzone zaraz po zakończeniu II wojny światowej - sadzone tam, gdzie las zdewastowano w wyniku działań wojennych, gdzie były nieużytki, opuszczone pola. A było tego sporo. Warto sprawdzić, jaka była lesistość kraju w 1945 :) A pomarańczowe kropki można spotkać nawet na kilkuletnich drzewach. Oznaczają one:
1) drzewa przed wiekiem rębności (np. sosna w wieku 10-79 lat, dąb 10-139 lat) wybrane do wycięcia z powodów zajmowanych przez nie pozycji biosocjalnej (drzewa nie rokujące szans na przeżycie z powodu zagłuszenia przez inne, chore, bądź też uniemożliwiające prawidłowy rozwój innych drzew) w ramach zabiegu czyszczeń lub trzebieży

2) drzewa w wieku rębności, które zaznaczono po określeniu ich miąższości

G
Gość

Poprawcie nazwę miejscowości - Stare BogaczOwice. pisane przez "O," a nie przez "E". Mieszkańcy, są na tym punkcie bardzo wrażliwi, zresztą o poprawność redakcyjną powinno tu chodzić.

n
nnn

hm, na trzeźwo mylisz Skwierzynę ze Skawiną? zwężenia przy obwodnicach Międzyrzecza już naprawiają, ale poza sezonem turystycznym da się tam normalnie szybko /z dopuszczalną he he prędkością/ jechać...

P
Pytam poważnie.

Dziękuję.

g
gość

Dziękuję

g
gosc

połowa 2018 r

m
misiek

buhahaha to jechales niezle nacpany ze nie zauwazyles ze 2 pasy nie ida caly czas - dziura za ZG do Swiebodzina kolo miedzyrzecza i Gorzowa o Skawinie nie wspomne...

M
Mat

jak tamtędy jechałem to musiałem nieźle przycisnąć jak żonce i synkowi się zachciało... a do MOP-a było sporo kilometrów

m
matuzalem

A to w minionych pokoleniach nie wycinano lasów posadzonych przez ich poprzedników? Czy może polskie lasy jeszcze kilkadziesiąt lat temu rosły sobie nietknięte? Może cale społeczeństwo ma amnezję? Czy może faktycznie nie słyszało o rabunkowej eksploatacji np. Puszczy białowieskiej ok 1920 roku? Albo o gospodarce żarowej, karczowaniu pod pola? Teraz jest niebo a ziemia

d
dw

Jadąc gotowymi odcinkami S3 w lubuskim nie ma ani jednego MOP. Droga super ale infrastruktura dookoła słaba brak parkingów choć zjazdy są to kończą się w polu. Brak stacji benzynowych i toalet. Mam nadzieję że obecnie budowane odcinki będą miały pełną infrastrukturę.

g
gość

A czy ktoś wie kiedy będzie gotowy odcinek Legnica-Lubin? W artykule jest tylko podane Legnica-Nowa Sól i Legnica-Bolków.

D
Driver

Yeaaaaaa będzie gdzie pocisnąć

e
eNDe

Kochacie i zbieracie plon minionych pokoleń, a jaki plon zostawicie po sobie, to się dopiero okaże. Nie chwal dnia przed zachodem słońca. Jak się ogląda zdjęcia satelitarne polskich lasów z możliwością podglądu fotografii wstecz (google earth), to dzisiejsze lasy w porównaniu z tymi sprzed 10 laty, wyglądają jak jakiś wyliniały patchwork. Niestety.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3