Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Dużych Prędkości we Wrocławiu. W Warszawie będziemy w niecałe dwie godziny. Przetargi ogłoszone. Tak pojadą pociągi [TRASY]

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej.
Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Centralny Port Komunikacyjny poszukuje wykonawców, którzy zrealizują prace przygotowawcze dotyczące budowie dwóch kluczowych części kolejowego „igreka”, czyli linii Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław. Łącznie to ponad 340 kilometrów kolejowych tras dużych prędkości, na których pociągi mają rozpędzać się do 250 km/h.

Spis treści

Kolej Dużych Prędkości we Wrocławiu – dlaczego ta trasa jest potrzebna?

Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czas przejazdu pociągiem jest dla pasażerów mniej atrakcyjny niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław – Łódź – Warszawa to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce.

– Wybudowanie nowej linii skróci czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godziny. Dziś jeździmy tą trasą około 3 godzin. Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska – mówi Gazecie Wrocławskiej Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Co bardzo ważne, dzięki budowie kolejowego „igreka” z Wrocławia do Warszawy dojedziemy w mniej niż 2 godz., czyli ponad dwa razy szybciej niż obecnie.

Zobacz też:

Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.

– Pierwsze roboty przygotowawcze powinny zacząć się, zgodnie z harmonogramem, jeszcze w tym roku: najpierw dla szprychy CPK nr 9, na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, który jest priorytetem. Z tego odcinka pasażerowie powinni zacząć korzystać jednocześnie z I etapem lotniska. W dalszej kolejności, już w przyszłym roku, ruszą roboty przygotowawcze dla odcinka Łódź – Wrocław – tłumaczy Majszyk.

Najpierw przygotowawcze prace budowlane – wycinka i wyburzanie

Projektowanych 200 kilometrów między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem to jeden z dwóch kolejowych odcinków tzw. „igreka”, dla których CPK ogłosiło przetargi na prace przygotowawcze. Przetargi dotyczą trzech obszarów:

  • robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi (m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych i geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej);
  • rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym;
  • wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin i frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.

– Od końca maja poszukujemy wykonawców robót rozbiórkowych. W ramach tego postępowania chcemy podpisać umowę łącznie z 30 wykonawcami (15 dla każdego z dwóch z odcinków). Oferty można składać do 23 czerwca. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln złotych netto – dodaje Konrad Majszyk.

Rzecznik CPK zapewnia jednocześnie, że wycince podlega jedynie obszar leśny znajdujący się na trasie Kolei Dużych Prędkości.

– Ani jedno drzewo, mogące przetrwać przy realizacji tej inwestycji, nie ucierpi na naszych działaniach – podkreśla.

Trwa projektowanie tras Kolei Dużych Prędkości

– Dla odcinka Łódź – Wrocław trwają też prace projektowe, które podzieliliśmy przez CPK na pięć części. Pierwsze cztery to odcinki Kolei Dużych Prędkości: Łódź – Sieradz, Sieradz – Kępno, Kępno – Czernica Wrocławska i Czernica – Wrocław. Łączna wartość tych pięciu umów to ponad 507 mln zł netto – wylicza rzecznik CPK.

CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią oraz 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem – dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie.

Mieszkańcy gminy Siechnice byli przeciwko

W związku z planowaną budową KDP, mieszkańcy gminy Siechnice, a w szczególności Siechnic i Świętej Katarzyny, byli przeciwko. Okazało się, że spośród czterech branych pod uwagę wariantów poprowadzenia linii, jakie mają powstać w ciągu najbliższych 10 lat, aż trzy przechodzą przez Świętą Katarzynę. Każdy z nich wiąże się z wywłaszczeniami.

Zobacz też:

- Powodem, dla którego wariant został poprowadzony przez Świętą Katarzynę, jest jej lokalizacja przy istniejącej linii nr 132, do której chcemy zbliżyć przebieg kolei szybkiej, żeby w ten sposób zminimalizować ingerencję w teren pod nową inwestycję – tłumaczy rzecznik CPK.

Ostatecznie wybrano wariant 51, który biegnie od Wrocławia przy istniejącej infrastrukturze kolejowej za wsią Radwanice. Mija Siechnice przy Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i przecina rzekę Oława w stronę Kotowic i Czernicy.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska