Kto zapłaci za wschodnią obwodnicę Wrocławia we Wrocławiu?

Redakcja
Wschodnia obwodnica Wrocławia Łany - Długołęka
Wschodnia obwodnica Wrocławia Łany - Długołęka Jaroslaw Jakubczak / Polskapresse
67 mln złotych mają kosztować fragmenty wschodniej obwodnicy Wrocławia (droga z Długołęki do Bielan Wrocławskich) biegnące na terenie Wrocławia. Magistrat zamierza wyłożyć prawie połowę tej kwoty. Kto zapłaci resztę?

Radni sejmiku podjęli dziś uchwałę dotyczącą budowy fragmentów wschodniej obwodnicy Wrocławia, które przebiegną w obrębie miasta. Tymi kosztami podzielą się po połowie urząd marszałkowski i gmina Wrocław.

Przez stolicę Dolnego Śląska będą przebiegać fragmenty odcinków z Długołęki do Łan oraz z Żernik do Bielan. Władze województwa szacują, że budowa tych fragmentów w granicach Wrocławia będzie kosztować 67,5 mln zł. Ponad 17 mln zł z tej kwoty ma być przeznaczone na odszkodowania za wykup gruntów.

Według zawartego porozumienia urzędu marszałkowskiego z gminą Wrocław, ta druga przekaże marszałkowi na budowę odcinków w granicach Wrocławia 33 mln zł.

Radni zadecydowali, że województwo udzieli pomocy rzeczowej gminie Wrocław w postaci „nakładów inwestycyjnych”. Jerzy Michalak z zarządu województwa tłumaczy, że pomoc rzeczowa będzie polegała na tym, iż po wybudowaniu drogi urząd po prostu przekaże gminie Wrocław fragmenty obwodnicy, które będą przebiegać przez miasto Wrocław.

- Urząd marszałkowski nie przekaże gminie Wrocław żadnych pieniędzy - dodaje Michalak. Taka decyzja nie podobała się jednak niektórym radnym. Patryk Wild z Bezpartyjnych Samorządowców uważa, że samorząd Wrocławia powinien sam pokryć koszty inwestycji na swoim terenie.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku ogłoszono przetarg na budowę północnego odcinka wschodniej obwodnicy Wrocławia. Chodzi o odcinek Łany - Długołęka. Poprowadzi on z ronda przy ul. Strachocińskiej (dziś tam kończy się obwodnica) w okolice Długołęki (do skrzyżowania drogi nr 98 Wrocław-Oleśnica z łącznikiem autostradowej obwodnicy Wrocławia). Dzięki temu kierowcy jadący wschodnią obwodnicą bez wjeżdżania do Wrocławia będą mogli dostać się na AOW.

Północny odcinek wschodniej obwodnicy ma być gotowy na początku 2019 roku. Będzie kosztował około 140 milionów złotych.
Ogłoszony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei przetarg ma formę „zaprojektuj i wybuduj” - oznacza to, że wybrana firma jednocześnie wykona projekt inwestycji jak i samą drogę.

Ostatni fragment obwodnicy to ten z Żernik Wrocławskich do Bielan Wrocławskich. Przebieg drogi budził wiele kontrowersji. Ostatecznie urzędnicy zdecydowali, że droga będzie przebiegać przez wieś Wysoka. Przetarg nie został jeszcze ogłoszony.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 54

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kiki
Obwodnica po jednym pasie to prawdziwy cud natury. 10 lat wystąpień urzędników i jest efekt będzie obwodnica która przez Wysoką będzie miała jeden pas w jedną stronę i drugi w drugą prawdziwy cud techniki GRATULUJĘ. Potem będzie rondo jak na Zwycięskiej ta ulica to najszybsza droga we Wrocławiu.Ten kto to zaprojektował (Rondo Ojca Pio) powinien pierdzieć a na początek chociaż publicznie przeprosić a teraz to samo będzie w Wysokiej droga o potężnym natężeniu ruchu będzie się korkować i smrodzić ludziom a 100m dalej pewien Pan będzie się śmiał. Gdzie tu jest sens. Pan Michałek póżniej Wam powie że musicie wsiąść w autobus bo to jest droga lokalna.Przykre to jest
y
yogi
PiS
T
Tara
Czemu ta tablica jest niebieska?
b
byrcyn
nie jeździsz; Kutrzeby, Zwycięską, Powstańców Śl., Piłsudskiego, Traugutta i setkami innych ulic pod czyimiś oknami ?!!!
m
max
wystraszyli się Szychlińskiego że chce 115 ml zł, a można go wywłaszczyć spec ustawą.
b
byrcyn
Zapłacą po części parlament, prezydent RP i prezydent miasta Wrocławia. Chyba nic nie pokręciłem ? ;)
L
Luk
Wrzuć linki w takim razie, chetnie poczytam!
c
czyta ze zrozumieniem
gdzie ostrzegano ludzi przed kupnem pod wzgledem owodnicy. bylo mnostwo odpowiedz typu "nie ma szans, a jesli tak to zaprotestujemy i zablokujemy".
e
elo
nie zapominaj, że KTOŚ WYDAŁ POZWOLENIA NA BUDOWĘ I TAKIE UŁOŻENIE DZIAŁEK BUDOWLANYCH MIMO WCZEŚNIEJSZYCH PROJEKTÓW OBWODNICY.

Po drugie działki OMIJAJĄCE Wysoką są PRYWATNE i właściciel powiedział, że zażąda 100mln! zł odszkodowania. A to jest podobno jakiś dość bogaty biznesmen. Więc nie dziw się, że miasto/gmina czy ktokolwiek mają to gdzieś.
Kasę zgarnęli a wy obywatele teraz się martwcie jak do domów dojedziecie i co będziecie mieć za oknem. Najmniejsza linia oporu - to jak we wrocławiu ze ścieżkami rowerowymi. Zabrać jezdnię samochodom... bo tak jest tanio i efektywnie. Uj z tym czy bezpiecznie dla jednych i drugich.
G
Gość
otulające nasze portfele wedle prawa płatniczych ,niewolniczych ludzików....tak więc pytanie pana redaktora jest RETORYCZNE..
w
wroclawiak- krzyki
puszczenie wow miedzy budynkami osiedla w Wysokiej to kuriozalny pomysl urzedasow z urzedu marszalkowskiego!! ludzie traktowani sa przedmiotowo jak za komuny wazna jest decyzja urzednika /, ktory moze zostanie w krotkim czasie odwolany / a nie dobro mieszkancow! stowarzyszenie stop obwodnicy w Wysokiej powinno oddac sprawe do sadu jak rowniez zainteresoawc parlament UE !!!!!!!!!!!
t
tubylec
Jedynym powodem takiego a nie innego rozwiązania jest magiczne słowo KOMPROMIS.
A w szczegółach:
1) za wąski pas terenu jest w rzeczywistości na Wysokiej, aby przepuścić 4 pasy ruchu,
2) proces przeniesienia trasy obwodnicy na południe od Wysokiej zbyt czasochłonny i generujący dodatkowe koszty oraz ryzyko procesu z wywłaszczonymi na siłę rolnikami,
3) brak korzystnego rozwiązania połączenia Obwodnicy Wschodniej z A4,
4) obwodnica ma łączyć osiedla na nie je omijać,
5) lepiej już zacząć budować niż odkładać decyzję w nieskończoność.
l
leszek
tylko obiecanki, a efektów brak. Takie deklaracje bez żadnych konsekwencji. To świadczy o lekceważeniu mieszkańców województwa.
111
Wiadomo kto- ja, ty, my, wy...
.
wschodnia obwodnica Wrocławia powinna być już w trakcie budowy, a temat jest od 3 lat jedynie grilowany. Kto za to "beknie"!!!!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie