reklama

Korek na Strachocinie będzie kilka razy większy!

RedakcjaZaktualizowano 
Na Swojczycach powstały dwa potężne osiedla. Docelowo zamieszka tu nawet 15000 osób! Janusz Wójtowicz
Największy wrocławski korek, ciągnący się co rano przez Wojnów, Strachocin i Swojczyce, wkrótce będzie kilka razy większy. A to za sprawą dwóch potężnych osiedli, które powstają właśnie na Swojczycach. Na razie w nowych blokach mieszka około dwóch tysięcy osób. W ciągu pół roku ma się jednak wprowadzić kolejny tysiąc. Na tym nie koniec. Deweloperzy zapowiadają, że za rok klucze do nowych mieszkań odbiorą następne 3-4 tysiące ludzi. Za 10 lat ma tu już być nawet 15 tysięcy nowych mieszkańców. Do tego czasu nie powstanie tu żadna nowa droga. Bo miasto nie ma pieniędzy.

Liczba 15 tysięcy nowych mieszańców przeraża. Z oficjalnych danych urzędu miejskiego wynika, że na Swojczycach, Strachocinie i Wojnowie mieszka dziś trzy razy mniej wrocławian - około 5100 osób.

Większość spośród 15 tysięcy nowych mieszkańców będzie dojeżdżała do pracy w centrum Wrocławia. Jak? Nie ma i nie będzie innej możliwości, jak włączenie się do ruchu w zakorkowaną ulicę Swojczycką. To kilkakrotnie wydłuży i tak potężny już korek ciągnący się co rano w kierunku centrum Wrocławia.

Część nowych budynków na Strachocinie już stoi. Większość mieszkań jest jeszcze pustych. Jak mówi pracujący na tych osiedlach listonosz Szymon Bucki, budynki są dopiero w części zagospodarowane. – Mieszkańców tu jeszcze nie ma. A ci którzy są, narzekają na korki jak wszyscy. Mieszkam troszkę dalej, na Wojnowie. Jest tragedia. Dojazd do centrum trwa godzinę – opowiada. – Korek sięga od początku Wojnowa do Sępolna. Jeśli wszyscy mieszkańcy się tutaj wprowadzą, sytuacja będzie krytyczna – mówi.

Dodaje, że z komunikacją miejską też nie jest najciekawiej. – Autobusy stoją tak jak wszyscy, bo nie ma wydzielonego pasa. Nie wiadomo co zrobić. Zostaje helikopter – śmieje się Szymon Bucki.

Na dodatek na Swojczyce wciąż dojeżdża tylko jedna linia autobusowa - 115.

Paweł Ziobro z zarządu wspólnoty powstającego na Swojczycach osiedla Port Olimpia podkreśla, że władze miasta są "spóźnione w swoich decyzjach". Bo o tym, że nowe osiedla tutaj powstaną, wiedzą od lat.

– To najmniej skomunikowane miejsce we Wrocławiu i nie widać perspektyw na rozwój komunikacyjny – skarży się Ziobro. – Obwodnica wschodnia miała być gotowa przed Euro – mówi. – Chciałbym zaapelować do władz, by przyjrzały się temu kawałkowi miasta, bo jest on pominięty w planach – apeluje. Dodaje, że ma 6 kilometrów do centrum miasta, gdzie pracuje. Dojazd zajmuje mu godzinę w jedną stronę. Szybciej byłoby chyba pieszo.

Co na to urzędnicy? Choć jeden z deweloperów podkreśla na swojej oficjalnej stronie, że jego osiedle zostało "zaprojektowane przy współudziale Biura Rozwoju Wrocławia" (komórka urzędu miejskiego - przyp. red.), teraz w ratuszu rozkładają ręce.

Grzegorz Roman, pełnomocnik prezydenta Wrocławia ds. transportu aglomeracyjnego, tłumaczy że pieniędzy na drogi nie ma, a przecież nie można odmówić deweloperom budowy osiedli w tym miejscu. – W planach zagospodarowania jest tam możliwa zabudowa mieszkaniowa. Plany te muszą być zgodne ze studium, w którym przewidziano takie wykorzystanie tych terenów – argumentuje Roman. – W latach 90. był nacisk, by wszystkie tereny w miastach obejmować planem zagospodarowania i jak największe obszary przeznaczać pod zabudowę mieszkaniową. Wtedy też powstały plany zagospodarowania tego miejsca pod budownictwo mieszkaniowe - dodaje.

Dlaczego więc już wtedy miasto nie pomyślało o drodze? Pomyślało. Ale plany zostały w szufladach.
Jedynym ratunkiem dla zakorkowanego Strachocina, Wojnowa i Swojczyc byłaby budowa tzw. Trasy Swojczyckiej. Od lat istnieje ona w miejskich planach, ale na jej projekt czy budowę nie ma dziś ani złotówki. I nie będzie przynajmniej do 2019 roku.
Droga miała połączyć wschodnią obwodnicę Wrocławia (w okolicach Kiełczowa) z ulicą Bolesława Krzywoustego (na wysokości Korony). Miała przebiegać mniej więcej równolegle do Strachocińskiej, Miłoszyckiej i Kowalskiej.

