Dziś otwarto oferty na podwykonawcę. Przez 11 najbliższych lat (taki termin przewiduje się w przetargu) wozić chcą nas trzy firmy: Internationale Transport Spedition Adam Michalczewski (oszacował usługę na 338 mln. zł brutto), Arriva Sp. z o. o. (426 mln. zł) i Mobilis Sp. z o. o. (411 mln. zł). Teraz MPK musi zbadać, czy oferty są ważne.
Wybrana firma będzie musiała dostarczyć do Wrocławia 69 autobusów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2014 roku. Pierwsze mają trafić do nas w drugim kwartale 2015 roku. Będą klimatyzowane, niskopodłogowe, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz zapowiedzi głosowych i pojawią się na 17 liniach: 100, 120, 140, 147 (tu wyjadą krótkie autobusy i busy), a także A, 110, 113, 114, 119, 125, 128, 145 i 146 (obsługiwane będą przez autobusy przegubowe).
Przypomnijmy, że trwa właśnie dostawa do Wrocławia nowych 57 autobusów marki Solaris. Na razie jeździ pierwsze 9 z nich. Kolejne dotrą niebawem, co kilka tygodni planowana jest nowa dostawa.
Zarówno Solarisy jak i autobusy firmy wybranej w nowym przetargu na podwykonawcę, będą fabrycznie pomalowane we wrocławskie żółto-czerwone barwy. Zostaną też wyposażone w GPS, będą "widziane" przez ITS, system dyspozytorski czy mobilną aplikację dla pasażerów iMPK.
Łącznie podwykonawca będzie musiał wozić wrocławian na trasach długości 4 milionów kilometrów rocznie (z około 34 milionów, które w tym czasie pokonują wszystkie pojazdy spółki).
DLACZEGO MPK NIE MOŻE NAS WOZIĆ PO MIEŚCIE SWOIMI AUTOBUSAMI, TAK JAK DOTYCHCZAS - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Dlaczego po mieście nie mogą nas wozić autobusy MPK, tak jak to było do tej pory? MPK nie zdecydowało się na kupno nowych autobusów z dwóch powodów. Pierwszy to finanse. Choć wynajęcie podwykonawcy czy dzierżawa (jak w przypadku Solarisów) na dłuższą metę jest droższa niż kupno i obsługa autobusów, MPK rozłożyło sobie płatności na raty, dzięki czemu może sobie w ten sposób pozwolić na nowe autobusy.
– Nie stać nas na kupno nowych autobusów – mówił prezes MPK Władysław Smyk gdy ogłaszał, że łącznie do 2015 roku we Wrocławiu dzięki dzierżawie i podwykonawcy pojawi się ok. 120 nowych autobusów. Solarisy są własnością banku Millenium, który zapłacił za nie firmie Solaris - teraz MPK spłaca ten dług bankowi. Z kolei 69 kolejnych wozów będzie własnością podwykonawcy. Drugi powód to brak miejsca.
Niebawem zlikwidowana zostanie zajezdnia przy Grabiszyńskiej, a w rozbudowanej zajezdni przy Obornickiej nie zmieszczą się wszystkie autobusy. – Do tego czasu planujemy pozbyć się najstarszego taboru – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.
Podwykonawca wyłoniony w przetargu będzie musiał zapewnić zajezdnię i zaplecze dla swoich 69 autobusów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?