- Zakres przewidzianych robót budowlanych, oprócz przebudowy samych torów, obejmuje m.in.: przejazdy kolejowe, obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty, przepusty), sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach i przystankach tej linii zostaną przebudowane perony do obowiązujących obecnie standardów. Planowana jest budowa nowego przystanku „Lubin Stadion” - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wykonanie rewitalizacji znaczne poprawi stan linii, umożliwiając prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 120 km/ godzinę (towarowych do 100 km/godz.). Obecnie na tej linii obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km /godz. i prowadzony jest tylko ruch towarowy (15-20 pociągów na dobę). Trasa ta na dolnośląskiej sieci kolejowej pełni ważną „łącznikową” rolę pomiędzy dwoma magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec - Legnicę - Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką łączącą Wrocław - Głogów - Zieloną Górę - Szczecin). - Zadanie pn.: „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów ujęte jest w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej. Inwestycja będzie współfinansowana w ramach projektu unijnego, w aktualnej perspektywie finansowej UE POliŚ 2014 - 2020. Wstępny, szacunkowy koszt tej inwestycji to kwota ok. 250 mln zł - dodaje Mirosław Siemieniec.
Legnicko Głogowski Okręg Miedziowy znów będzie połączony koleją (czerwona linia)
Głównym efektem wykonanych robót będzie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego - Legnicą, Lubinem i Głogowem. Umożliwi też płynniejsze prowadzenie ruchu towarowego.
Co o połączeniu sądzą sami mieszkańcy? - Do dziś pamiętam jak kupowało się na dworcu tradycyjnego tosta, siadało w pociąg i powoli zmierzało w kierunku Lubina i dalej. To połączenie, oczywiście jeżeli będzie szybkie, pozwoli genialnie skomunikować nasz region - mówi Kacper Maczek, legniczanin.
Linia biegnie przez Rzeszotary, Raszówkę, Gorzelin, Chróstnik, Lubin Górniczy, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto, aż do Rudnej Gwizdanów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z połączenia korzystały tysiące mieszkańców dziennie. Później z każdym rokiem zainteresowanie spadało wraz z wydłużeniem czasu podróży. Ruch pasażerski zawieszono na tej trasie 11 grudnia 2004. W 2007 roku go wznowiono po to, aby w 2011 roku zamknąć go ostatecznie.
- Mam nadzieję, że ta bardzo ważna, ale od lat przekładana w czasie inwestycja w końcu dojdzie do skutku - powiedział nam Krzysztof Kubów, poseł z ramienia PiS. - Przetarg lada dzień ma być ogłoszony. Linia nr 289 musi zostać zmodernizowana. Fundusze na to zadanie są już zabezpieczone - dodaje poseł z zagłębia miedziowego.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?