Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koleje Dolnośląskie kupiły sześć pociągów. Którędy pojadą?

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Impuls, Koleje Dolnośląskie.
Impuls, Koleje Dolnośląskie. KD
Impulsy II to kolejne nowe składy, po elektrycznych Elfach 2, które niedługo wyjadą na tory Dolnego Śląska. Wartość sześciu elektryczno – spalinowych pociągów zamówionych przez Koleje Dolnośląskie w firmie Newag to prawie 170 mln zł. Pierwszymi z nich podróżni pojadą już za półtora roku.

Newag dostarczy w sumie Kolejom Dolnośląskim sześć hybrydowych Impulsów II. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne 6. Przewoźnik postanowił z tej możliwości skorzystać od razu kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji. Pierwsze składy na Dolnym Śląsku pojawią się za półtora roku, a kolejne - dwa miesiące później. _ Jak zapewnili przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego, pociągi są dobrym rozwiązaniem na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie odbudowy, co pozwoli na przywrócenie na niej połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w przyszłym roku. Nowe składy mają obsługiwać linie, powstającej wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, a kolejne zakupione przez KD także podobnej sieci, która ma powstać wokół Polkowic i Głogowa. Nowe składy w przyszłości mają też kursować z Wrocławia do Świeradowa Zdroju.

- Zakup sześciu hybrydowych Impulsów II to w tej chwili największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Zdecydowanie i mocno stawiamy na transport szynowy. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych oraz powiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego – powiedział marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet. W trakcji elektrycznej rozwijają prędkość aż 160 km/h, a w spalinowej - do 120 km/h.

- Dzięki tej inwestycji mieszkańcy między innymi Sobótki i Świdnicy zyskają możliwość łatwego i wygodnego dojazdu do stolicy województwa. Naszym celem jest maksymalne ułatwienie Dolnoślązakom dotarcia do miejsc pracy i nauki, ośrodków kulturalnych i rekreacyjnych - ocenił Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Podpisany kontrakt o wartości 170 mln zł to kolejna już w tym roku umowa na zakup nowoczesnych pociągów. Pod koniec września przewoźnik zamówił od bydgoskiej Pesy pięć 5-członowych elektrycznych Elfów 2. Koleje Dolnośląskie hybrydowymi Impulsami II interesowały się już w ubiegłym roku w perspektywie uruchamiania połączeń na liniach częściowo zelektryfikowanych.

- Ostateczna decyzja o zakupie hybryd była poprzedzona wieloma analizami, ale one potwierdziły, że nasz tabor powinien zostać rozbudowany o dwunapędowy typ pojazdów – wyjaśnił Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. Hybrydowe Impulsy II dostarczone przez Newag dołączą do 27 elektrycznych Impulsów I użytkowanych obecnie na trasach w regionie.

- Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Zamontowane jednocześnie oba silniki, elektryczny i spalinowy, pozwolą obsługę każdego rodzaju tras – zapewnił Zbigniew Konieczek, prezes Newag. Podkreślił też, że to nie są konstrukcje prototypowe, a już wcześniej dobrze sprawdzone.

Samorząd województwa stopniowo przejmuje i rewitalizuje linie kolejowe, które niewykorzystywane są często od kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Samorząd Województwa Dolnośląskiego w sumie przejmie od PKP S.A. prawie 400 km nieruchomości linii kolejowych. Wnioski dotyczące wszystkich 26 linii zostały już złożone do ich obecnego właściciela, część zakończona jest sukcesem, a w pozostałych przypadkach procedura przekazywania trwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska