Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje planują olbrzymią inwestycję na Dolnym Śląsku

Mateusz Różański
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Piotr Krzyzanowski/Polskapresse
W ciągu kilku najbliższych tygodni PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpiszą przetarg na gruntowną przebudowę linii kolejowej łączącej Legnicę z Rudną Gwizdanów, a docelowo z Głogowem. Efekt? W 2020 roku przejazd tą trasą, w komfortowych warunkach zajmie nam około... 40 minut!

- Zakres przewidzianych robót budowlanych, oprócz przebudowy samych torów, obejmuje m.in.: przejazdy kolejowe, obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty, przepusty), sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach i przystankach tej linii zostaną przebudowane perony do obowiązujących obecnie standardów. Planowana jest budowa nowego przystanku „Lubin Stadion” - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonanie rewitalizacji znaczne poprawi stan linii, umożliwiając prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 120 km/ godzinę (towarowych do 100 km/godz.). Obecnie na tej linii obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km /godz. i prowadzony jest tylko ruch towarowy (15-20 pociągów na dobę). Trasa ta na dolnośląskiej sieci kolejowej pełni ważną „łącznikową” rolę pomiędzy dwoma magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec - Legnicę - Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką łączącą Wrocław - Głogów - Zieloną Górę - Szczecin). - Zadanie pn.: „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdanów ujęte jest w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej. Inwestycja będzie współfinansowana w ramach projektu unijnego, w aktualnej perspektywie finansowej UE POliŚ 2014 - 2020. Wstępny, szacunkowy koszt tej inwestycji to kwota ok. 250 mln zł - dodaje Mirosław Siemieniec.

Legnicko Głogowski Okręg Miedziowy znów będzie połączony koleją (czerwona linia)

Koleje planują olbrzymią inwestycję na Dolnym Śląsku

Głównym efektem wykonanych robót będzie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego - Legnicą, Lubinem i Głogowem. Umożliwi też płynniejsze prowadzenie ruchu towarowego.

Co o połączeniu sądzą sami mieszkańcy? - Do dziś pamiętam jak kupowało się na dworcu tradycyjnego tosta, siadało w pociąg i powoli zmierzało w kierunku Lubina i dalej. To połączenie, oczywiście jeżeli będzie szybkie, pozwoli genialnie skomunikować nasz region - mówi Kacper Maczek, legniczanin.

Linia biegnie przez Rzeszotary, Raszówkę, Gorzelin, Chróstnik, Lubin Górniczy, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto, aż do Rudnej Gwizdanów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z połączenia korzystały tysiące mieszkańców dziennie. Później z każdym rokiem zainteresowanie spadało wraz z wydłużeniem czasu podróży. Ruch pasażerski zawieszono na tej trasie 11 grudnia 2004. W 2007 roku go wznowiono po to, aby w 2011 roku zamknąć go ostatecznie.

- Mam nadzieję, że ta bardzo ważna, ale od lat przekładana w czasie inwestycja w końcu dojdzie do skutku - powiedział nam Krzysztof Kubów, poseł z ramienia PiS. - Przetarg lada dzień ma być ogłoszony. Linia nr 289 musi zostać zmodernizowana. Fundusze na to zadanie są już zabezpieczone - dodaje poseł z zagłębia miedziowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska