Koniec parkowania w centrum. Miejsca zajmą auta elektryczne i rowery

Weronika Skupin
Wypożyczalnie samochodów elektrycznych ma m.in. Paryż. Na 3 tys. aut jest dwa razy więcej miejsc
Wypożyczalnie samochodów elektrycznych ma m.in. Paryż. Na 3 tys. aut jest dwa razy więcej miejsc Fot . Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Kilkaset miejsc parkingowych dla aut zniknie z ulic Wrocławia w tym roku, kolejne - w następnych latach. Dotychczasowe parkingi opanują wypożyczalnie samochodów elektrycznych i ścieżki rowerowe.

Ile miejsc parkingowych zniknie z ulic miasta? Na pewno w najbliższych miesiącach - setki. Nadal będą służyły samochodom, ale nie prywatnym i nie spalinowym. Zamienią się w postoje samochodów elektrycznych.

Dziś urzędnicy podpiszą umowę z firmą, która stworzy wrocławski system samochodów do wypożyczenia. Wszystkie będą elektryczne, możliwe do wynajęcia np. na godzinę, jeśli nagle będziemy potrzebować auta. Aut ma być 200, a stacji 30.

Każda ze stacji będzie miała po kilka samochodów, a także postojowe miejsca zapasowe i infrastrukturę towarzyszącą. W Paryżu w podobnym systemie działa 3 tys. samochodów elektrycznych do wypożyczenia, ale stacji jest ponad 1 tys., średnio na 6 miejsc każda, tak więc na łącznie 6 tys. aut. We Wrocławiu może więc zniknąć nawet ponad 400 miejsc parkingowych.

Miejsca znikają także dlatego, że stawiane są stojaki rowerowe. Na razie zamontowano ich 30, połowę z planowanych w najbliższych tygodniach. Niektóre z nich (tak jak przy sądzie przy Podwalu) są zamontowane na chodniku i nie przeszkadzają samochodom. W niektórych miejscach zaprojektowano je jednak na jezdniach i chodnikach, gdzie dotychczas kierowcy zostawiali swoje auta. Tak jest m.in. przy ulicach: Kraszewskiego, Przestrzennej, Rydygiera, Podwalu, Lompy, Pereca czy Kiełbaśniczej.

Dodajmy, że drogi rowerowe, które też ograniczają miejsca do parkowania aut, będą wytyczane na bardzo dużą skalę. Cel to ponad 600 km w cały mieście, czyli 2,5 raza więcej niż jest obecnie. Sieć tras rowerowych pokryje się z wszystkimi ważniejszymi drogami w mieście i obejmie całe centrum. Wokół Rynku, od Ostrowa Tumskiego aż do Podwala, będzie Rowerowa Strefa Centralna.

W tym roku powstaną drogi rowerowe m.in. na Piłsudskiego i wzdłuż Grabiszyńskiej.

Polityka miasta w tym zakresie nie pozostawia niejasności - kolejne kilkaset kilometrów tras rowerowych obejmie także te ulice, gdzie teraz parkuje się samochody.

Na przykład w tym roku na ul. Trzebnickiej powstanie krótki odcinek drogi rowerowej między Słowiańską a Ołbińską, po prawej stronie pl. Powstańców Wielkopolskich w obszarze chodnika. Teraz staje tam nawet kilkanaście samochodów, piesi z wózkami mają wąski przejazd, ścieżka właściwie uniemożliwi parkowanie. Kilka miejsc może zniknąć obok hotelu Park Plaza, a kolejne także po drugiej stronie jezdni, od ul. Henryka Pobożnego do Dubois wzdłuż ul. Drobnera, po obu stronach jezdni.

Na liście ulic, gdzie jeszcze są planowane drogi rowerowe, są m.in.: Gajowa i Gliniana, cała Jedności Narodowej, Wyszyńskiego, Prusa, Sienkiewicza. W sumie jest tam kilkaset miejsc postojowych. Z naszych obserwacji wynika, że zniknie spora ich część.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 221

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mieszkaniec Kuźniczej
Rynek już pustoszeje, padają knajpki, nareszcie można spać spokojniej, bez słuchania wrzasków, a będzie jeszcze bardziej pusto i cicho
G
Gość
Wszystko przeciwko mieszkańcom... Ile z nas korzysta z aut bo musi(np. inwalidzctwo, np. Szkoła, przedszkole z dala od pracy) ?! Ile z nas wybiera auto, bo jadąc ta sama trasa co zatłoczony, spóźniony autobus, jest szybciej i bardziej komfortowo?! Ile z nas nie ma gdzie stanąć pod własnym blokiem i parkuje gdzieś dalej przy ulicy? CO MA NA CELU UTRUDNIENIE NAM MIESZKAŃCOM ŻYCIA W TYM MIEŚCIE? Nic mnie nie przekona, żeby płacić tu podatki i dokładać się do tych poczynań władz.. Nic! Wszystko na pokaz. Zero logiki.
q
qwed
robią to? Skąd w ogóle to pytanie?
N
NiePrzedstawiamSię
Niech mnie w dupę pocałują.
D
Dark
jw
H
Hiki
Dno
m
mieszkaniec
Miasto powinno zamknąć wszystkie ulice w promieniu 10 km od Centrum miasta, zlikwidować wszystkie parkingi, które zostaną, wszystkie ulice przerobić na ścieżki rowerowe i zakazać komukolwiek na posiadanie samochodu, ale by było :) Problem w tym, że patrząc na zapędy władz może do tego dojść ...
S
Szaramysz
W Londynie jest perfekcyjnie działające metro i ludziom po prostu nie opłaca się utrzymywać samochodów. Jak we Wrocławiu zaproponujesz ludziom taką komunikację że sami zrezygnują z samochodów to problem się rozwiąże sam. A na razie jest jedno wielkie g...
...
a ja napiszę tak by trafiła do zakutego łba: pierdol się, zresztą i tak to robisz codziennie.
a
asdf
prezerwatywy!!!
s
sdfv
nie trzeba wytworzyć energii i materiałów na rowerek!!!
q
qwef
???
a
asdf
to się je przerobi dla najbogatszych - będą mieli pustkę w centrum i będą się czuli przyjemnie!!!
a
asdf
rowerkiem!!!!
s
sdfv
!!!!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie