Kluczowa decyzja w sprawie budowy S3 do granicy z Czechami. Prace mogą ruszać

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Budowa S3 do Lubawki.
Budowa S3 do Lubawki. GDDKiA
Udostępnij:
Chodzi o budowę ponad 16-to kilometrowego odcinka ekspresówki, między Bolkowem i Kamienną Górą.

Prace przy budowie odcinka S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ mogą się rozpocząć. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Wojewoda Dolnośląski podpisał zezwolenie na budowę odcinka ekpresówki. Koszt budowy całego odcinka S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

Decyzja umożliwia przejęcie nieruchomości pod budowaną drogę i rozpoczęcie procedury odszkodowawczej, a wykonawcy rozpoczęcie prac po przekazaniu placu budowy. Dziś droga S3 kończy w środku pola, tuż za węzłem Bolków. Od okolic Bolkowa do granicy z Czechami trzeba wybudować łącznie około 31 kilometrów trasy ekspresowej S3. Ten odcinek podzielono na dwa zadania - od Bolkowa pod Kamienną Górę i dalej od Kamiennej Góry do Lubawki.

Odcinek S3 pomiędzy Bolkowem, a Kamienną Górą ma długość ok. 16,1 km, realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" przez konsorcjum firm Popr S.A. i Popr Bau GmbH na podstawie umowy zawartej w październiku 2018 roku. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji ok. 16 km drogi ekspresowej S3 o przekroju 2x2x 3,5 m.

Ponadto przedmiot zamówienia poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej obejmuje:

* wykonanie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków I (z docelową rozbudową do rodzaju II), po obu stronach drogi,

* 13 mostów oraz wiaduktów (nad i w ciągu drogi S3) o łącznej długości 2,2 km,

* 18 przejść ekologicznych (o funkcji dla zwierząt i hydrologicznych).

Niewątpliwe newralgicznym elementem przedmiotowej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych TS26 oraz TS32.

Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacką Metodą Tunelowania.

Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

Jest szansa, ze prace ruszą tuż po wakacjach. Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest na II połowę 2023 r.

W najbliższy czasie planowane jest uzyskanie decyzji dla budowy S3 na odcinku od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, o długości ok. 15,3 km. Koszt budowy S3 od Bolkowa do granicy z Czechami to blisko 1 mld 540 mln złotych.

Premier Morawiecki o sytuacji na granicy

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ekspresowa D11 - taką drogą pojedziemy z Lubawki przez Czechy (FILM)

https://walbrzych.dlawas.info/wiadomosci/ekspresowa-d11-taka-droga-pojedziemy-z-lubawki-przez-czechy-film/cid,14015,a

G
Gość

Coś redaktor spóźnił się z przekazaniem informacji:

Dnia 21 sierpnia 2020 r. Wojewoda Dolnośląski pismem o sygn. IF-AB.7820.22.2019.ES2 wydał Decyzję nr 11/20 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka o długości około 16,1 km, od km 38 255,00 do km 54 262,82, nazwanej przez Inwestora:

„Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka, Zadanie III od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), o długości około 16,1 km od km 38 255,00 do km 54 262,82”

Dodaj ogłoszenie