Koniec rowerów miejskich we Wrocławiu. Nextbike ofiarą koronawirusa. Stanął na skraju bakructwa

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Nextbike Polska, operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego stanął na skraju bankructwa. Firma przestała praktycznie zarabiać i złożyła w warszawskim sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy to oznacza, że rowery miejskie zniknął z wrocławskich ulic?

Nextbike Polska zarządza flotą kilkudziesięciu tysięcy rowerów w blisko 40 miastach w Polsce w tym we Wrocławiu (Wrocławski Rower Miejski) i w Legnicy (Legnicki Rower Miejski). W ramach Wrocławskiego Roweru Miejskiego można wypożyczać ponad 2 tys. dwukołowców.

Z początkiem kwietnia - tuż po ogłoszeniu stanu epidemii - działalność firmy została całkowicie zamrożona. Wypożyczanie rowerów zostało zakazane. Rząd zezwolił na tę działalność dopiero po 5 maja. Nextbike Polska już wcześniej borykał się z kłopotami finansowymi - miał problemy z uruchomieniem systemu w Trójmieście, jednak wstrzymanie działalności na ponad pięć tygodni okazało się zabójcze dla operatora. Najgorsze było – jak wskazują władze firmy - załamanie wpływów z wynajmu rowerów oraz z reklam zamieszczanych na nich. Operator po prostu przestał zarabiać, a koszty związane z utrzymaniem floty rowerów i stacji oraz spłatą zaciągniętych kredytów rosły. W tej sytuacji Zarząd Nextbike Polska podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego innymi słowy – o ogłoszenie upadłości.

Kłopoty Nextbike Polska to koniec miejskich rowerów we Wrocławiu?
Czy upadłość może grozić tym, że rowery miejskie zniknął z wrocławskich ulic? - Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości – wyjaśnia Nextbike Polska. To wszystko - zdaniem władz spółki – ma pozwolić na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w całym kraju, również we Wrocławiu i Legnicy.

Spółka wystąpiła o pomoc publiczną prowadzoną w ramach zwalczania skutków gospodarczych epidemii. - Przewidujemy, że uzyskane w ten sposób środki pomogą nam przeprowadzić restrukturyzację. Podjęliśmy szereg działań naprawczych przed złożeniem wniosku o restrukturyzację po stronie kosztów, m.in. obniżyliśmy pensje, renegocjowaliśmy umowy z dostawcami oraz szukamy oszczędności - wyjaśnia Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska.

- Dla użytkowników nic się nie zmieniło. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce, w tym we Wrocławiu i w Legnicy, funkcjonują na dotychczasowych zasadach – zapewnia rzeczniczka spółki i dodaje:- Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce.

Nexbike będzie się teraz układał się z wierzycielami
Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana kodeksem handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. W przypadku Nextbike Polska ma przede wszystkim dać realne szanse na dogadanie się z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz na pozwolenie na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii.

Zapewniono nas, że spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi wszystkich systemów rowerów miejskich.

W razie pogłębiania się kłopotów finansowych operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego i nie dogadania się z bankami, władzom Wrocławia może być bardzo trudno znaleźć dla niego alternatywę. Nextbike Polska zarządza wrocławskimi dwukołowcami od blisko trzech lat i pozostaje największym na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby pojazdów (ok. 80 proc. udziału w rynku). Oprócz Wrocławia i Legnicy na Dolnym Śląsku, zrządza wypożyczalniami między innymi w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Częstochowie, Lublinie, czy Zielonej Górze. W tym roku spółka miała uruchomić wypożyczalnie także w Tychach, Żyrardowie, Otwocku, Chorzowie i w Płocku. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

ZABEZPIECZ SIEBIE I SWOICH PRACOWNIKÓW - MASKI Z FILTREM, PRZYŁBICE, ŚRODKI DO DEZYNFEKCJI, OKULARY I INNE PRODUKTY PROFILAKTYCZNE PRZECIWKO WIRUSOM I BAKTERIOM >> Sprawdź w naszym sklepie <<

Rząd znosi kolejne ograniczenia.

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 maja, 18:29, Gaudenty:

Nie popieram rowerów miejskich. To zupełnie idiotyczna usługa. Dobrze, że zniknie z krajobrazu Wrocławia.

20 maja, 20:07, Robotnik:

Popieram

21 maja, 08:22, Gość:

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

A ja potrafię używać.

To nie jest takie trudne jak wam się wydaje

G
Gość
21 maja, 12:32, DW OD UR Z 3 POKOLENIA:

zLIKWIDOWAĆ TO W PIŹDZIEC, A ROWERY ZŁOMY NA UKRAINE POSPRZEDAWAĆ. tAK SAMO JAK TE WALAJĄCE SIĘ WSZĘDZIE HULAJNOGI. nIE MA ICH TERAZ TYLE I SPOKÓJ.

To że jesteś chory psychicznie nie zmieni faktu że we Wrocławiu zarejestrowało się w systemie rowerów miejskich 250.000 mieszkanców.

To są miliony wypożyczeń.

Wiele osób jedzie autem do meijsca np gdzie jest łatwe i darmowe parkowanie a po przesiadce na RM dojeżdża do ścisłego centrum

T
Troglodyta
22 maja, 9:37, BS:

a co do zakażeń koronawirusem, to na całym świecie zwykłe mydło w kostce wraca do łask. To jest najtańsza metoda, żeby się nie zarazić. Tylko że nie można myć rąk dwie sekundy tak jak statystyczny Polak :) Znalazłem na youtubie fajny film który prosto pokazuje jak właśnie powinno się myć ręce https://youtu.be/0xfzKqyx4oU

Straszne marnotrastwo wody która leci z kranu prosto do ścieku. Ekolodzy którzy nawołują do racjonalnego używania wody na pewno mają inne zdanie na temat prawidłowego mycia rąk.

B
BS
a co do zakażeń koronawirusem, to na całym świecie zwykłe mydło w kostce wraca do łask. To jest najtańsza metoda, żeby się nie zarazić. Tylko że nie można myć rąk dwie sekundy tak jak statystyczny Polak :) Znalazłem na youtubie fajny film który prosto pokazuje jak właśnie powinno się myć ręce https://youtu.be/0xfzKqyx4oU
G
Gość

Ile one kosztują rocznie budżet miejski? Więcej niż Stadion?

G
Gość
20 maja, 18:29, Gaudenty:

Nie popieram rowerów miejskich. To zupełnie idiotyczna usługa. Dobrze, że zniknie z krajobrazu Wrocławia.

20 maja, 20:07, Robotnik:

Popieram

21 maja, 8:22, Gość:

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

21 maja, 9:14, Gość:

Jesteście całkowitymi p.o.j.e.b..mi.

A proszę, jaki [obraźliwe]arz-biedak się znalazł...

G
Gość
20 maja, 18:29, Gaudenty:

Nie popieram rowerów miejskich. To zupełnie idiotyczna usługa. Dobrze, że zniknie z krajobrazu Wrocławia.

20 maja, 20:07, Robotnik:

Popieram

21 maja, 8:22, Gość:

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

Jesteście całkowitymi p.o.j.e.b..mi.

G
Gość
20 maja, 18:29, Gaudenty:

Nie popieram rowerów miejskich. To zupełnie idiotyczna usługa. Dobrze, że zniknie z krajobrazu Wrocławia.

20 maja, 20:07, Robotnik:

Popieram

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

G
Gość
20 maja, 17:41, WWR:

Nareszcie jakaś dobra wiadomość.

20 maja, 20:08, Robotnik:

Też tak myślę

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

G
Gość
20 maja, 22:57, Gość:

Niech kaŻdy ma swój rower, kartę rowerową ( lub prawo jazdy) , OC, kask, żółtą kamizelkę i trochę oleju w głowie, żeby przestrzegać przepisów Kodeksu Drogowego.

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

G
Gość
21 maja, 0:12, Gość:

MNIEJ SZALONYCH PE.DAL.ARZY TO DOBRA WIADOMOŚĆ. Dla bezpieczeństwa pieszych i kierowców.

Całkowicie się z Tobą zgadzam.

L
Luki

Dziwne. Przecież Nextbike miał od razu z góry zapłacone z budżetu miasta za obsługę rowerów miejskich. Dodatkowe opłaty za korzystanie powyżej bezpłatnego czasu czy za pozostawienie roweru poza strefą były znikome i ich brak nie mógł doprowadzić do bankructwa. Koronawirus jest tylko pretekstem.

R
Robotnik
20 maja, 17:41, WWR:

Nareszcie jakaś dobra wiadomość.

Też tak myślę

R
Robotnik
20 maja, 18:29, Gaudenty:

Nie popieram rowerów miejskich. To zupełnie idiotyczna usługa. Dobrze, że zniknie z krajobrazu Wrocławia.

Popieram

G
Gość
20 maja, 15:52, Gabi:

Pitu pitu ... Zaraz ogłoszą upadłość żeby skasować sobie długi a na to otworzą drugą firmę na tylko pod innym szyldem .. Nagle zbankrutowali myślał by kto .. po miesiącu zastoju .. ale jak wcześniej stali całą zimę to było wszystko ok... Bajki to my a nie nam

Upadłość sama w sobie nie kasuje długów, majątku firma się pozbędzie. A jeśli zacznie pod innym szyldem, to będzie inną firmą, z innymi zobowiązaniami. Rzecz normalna w krajach cywilizowanych, tylko u nas uważa się to za przekręt.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3