Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupiłeś tanio telefon? Możesz mieć duży problem!

AND
Fot. Karolina Misztal
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed portalami oferującymi smartfony w niezwykle atrakcyjnych cenach. Dopiero po jakimś czasie nabywcy telefonów dowiadują się, że wcale ich nie kupili, a jedynie wynajęli.

- Od pewnego czasu docierają do nas niepokojące sygnały od konsumentów o niedozwolonych zapisach w umowach proponowanych przez portale oferujące elektronikę: bestcena.pl oraz dragonist.pl - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przedstawiciele urzędu mówią o możliwości wprowadzania w błąd, co do charakteru zawieranej umowy - czyli wynajęcia sprzętu elektronicznego, a nie sprzedaży.

Sprzedawcami wziętymi pod lupę przez UOKiK są podmioty mające siedzibę w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. Oferują m.in. najem telefonów, ale klienci przekonani są, że go kupują. - Uważajmy na podmioty, które wynajmują sprzęt zamiast zawierać z nami umowę jego sprzedaży. UOKiK analizuje regulaminy i zasady działania wymienionych powyżej sklepów internetowych - informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. W przypadku sklepu bestcena.pl proceder trwa już od dwóch lat. Portal dragonist.pl jest nowym podmiotem na rynku. Ceny oferowanych przez nich telefonów są nierzadko nawet o kilkaset złotych niższe od sprzedawanych przez inne podmioty.

Przedstawiciele UOKiK ostrzegają, że w przypadku najmu konsument stanie się właścicielem telefonu dopiero, gdy zdecyduje się go wykupić. Problemy może powodować to, że nie wiadomo m.in. jak zachowa się firma wynajmująca, gdy sprzęt zostanie uszkodzony, skradziony albo odsprzedany komuś innemu, co w przypadku wynajętego sprzętu może być uznane za przestępstwo.

Nieoficjalnie mówi się, że praktyka taka – wynajmowania, a nie sprzedawania sprzętu – stosowana jest po to, by uniknąć płacenia podatku VAT, przez co ceny towarów są szczególnie atrakcyjne.

Urząd radzi, aby konsumenci dokładnie zapoznali się z regulaminem przed złożeniem zamówienia i uważnie przeczytali informacje pojawiające się podczas zakupu. Naszą uwagę powinny wzbudzić informacje o tym, że konsument staje się np. „najemcą” telefonu lub płaci „czynsz”, a nie uiszcza cenę zakupu.

W razie problemów UOKiK oferuje bezpłatną pomoc dla konsumentów. Świadczą go rzecznicy konsumentów, organizacje konsumenckie oraz Inspekcja Handlowa.

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska