Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec rowerów miejskich we Wrocławiu. Nextbike ofiarą koronawirusa. Stanął na skraju bakructwa

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Nextbike Polska, operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego stanął na skraju bankructwa. Firma przestała praktycznie zarabiać i złożyła w warszawskim sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy to oznacza, że rowery miejskie zniknął z wrocławskich ulic?

Nextbike Polska zarządza flotą kilkudziesięciu tysięcy rowerów w blisko 40 miastach w Polsce w tym we Wrocławiu (Wrocławski Rower Miejski) i w Legnicy (Legnicki Rower Miejski). W ramach Wrocławskiego Roweru Miejskiego można wypożyczać ponad 2 tys. dwukołowców.

Z początkiem kwietnia - tuż po ogłoszeniu stanu epidemii - działalność firmy została całkowicie zamrożona. Wypożyczanie rowerów zostało zakazane. Rząd zezwolił na tę działalność dopiero po 5 maja. Nextbike Polska już wcześniej borykał się z kłopotami finansowymi - miał problemy z uruchomieniem systemu w Trójmieście, jednak wstrzymanie działalności na ponad pięć tygodni okazało się zabójcze dla operatora. Najgorsze było – jak wskazują władze firmy - załamanie wpływów z wynajmu rowerów oraz z reklam zamieszczanych na nich. Operator po prostu przestał zarabiać, a koszty związane z utrzymaniem floty rowerów i stacji oraz spłatą zaciągniętych kredytów rosły. W tej sytuacji Zarząd Nextbike Polska podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego innymi słowy – o ogłoszenie upadłości.

Kłopoty Nextbike Polska to koniec miejskich rowerów we Wrocławiu?
Czy upadłość może grozić tym, że rowery miejskie zniknął z wrocławskich ulic? - Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości – wyjaśnia Nextbike Polska. To wszystko - zdaniem władz spółki – ma pozwolić na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w całym kraju, również we Wrocławiu i Legnicy.

Spółka wystąpiła o pomoc publiczną prowadzoną w ramach zwalczania skutków gospodarczych epidemii. - Przewidujemy, że uzyskane w ten sposób środki pomogą nam przeprowadzić restrukturyzację. Podjęliśmy szereg działań naprawczych przed złożeniem wniosku o restrukturyzację po stronie kosztów, m.in. obniżyliśmy pensje, renegocjowaliśmy umowy z dostawcami oraz szukamy oszczędności - wyjaśnia Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska.

- Dla użytkowników nic się nie zmieniło. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce, w tym we Wrocławiu i w Legnicy, funkcjonują na dotychczasowych zasadach – zapewnia rzeczniczka spółki i dodaje:- Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce.

Nexbike będzie się teraz układał się z wierzycielami
Restrukturyzacja to standardowa procedura przewidziana kodeksem handlowym w sytuacji zagrożenia niewypłacalnością. W przypadku Nextbike Polska ma przede wszystkim dać realne szanse na dogadanie się z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz na pozwolenie na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii.

Zapewniono nas, że spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi wszystkich systemów rowerów miejskich.

W razie pogłębiania się kłopotów finansowych operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego i nie dogadania się z bankami, władzom Wrocławia może być bardzo trudno znaleźć dla niego alternatywę. Nextbike Polska zarządza wrocławskimi dwukołowcami od blisko trzech lat i pozostaje największym na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby pojazdów (ok. 80 proc. udziału w rynku). Oprócz Wrocławia i Legnicy na Dolnym Śląsku, zrządza wypożyczalniami między innymi w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Częstochowie, Lublinie, czy Zielonej Górze. W tym roku spółka miała uruchomić wypożyczalnie także w Tychach, Żyrardowie, Otwocku, Chorzowie i w Płocku. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

ZABEZPIECZ SIEBIE I SWOICH PRACOWNIKÓW - MASKI Z FILTREM, PRZYŁBICE, ŚRODKI DO DEZYNFEKCJI, OKULARY I INNE PRODUKTY PROFILAKTYCZNE PRZECIWKO WIRUSOM I BAKTERIOM >> Sprawdź w naszym sklepie <<

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska