Kolej dostępniejsza w całej Polsce dzięki wykorzystanym miliardom złotych

Materiał informacyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Po ponad 20 latach wróciły połączenia kolejowe na trasie Wrocław Sołtysowice-Jelcz Miłoszyce
Po ponad 20 latach wróciły połączenia kolejowe na trasie Wrocław Sołtysowice-Jelcz Miłoszyce
Udostępnij:
Jeśli po latach znów podróżujemy koleją między Legnicą i Głogowem, z Mielca do Dębicy, z Wrocławia do Jelcza przez Swojczyce czy ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego, to zawdzięczamy to efektywnemu wykorzystaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. miliardów złotych ze środków unijnych i budżetowych. Krótsze czasy podróży pociągiem, np. z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic, z Wrocławia do Poznania, a także nowe przystanki i bezkolizyjne skrzyżowania to też korzyści uzyskane dzięki inwestycjom z udziałem funduszy UE.

Wzrost atrakcyjności i dostępności kolei zawdzięczamy efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych i budżetowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Spółka konsekwentnie realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy (KPK) o wartości prawie 77 mld zł.

Ponad 95% Programu to inwestycje zakończone i w realizacji, dlatego mamy na blisko 400 stacjach i przystankach m.in. wygodne perony. Wykorzystanie środków unijnych i budżetowych osiągnęło najwyższą wartość w historii PLK. Na podobnym etapie poprzedniej perspektywy zrealizowano wy-datki na poziomie 13,7 mld zł. Obecnie zrealizowane inwestycje za ok. 45 mld zł służą podróżnym i usprawniły przewóz towarów na ponad 5 500 km nowych torów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują miliardy środków unijnych i budżetowych, a także są gotowe do ogłaszania przetargów na nową perspektywę.

Krajowy Program Kolejowy to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy miast, miasteczek i małych miejscowości zyskują dzięki niemu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane tory i perony, bezkolizyjne skrzyżowania oraz odtworzone linie kolejowe pozwolą pasażerom polskich kolei odbywać swoje podróże bezpiecznie, komfortowo i szybko. Na wszystkie te działania polski rząd przeznaczy w ramach Krajowego Programu Kolejowego prawie 77 mld zł w ramach środków budżetowych i unijnych. - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Ponad 60 nowych przystanków zwiększyło dostępność do kolei w całej Polsce, np. Warszawa Powązki, Kraków Bronowice, Olsztyn Likusy, Wrocław Szczepin oraz Iwiny k. Wrocławia, Parzniew k. Warszawy, Orzechowicze na Podlasiu, Szydłów Centrum. Dzięki środkom unijnym i budżetowym mieszkańcy ponad 100 gmin wygodniej podróżują koleją do pracy i szkoły.

Windy, pochylnie, specjalne oznakowania zwiększyły komfort dostępu do kolei. Z rosnącej z roku na rok liczby udogodnień korzystają tysiące podróżnych w dużych miastach i w mniejszych miejscowościach. Zmodernizowano ok. 400 stacji i przystanków w ramach KPK. Lepszy dostęp jest szczególnie ważny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – ich potrzeby uwzględniają wszystkie inwestycje.

Podróżni coraz częściej wybierają kolej w podróżach miejskich, aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Kolej po latach wróciła m.in. na linie: Legnica – Rudna Gwizdanów, Lublin – Łuków, Mielec – Dębica, Wrocław – Jelcz, Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki.

Skrócił się czas podróży na trasach: Katowice – Kraków, Wrocław – Poznań, Warszawa – Gdańsk, Wrocław – Gdynia, Poznań –Piła, Olsztyn – Szczytno – Ełk, Warszawa – Olsztyn. Dobrze przygotowane linie zachęcają do nowych połączeń, np. z Lublina do Rzeszowa. Korzystamy już z elektryfikacji linii Lublin – Stalowa Wola i Węgliniec – Zgorzelec.

Dzięki miliardowym inwestycjom na torach zwiększył się poziom bezpieczeństwa. Kierowcy wykorzystują ponad 500 nowych bezkolizyjnych skrzyżowań i przebudowanych wiaduktów oraz ponad 2000 wyposażonych w nowe urządzenia przejazdów kolejowych.

Nowe rozwiązania to lepsze warunki życia. Transport towarowy wykorzystuje przebudowane trasy, np. Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki –Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Częstochowa – Chorzew Siemkowice, zelektryfikowane linie Stalowa Wola Rozwadów – Lublin i Węgliniec – Zgorzelec. Wymagały one m.in. nowych urządzeń, mostów i wiaduktów. Środki unijne zostały wykorzystane m.in. na budowach blisko 600 mostów, np. na międzynarodowej trasie Rail Baltica na Bugu, nad Wisłą w Krakowie czy na Sanie na trasie Lublin – Stalowa Wola. Inwestycje w kolejowy transport towarowy to korzyści dla ekologii i wzrost bezpieczeństwa także na drogach.

Nowy przystanek Iwiny k. Wrocławia zapewnia lepszy dostęp do kolei w codziennych podróżach


Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków programów unijnych i budżetu państwa zmienia się kolej w województwie dolnośląskim. Znów są możliwe podróże koleją na trasie Wrocław Sołtysowice – Jelcz Laskowice. Dostępność do kolei na tej linii zwiększyło pięć nowych i sześć przebudowanych przystanków. Kolej jest atrakcyjnym środkiem komunikacji w Zagłębiu Miedziowym na zmodernizowanej linii Legnica – Lubin - Rudna Gwizdanów. Korzystamy z krótszych podróży Wrocław – Zgorzelec, dzięki elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec. - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na trasie Węgliniec-Zgorzelec jeździmy przyjaznymi środowisku pociągami elektrycznymi


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie