Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna w Zagłębiu Miedziowym. Pociągi pasażerskie po 50 latach wrócą do Polkowic?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Analizowane są 3 warianty przebiegu linii kolejowej przez Polkowice
Analizowane są 3 warianty przebiegu linii kolejowej przez Polkowice Fot. Piotr Krzyzanowski/Polskapresse
Budowa nowej linii kolejowej, nowe przystanki i powrót połączeń pasażerskich do Polkowic to ambitne plany Zarządu Województwa Dolnośląskiego na kolej aglomeracyjną w Zagłębiu Miedziowym. DSDiK opracuje dokumentację na podstawie jednego z 3 wariantów, prace projektowe potrwają kilka lat.

Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego połączy Polkowice z miastami regionu

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zleci przygotowanie dokumentacji przedprojektowej, która będzie podstawą do wybudowania linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów oraz rozbudowy istniejącej linii Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów.

"W ten sposób przywrócimy Polkowice na kolejową mapę Polski i zapewnimy sprawny transport dla okręgu przemysłowego, w którym mieszka około pół miliona ludzi" - informuje Tymoteusz Myrda z zarządu Województwa Dolnośląskiego.

W przetargu na opracowanie dokumentacji przedprojektowej ogłoszonym 14 grudnia DSDiK wskazuje m.in., że projekt musi pozwolić na uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich w relacji Lubin - Polkowice - Głogów i włączenie Polkowic w sieć kolejowych połączeń dalekobieżnych.

Maksymalne czasy przejazdów pociągów regionalnych i aglomeracyjnych mają wynosić:

  • Głogów - Polkowice 25 minut,
  • Polkowice - Legnica 30 minut,
  • Legnica - Głogów 60 minut,
  • Polkowice - Wrocław Główny 90 minut.

Z zamieszczonej przez Tymoteusza Myrdę grafiki wynika, że w ramach kolei aglomeracyjnej na trasie od Złotoryi przez Legnicę, Polkowice do Głogowa mogą powstać nowe przystanki kolejowe:

  • Legnica Huta
  • Legnica Zosinek
  • Lubin KGHM
  • ZG Lubin
  • Szklary Górne
  • ZG Polkowice
  • Polkowice Strefa
  • Polkowice
  • ZG Sieroszowice
  • Jerzmanowa
  • Głogów Huta Południe

Na odcinku Jawor - Legnica linii kolejowej do Głogowa przez Rudną planowane są dwa nowe przystanki: Jawor Osiedle i Legnica Strefa. Pociągi aglomeracyjne mają jeździć co pół godziny, a na odcinku Legnica - Lubin co 15 minut.

Trzy warianty przebiegu trasy

Biuro projektowe, które otrzyma zlecenie DSDiK przeanalizuje zalety i wady trzech wariantów.
Wariant pierwszy - trasa prowadzi przez Lubin, Polkowice Cmentarz, miejscowość Nielubia do Głogowa. Ten wariant wymaga wybudowania 15-kilometrowego odcinka torów i skrzyżowania z drogą S3.
Wariant drugi - przez Lubin, Polkowice Strefa, Polkowice Cmentarz, Nielubia, Głogów konieczne byłoby wybudowanie tylko 9,5 km nowych torów, ale linia prowadziłaby trasą towarową KGHM, co może utrudniać wprowadzenie połączeń pasażerskich w częstym takcie.
Wariant trzeci - Lubin - dwie stacje w Polkowicach - Nielubia - Grębocice - Głogów wiąże się z budową 12,5 km nowego torowiska, nie wymaga budowy skrzyżowania z drogą S3, ale prowadzi po linii towarowej KGHM na najdłuższym odcinku, co utrudnia uzgodnienie gęstej siatki połączeń pasażerskich.
Na oferty DSDiK czeka do 27 stycznia 2022 r. Dokumentacja ma powstać do końca 2023 r.

Połączenia pasażerskie przez Polkowice zostały zlikwidowane w 1969 r. W roku 1974 linia kolejowa została rozebrana. W roku 2020 budowa linii kolejowej Lubin - Polkowice - Głogów wraz z rozbudową linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Lubin - Rudna Gwizdanów została wpisana na listę zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021 - 2030 z perspektywą do 2040 r.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska