Kolej bezpieczna… dla pasażera i pracownika

Materiał informacyjny Feniks Media Group W.Ślaga, D.Wajs Spółka Jawna
Kolej jest bezpiecznym środkiem transportu. Długotrwały trend zmniejszania się liczby wypadków i ofiar uległ co prawda pewnemu zakłóceniu w latach 2012–2016, ale nie zmienia to mocnej pozycji kolei w rankingu bezpiecznego środka transportu.

To truizm ale warto stale mieć przed oczyma konkretny wymiar tej podstawowej zalety kolei, a także zwymiarować te niebezpieczeństwa, które w kategoriach ludzkiego życia, a także w wymiarze ekonomicznym i społecznym, są najbardziej dokuczliwe. Panuje tu wiele asymetrii w myśleniu pomiędzy bezpieczeństwem na drogach a bezpieczeństwem na kolei. Nie chodzi przy tym o sprawdzone rozwiązania przynoszące bezpieczeństwo użytkownikom i pracownikom kolei, które trudno byłoby wprowadzić transporcie drogowym, ale o sposób podejmowania decyzji o przepisach oraz pewność egzekwowania przepisów.

Czynniki ryzyka

W każdym przypadku ryzyko zależy od jakości infrastruktury i stanu pojazdu. Tutaj w każdym rodzaju transportu rygoryzm narasta. Gorzej z predyspozycjami i kwalifikacjami kierujących pojazdami. Pociągi, samoloty i statki prowadzą zawodowi maszyniści, piloci i kapitanowie. Podlegają oni długotrwałemu szkoleniu, badaniom zdrowotnym i psychologicznym, a ich praca jest obserwowana stale – ruch pojazdu jest rejestrowany i każdy ma świadomość że w razie incydentu jego zachowanie będzie obiektywnie udokumentowane. W transporcie drogowym część kierujących – kierowcy zawodowi – podlega ostrzejszym rygorom w szkoleniu i egzaminowaniu, a potem ich praca podlega ciągłej kontroli co do czasu pracy, ale z innymi parametrami jest już rozmaicie. Większość użytkowników dróg to jednak osoby dla których prowadzenie pojazdu nie jest zawodem. Poza tym wystarczy uświadomić sobie, jak ścisłej i permanentnej kontroli podlega prędkość pociągu, a jak rzadko kontrolowana jest prędkość na drogach.

Proces ustalania przepisów jest także dalece zróżnicowany. W przypadku kolei i lotnictwa na poziomie ustawodawczym regulowane są kwestie bardzo ogólne, reszta to przepisy wykonawcze wydawane przez organy rządowe, regulacyjne, zarządców infrastruktury i wreszcie przedsiębiorstwa kolejowe. Są one drobiazgowe, decyduje czynnik profesjonalny i sumują one ponad 100 lat doświadczeń.

Rejestrowanie i badanie prekursorów wypadków

Istotnym aspektem kolejowego bezpieczeństwa jest też rejestrowanie i badanie prekursorów wypadków, to jest zdarzeń takich jak pęknięcia osi lub kół, wadliwe sygnały, przejechania czerwonego światła na semaforze czy pęknięcia szyn nawet bez konsekwencji w postaci ofiar w ludziach lub dużych strat materialnych. Badanie wypadków kolejowych i lotniczych ma wyraźnie dwutorowy charakter – prokuratura szuka odpowiedzialnych i winnych, a komisja badania wypadków ustala przyczyny zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie. Poszukuje luk w systemie zarządzania bezpieczeństwem i wprowadza zalecenia, które często prowadzą do kolejnych nowelizacji przepisów, metod szkolenia, stosowanych rozwiązań zarówno w konkretnym miejscu, jak i generalnie. Co do niektórych kwestii – np. wady technicznej w konkretnym typie wagonu – dokonuje się wymiany informacji na poziomie międzynarodowym, aby w innych krajach przyjrzeć się występowaniu określonego ryzyka.

Materiał powstał na podstawie artykułu dra Tadeusza Syryjczyka opublikowanego w Magazynie „KZA EXPRESS” wydanie wiosna 2020.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3