W ratuszu nie potrafią dziś jednak powiedzieć kiedy i czy w ogóle taka droga powstanie. - Nie ma na nią pieniędzy. Miasto zajmuje się na razie przebudową ważniejszych dróg - mówi Grzegorz Roman.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 289

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwerty

Jak już ktoś napisał niżej, większość osób które borykają się z problemem są z okolicznych gmin i nie mają głosu dot. burmistrza Wrocławia. A tym co mieszkają w centrum nasze korki nie przeszkadzają.

m
mia

Ktoś sprzedał te grunty developerom chyba nie pod uprawę. Było oczywiste, że będą chcieli budować. To jest absurd mówić teraz, że nie można zabronić. A jakim prawem ktoś sprzedał taki kiepski produkt?

z
zwykłyRP

Władza z uśmiechem na ustach łoiła kasę gdy sprzedawała te grunty deweloperom, ale zapomniała im powiedzieć, że ma d...e jak ci nowi mieszkańcy mają się przecisnąć przez stary system kimunikacyjny który jsk był tworzony to była 1/10 dzisiejszej liczby samochodów. No ale jak się głosuje na Dutkiewicza i jego klikę to nie ma co potem mieć pretensji.

r
rozżalona

Naprawdę dojazd w godzinach porannych do pracy/szkoły z Wojnowa i najbliższych okolic Wrocławia to koszmar i codzienny stres. Śmieszy mnie informacja nie ma pieniędzy na drogi w mieście, to przepraszam na co są pieniądze? Może nowy stadion, albo forum muzyki kolejne? To straszne, Europejska Stolica Kultury z XIX wiecznymi traktami (chyba dla wozów cyrkowych tylko!).

V
Vito

Do Hydropolis na rowerze? Nie da rady. Zapomnieli o parkingu-żadnego roweru nie zostawisz przed tą inwestycją za 60 baniek...

C
ChemRaf

Nie widzę poniżej żadnych wypowiedzi osób, które głosowały na Pana Dutkiewicza i jego dwór. Ten człowiek rządzi we Wrocławiu już 4 kadencję i co. Brak racjonalnych rozwiązań komunikacyjnych, najgorsza w Polsce (miasta powyżej 100 tys.) komunikacja miejska, największe korki, najniższa prędkość poruszania się po mieście. Ale imprezy są takie jak Sylwester, ESK bądź igrzyska sportów nieolimpijskich, nowa szpilkostrada na Rynku. Po co normalne drogi i komunikacja. W jednym z wywiadów ten Pan (na miano prezydenta nie zasłużył) porównał rozwiązania w infrastrukturze we Wrocławiu do Barcelony. Ciekawe której Barcelony, bo chyba nie tej w Hiszpanii.

Dopóki Pan Dutkiewicz i jego dwór będzie rządził we Wrocławiu nic się nie zmieni, a on już się szykuje do wyborów w 2018.

F
Fire

No niestety, na zadupiu. Może w linii prostej jest do centrum niedaleko (z Ołtaszyna przecież też), ale już w momencie, gdy deweloper planował tam osiedla, komunikacyjnie było to większe zadupie niż choćby Św. Katarzyna - wieś z niespełna 2000 mieszkańców i pociągiem dojeżdżającym do Głównego w... 11 minut. Budowa mostu na Wielką Wyspę jest od lat blokowana i to żadna tajemnica, drogi z gumy nie są i to każdy powinien wiedzieć. Z gumy nie jest też budżet i przy najszczerszych chęciach miasto nie będzie w stanie na zawołanie dewelopera usprawnić dojazdu równocześnie na Stabłowice, Nowy Dwór, Ołtaszyn, Jagodno, Wojnów i kilka innych. Choć oczywiście większy byłby pożytek z pół miliarda zainwestowanego w komunikację zbiorową niż NFM.

F
Fire

Miasto musiało opracować MPZP dwie dekady temu, bo takie były naciski, teraz nie może nie wydać pozwolenia na budowę "bo nie". Jagodno to w rzeczywistości tereny wiejskie, na których mieszka nie żadne 10, a 4,5tys osób (takie dane ma UM). A jeśli mieszkańcy nie zgłaszają zamieszkania i nie płacą tu podatków, to w moim przekonaniu tym bardziej nie mają prawa do narzekań. Natomiast to, że żądny zysku deweloper postawi nagle osiedle na polach za Lasem Leśnickim nie jest żadną przesłanką ku temu, by miasto miało podciągać tam tramwaj.

j
ja

ale się twoja matka musiała śniegu nażreć że takiego bałwana urodziła.
za taki komentarz sam powinieneś sobie kare wymierzyć- bo nikt nie chciał by się brudzić

j
ja

Takie komentarze to piszą frustraci z rozpadających się kamienic.

l
lili

pomysły są, wystarczy poczytać komentarze, podane na tacy.

B
Bartek

Jakim zadupiu? Olimpia Port jest położona tuż przy Wielkiej Wyspie (Sępolno, Biskupin, Bartoszowice itd.) Lokalizacja bardzo dobra, parę chwil od Centrum. Tyle, że miasto sprzedając grunt pod zabudowę, nie myślało o tym, że przybędzie mieszkańców, a jedna droga to za mało. Dlatego teraz stoją wszyscy Od Wojnowa po most Zwierzyniecki.

W
Wrocław

w 2015 na drogi wydał 315 mln złotych, oczywiście mogło by być więcej

b
bo

jadę rowerem, a na foteliku mój syn.

p
postepowy

Bieda kupiła chatki z gipsu i kartonu to jeszcze narzeka. A wypier***** do Łodzi jaki wam się nie podoba.
A jak podoba to mordy w kubeł i czekać grzecznie na ulicy bo jak pan się wkurzy to dowali wam takie podatki że się zesracie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3