Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus zmienił nasze podejście do robienia zakupów. Tylko do końca kwietnia liczba e-sklepów w Polsce wzrosła niemal o 1,7 tys

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Szacowana wartość sektora e-commerce w naszym kraju może w tym roku przekroczyć 70 mld zł.
Szacowana wartość sektora e-commerce w naszym kraju może w tym roku przekroczyć 70 mld zł. 123RF
Zachowania zakupowe klientów zmieniły się znacząco w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Niemal 7 na 10 Polaków twierdzi, że w czasie pandemii robiło więcej zakupów w internecie, a jeszcze więcej deklaruje, że nadal będzie kupować tyle samo lub więcej online. To automatycznie przełożyło się na sytuację firm działających w ecommerce. - Przyrost zaległości firm handlujących w internecie i wysyłkowo w pierwszej połowie roku znacząco wyhamował, co pokazuje, jak bardzo polepszyła się sytuacja tego sektora- mówi ekspert.

Ograniczenia i zakazy, zwiększona troska o własne bezpieczeństwo spowodowały zmianę zakupowych przyzwyczajeń Polaków. Handel internetowy i wysyłkowy, do tej pory stale się rozwijający- wręcz wystrzelił.

– Przyrost zaległości firm handlujących w internecie i wysyłkowo w pierwszej połowie roku znacząco wyhamował, co pokazuje, jak bardzo polepszyła się sytuacja tego sektora. Z rocznej dynamiki przyrostu zaległości w 2019 r. czterokrotnie wyższej niż w całym handlu detalicznym, w tym roku przyrost spowolnił do 10 proc. i jest zbliżony do zmian notowanych dla wszystkich firm handlu detalicznego, obecnie jest to 8,3 proc. – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Rosnącą rolę e-handlu widać też po kwocie zaległości. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, z sumą 268,3 mln zł plasuje się za sklepami z sprzedającymi żywność, napoje i wyroby tytoniowe, których zaległości przekraczają 628 mln zł. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy niewyspecjalizowane z kwotą 173,2 mln zł przeterminowanych zobowiązań.

Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazują natomiast, że tempo zadłużania się e-handlu mocno wyhamowało w tym roku i kanały internetowe zbliżyły się w tym względzie do tradycyjnych. Przyrost zadłużenia e-commerce wyniósł między grudniem 2019 r. a lipcem tego roku 9,7 proc., podczas gdy między grudniem 2018 a grudniem 2019 wzrost ten sięgał aż 60,7 proc. W tych samych przedziałach czasowych firmy handlowe także ograniczyły narastanie swoich zobowiązań, ale ta zmiana nie jest już aż tak wyraźna – z 15,8 proc. do 8,3 proc.

– Choć dane GUS mówią o spadku sprzedaży w internecie w sierpniu w porównaniu z lipcem, to jednak przyspieszenie trendu popularyzacji zakupów w sieci jest faktem. Dzięki pandemii rynek handlu internetowego stał się dużo bardziej łaskawy dla obecnych na nim firm. Spowolnienie przyrostu zaległości e-commerce jest tego najlepszym dowodem – wyjaśnia Grzelczak.

Co ciekawe, tylko do końca kwietnia liczba e-sklepów w Polsce wzrosła niemal o 1,7 tys., a szacowana wartość sektora e-commerce w naszym kraju może w tym roku przekroczyć 70 mld zł. Konsumenci zwrócili się ku zakupom online, by robić zakupy w sposób wygodny i bezkontaktowy.

- Nawyki zakupowe ukształtowane w czasie pandemii, najprawdopodobniej zostaną z nami dłużej, a oczekiwania konsumentów wobec wygodnej i bezkontaktowej obsługi będą rosły– mówi Dagmara Pomirska, Axis Communications.

LAMPY BAKTERIOBÓJCZE/WIRUSOBÓJCZE UV-C do wykorzystania w obiektach usługowych (salony fryzjerskie, kosmetyczne, manicure), placówkach służby zdrowia, hotelach, restauracjach, jednostkach administracji publicznej, placówkach edukacyjnych i opiekuńczych, a także do zastosowań prywatnych >> Zobacz w naszym sklepie <<

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Koronawirus zmienił nasze podejście do robienia zakupów. Tylko do końca kwietnia liczba e-sklepów w Polsce wzrosła niemal o 1,7 tys - Strefa Biznesu

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska