Kolej wywiezie z regionu miliardy ton kamienia

    Kolej wywiezie z regionu miliardy ton kamienia

    Romuald Piela

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Kolejarze wzięli się za remonty lokalnych tras. Skorzystają mieszkańcy, turyści i firmy.
    Kolej w regionie wałbrzyskim przeżywa prawdziwy renesans. Kolejarze remontują linię z Kłodzka do Wałbrzycha, a prywatna firma z Poznania zaczęła odbudowę torów ze Ścinawki do Tłumaczowa.

    Przestarzałe torowiska trzeba zmodernizować, bo tylko koleją można wywieźć z Dolnego Śląska kilka miliardów ton kamienia, potrzebnego do budowy autostrad i dróg w najbliższych kilkudziesięciu latach.
    - Budowa 8 km trasy z Tłumaczowa, gdzie powstanie kamieniołom melafiru, do stacji w Ścinawce Średniej będzie nas kosztowała 23 mln zł - wylicza Paweł Talarczyk, dyrektor finansowy poznańskiej firmy Strateg Capital. - Ale to i tak się opłaca, bo rocznie chcemy wywozić z Tłumaczowa 2 mln ton kamienia, a złoże będziemy eksploatować co najmniej 20 lat.

    Jednak sami kolejarze nie poradzą sobie z problemem wywozu kamienia z Dolnego Śląska. Przyznaje to zarówno samorząd województwa, który monitował w tej sprawie rząd, jak i parlamentarzyści.
    Kolej na odbudowę dolnośląskich tras wyda pół mld zł.
    Posłanka Monika Wielichowska złożyła już nawet wniosek o opracowanie rządowego planu pomocy w modernizacji linii kolejowych na Dolnym Śląsku.
    - To nie jest tylko problem naszego województwa. Jeśli kruszywa z kamieniołomów nie trafią na wagony kolejowe, to samochody, przewożąc tak dużą ich ilość, zniszczą drogi - mówi Wielichowska. - Prawdopodobnie wniosek będzie głosowany w Sejmie w przyszłym tygodniu.

    To nie koniec inwestycji na torach kolejowych Dolnego Śląska. Polskie Linie Kolejowe wydadzą 10 mln zł na remont trasy z Kłodzka do Wałbrzycha. Ruszyły prace na wiadukcie w Ludwikowicach, gdzie wymieniany jest jeden tor. Po zakończeniu robót pociągi będą mogły jechać na tym odcinku dużo szybciej. W tym roku mają być modernizowane także linie z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby i z Kłodzka do Kudowy-Zdroju.

    - Kontynuowana będzie modernizacja linii Opole - Wrocław - Zgorzelec. Rozpoczniemy prace na trasie Wrocław - Poznań - wymienia Mirosław Siemieniec z oddziału regionalnego PLK we Wrocławiu. - Na inwestycje wydamy w tym roku ponad pół miliarda złotych.

    Kolejowy boom trwa na Dolnym Śląsku już od kilku lat. W ubiegłym roku PLK wydały 105 mln zł na modernizację torów w Międzylesiu. Teraz pociąg z Wrocławia do Pragi jedzie o 40 minut krócej. Na przygranicznej stacji zelektryfikowano 11-kilometrowy odcinek. Naprawiono ponad 10 km torów za Domaszkowem i zamontowano automatyczną nastawnię na dworcu w Międzylesiu.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo