Kolej miejska, ale tylko na zachodzie

Marcin Kaźmierczak
.
. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Już ponad rok trwa nasza akcja: „Oddajcie nam Świebodzki!”. Dr hab. Andrzej Raczyk z Zakładu Zagospodarowania Przestrzennego Uniwersytetu Wrocławskiego uważa, że kolej miejską należy budować od zachodu. Sieć kolejowa jest tam najbardziej rozbudowana.

Uważa Pan, że powrót pociągów na Dworzec Świebodzki jest miastu niezbędny?

Z jednej strony tak, lecz jest duże „ale”. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy potrzebne - oznacza łatwe, a nawet możliwe do realizacji. Powrót pociągów wiąże się z szeregiem problemów.

Jakich problemów?

To stacja czołowa, co powoduje, że pociągi tranzytowe tam nie wjadą. Musiałyby się cofać, co wydłużyłoby znacznie czas przejazdu. Musimy zastanowić się, czy ma to być stacja pomocnicza dla Dworca Głównego, czy dedykowana kolei aglomeracyjnej. Uważam, że lepsze jest to drugie rozwiązanie.

Jakie trudności w budowie kolei miejskiej Pan widzi?

W tej chwili transportu aglomeracyjnego nie ma. Pociągi regionalne, wjeżdżając do Wrocławia zbierają pasażerów z miejskich przystanków. Problemem Wrocławia jest także dziura transportowa na wschodzie. Układ kolejowy we Wrocławiu, choć bogaty, nawiązuje do tego co było przed wojną, a więc mamy rozwiniętą sieć, ale na zachodzie.

Tam powinniśmy zacząć budowę kolei miejskiej?

Od tego można zacząć, co nie znaczy, że na tym poprzestać. Znaczna część osiedli ma tam stację lub linię, na której można by ją zbudować. Z kolei rozwój przestrzenny obszarów podmiejskich Wrocławia to głównie kierunek północny i południowy. Kierunek północny - na Trzebnicę - już częściowo funkcjonuje. Aby odciążyć Dworzec Główny można rozważyć jego zakończenie na dworcu Nadodrze. Na południu będzie budowana trasa przez Kobierzyce i Sobótkę do Świdnicy. Całe szczęście, że pociągi na Dworzec Główny będą wjeżdżały od wschodu, więc nie zakorkują estakady.

Kiedy wykorzystamy te warunki i zdołamy zbudować sprawną kolej miejską?

W pięć lat można uzyskać w miarę zadowalający system, który spowoduje zwiększenie ruchu osobowego. Budowa kompleksowego systemu to już znacznie dłuższa perspektywa. Ważne są też zmiany mentalne. Nawet gdyby przy pomocy czarodziejskiej różdżki układ ten zaczął działać dziś, to pociągi nie wypełnią się od razu. Należy też mieć świadomość, że z punktu widzenia pasażera każde wydłużenie czasu podróży koleją w porównaniu do transportu samochodowego wpływa niekorzystnie dla kolei.

Wideo

Komentarze 45

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bielan
Aby kolej aglo funkcjobowala musi kursowac co 20 minut. Musi byc to linia srednicowa musza byc przy stacjach parkingi skomunikowane busy. Dla jej potrzeb musi byc nowa stacja. Jakby wroclaw glowny pod ziemia. Stacje rozrzadowe na zewnstrz miasta i tyle. Obecny stary uklad torowy zostawic dla kolejki regionalnej. Estakade zlikwidowac jako atrakcha turystyczna. Nowy centrum komunikacyjne przy ul. Grabiszynsjiej.
D
DW
Wypierdolili cię z "Rynku Kolejowego", to teraz zaśmiecasz ten portal swoim antylwóweckim hejtem, psycholu.
P
Piotr
Żadna kolej miejska, żadna Sobótka! Najpierw wyremontować to co zaoraliście, Michalak & Rachwalski. Czyli linię kolejową do Lwówka Śląskiego (jedna z najpiękniejszych w Polsce). Nie wstyd wam tak mamić ludzi obiecankami bez pokrycia, a po cichu likwidować przepiękne linie kolejowe na Dolnym Śląsku, które w każdym cywilizowanym kraju by tętniły życiem??
P
Piotr
Żadna kolej miejska, żadna Sobótka! Najpierw wyremontować to co zaoraliście, Michalak & Rachwalski. Czyli linię kolejową do Lwówka Śląskiego (jedna z najpiękniejszych w Polsce). Nie wstyd wam tak mamić ludzi obiecankami bez pokrycia, a po cichu likwidować przepiękne linie kolejowe na Dolnym Śląsku, które w każdym cywilizowanym kraju by tętniły życiem??
T
Tomek z Wrocławia
Panie Rachwalski, a co z Kamienną Górą, Lubawką, Karpaczem, Świeradowem, Lwówkiem (który zaoraliście rok temu)?? Może zacznijcie myśleć o Dolnym Śląsku, a nie tylko Wrocławiu! Należy jak najszybciej pogonić ze stołków Rachwalskiego i Michalaka zanim do szczętu zniszczą kolej na Dolnym Śląsku!!!
W
Wrocławianie
Rozebrać tory do Sobótki a linię przeznaczyć na złom!!! Kto tam niby będzie jeździł???
D
DW
Tych zjebanych mikoli z ich Sobótką plujących na Lwówek. Nigdy tam nie byłem w tej Wsiobudce i się nie wybieram podobnoe jak 99 % dolnoślązaków. A jak chcecie walić konia na widok pociągu, to ten pociąg nie pojedzie za moje podatki.
M
Maciej Jędryszczak
Do kolei trzeba dopłacać coraz mniej, pociągi są pełne. Wystarczyłoby przekierować niesłużący nikomu szynobus z linii Wrocław - Drezno na rozwijające się tereny Aglomeracji Jeleniogórskiej. Kamienna Góra, Lubawka, Wleń, to są miejsca, gdzie doskonale dawała sobie radę komunikacja kolejowa. Kierowanie tam pociągu to konieczność. Pan Michalak ma kopa w dupę. Nie wolno ulegać internetowym zaklinaczom rzeczywistości.
A
Adam Mikołaj Maćkowiak
Tam gdzie nie ma już ludzi, nie ma pociągów. Doskonała decyzja z przekierowaniem szynobusów spod Sobótki w aglomerację wałbrzyską. Podobnie można przesunąć pojazdy z linii Wrocław - Trzebnica. Przydadzą się na Jelenia Góra - Lwówek Śląski, trasie najbardziej hejtowanej w Internecie przez pracowników Kolei Dolnośląskich (najpierw ją zaorali, teraz hejtują wysiłki mieszkańców o jej ratowanie), a najlepiej ocenionej przez rozdzielających projekty unijne!
a
aldona
Koleje Dolnosląskie to najgorsza spółka marszałkowska w Polsce.
p
pasażer
I ich trollami plującymi na miasta typu Lwówek na Dolnym Śląsku!!! Nie chcemy tej patologii na Dolnym Śląsku!!!
d
dziaciak z Sobótki
Mamo, a ja chcę puciongi do Wsiobuuuudkiiiii! Łeeeee, będę płakał, chlip!
d
dziaciak z Sobótki
Mamo, a ja chcę puciongi do Wsiobuuuudkiiiii! Łeeeee, będę płakał, chlip!
h
hrabia z Wielkopolski
Od kiedy to zabużańska hołota w wioch pod Tarnopolem wozi swoje śmierdzące d*** nowoczesnymi pociągami?? Wracać rozrzucać gnój w polu śmierdzące kmioty, w pole jeździjcie wozami konnymi albo na oklep na kobyle (jak was nie stać na wóz), a nie pociągami!!!
J
JanuszWro
"Jak informuje Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, składy będą jeździły na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, która zostanie wyremontowana do 2021 r. oraz na trasie Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice – tam pociągi pojawią się pod koniec 2019 r."

Panie Prezesie Rachwalski po co remontować linię kolejową nr 285, jeżeli do Świdnicy można dojechać z przesiadką w Jaworzynie Śląskiej? Wystarczy dobrze skomunikować pociągi na trasie Wrocław Główny - Szklarska Poręba Górna - Wrocław Główny, a szynobusy puścić na liniach kolejowych niezelektryfikowanych. Bez sensu jest pchanie szynobusa na liniach kolejowych zelektryfikowanych.
Dodaj ogłoszenie