Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu remontuje historyczną lokomotywę [ZDJĘCIA]

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Lokomotywa EP05-22 podczas renowacji (pierwszy etap). Ryszard Boduszek
Po 5 latach starań i rozmów z PKP CARGO wrocławskiemu Klubowi Sympatyków Kolei przekazano do renowacji lokomotywę EP05-22 (obecnie oznaczoną jako EU05-22). Elektrowóz zasłynął w kluczowym strajku pracowników Ursusa w czerwcu 1976 roku. Swoją pomoc w przedsięwzięciu zaoferował wrocławski IPN.

Lokomotywa będzie odnawiana we wrocławskiej lokomotywowni przy ul. Paczkowskiej. Teren, na którym odbywają się prace konserwatorskie klub dzierżawi od PKP Intercity.

"Usunęliśmy starą powłokę lakierniczą. Lokomotywa przez 19 lat stała na świeżym powietrzu i przez ten czas nie była konserwowana. Obecnie wycinamy kawałki blach i będziemy wymieniać większość poszycia. Spróbujemy przywrócić jej historyczny wygląd. Pojazd jest kompletny, co nie zdarza się często. Przez tyle czasu nikt nie rozebrał go na części" – mówi Ryszard Boduszek, prezes Klubu.

W latach 90. tabory kolejowe starszego typu były systematycznie likwidowane. Ten los ominął osławioną lokomotywę. Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu dostał ją w roku 2019.

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu remontuje historyczną lok...

Historia słynnej lokomotywy

Lokomotywa produkcji czechosłowackiej (zakład Skoda w Pilźnie) była jedną z trzydziestu ówczesnych maszyn stacjonujących w Polsce. Swego czasu była najszybszą lokomotywą w kraju - mogła rozwinąć prędkość 125 km/h, a później nawet 160 km/h.

Odegrała znaczącą rolę w strajku pracowników Ursusa, do którego impulsem była zapowiedziana znacząca podwyżka cen żywności. 25 czerwca 1976 roku protesty odbywały się w aż 24 województwach. Najbardziej brutalne tłumienie manifestacji miało miejsce w Płocku, Radomiu i właśnie w Ursusie. Pracownicy nie posłuchali dyrekcji, która nawoływała ich do powrotu do pracy, udali się na torowisko i stworzyli tam żywą zaporę, która skutecznie blokowała ruch pociągów. Potem ręcznie rozkręcono tory i wyrwę zepchnięto słynną już lokomotywę EP05-22. W czerwcowych strajkach wzięło udział około 80 tys. robotników. Uczestnicy protestów byli bici, poniżani, aresztowani i skazywani na więzienie.

Wrocławski IPN zaproponowali pomoc finansową w remoncie legendarnej lokomotywy, który ma się zakończyć w czerwcu 2021 roku. Wtedy planowane jest uroczyste odsłonięcie EP05-22 i udostępnienie jej wrocławianom do zwiedzania.

Kolno wolne od koronawirusa

Wideo

Dodaj ogłoszenie