Kłopotliwe skrzyżowanie na wjeździe do Wrocławia. Mieszkańcy chcieli ronda, miasto zadecydowało inaczej

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Miasto zdecydowało, że na Oporowie powstanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, a nie rondo, jak chcieli mieszkańcy. Zbieg ulic Wiejskiej, Mokronoskiej i Awicenny słynie z tego, że zwykle jest tam ogromny korek. Koncepcja nowego skrzyżowania określa, które ulice będą miały pierwszeństwo oraz wskazuje liczbę pasów ruchu na tych ulicach.

Jednak światła, nie rondo. Miasto zdecydowało, że w wiecznie zakorkowanym rejonie Oporowa nie powstanie rondo, lecz skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. O tym, że miejsce zbiegu ulic Mokronoskiej, Wiejskiej, Awicenny, Jordanowskiej i Cesarzowickiej musi zostać przebudowane, było wiadomo od lat. Powstały dwie koncepcje określające, jak ma wyglądać skrzyżowanie. Jedna zakładała budowę ronda, druga skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Koncepcja, która będzie realizowana przewiduje włączenie ul. Jordanowskiej do ul. Awicenny przed skrzyżowaniem. Na ul. Wiejskiej będzie pas ruchu prosto w ul. Mokronoską oraz w prawo w Awicenny, bez lewoskrętu w ul. Cesarzowicką. Na ul. Mokronoskiej będzie pas ruchu prosto i w prawo, w ulice Wiejską i Cesarzowicką i w lewo w ul. Awicenny. Z ul. Awicenny będą wyjeżdżał pas w prawo w ul. Mokronoską oraz pas na wprost i w lewo w ulice Wiejską i Cesarzowicką. Na skrzyżowaniu będą chodniki dwumetrowej szerokości oraz dwukierunkowe drogi rowerowe o szerokości 2,5 – 3 metry. Nawierzchnia na skrzyżowaniu i drogach rowerowych będzie asfaltowa, a na chodnikach oraz w zatokach autobusowych z kostki betonowej.

Pierwszeństwo dalej będą mieli jadący ulicami Wiejską i Mokronoską, a ulice Cesarzowicka i Jordanowska będą strefami ruchu uspokojonego z obowiązującą prędkością maksymalną do 30 km/h.

Rondo, którego wybudowanie było rozważane miało mieć wewnętrzną wyspę o średnicy 26 metrów i 40 metrów średnicy zewnętrznej. Wokół także byłby dwumetrowe chodniki oraz dwukierunkowa, szeroka droga rowerowa. Także w tej koncepcji ul. Jordanowska miała wpadać nie bezpośrednio w rondo, lecz łączyć się z ul. Awicenny.

Koncepcja, na której podstawie powstanie projekt, przewiduje dla skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wycięcie 94 drzew, a dla ronda 74. Autorzy koncepcji obliczyli, że koszt budowy ronda wyniósłby 7 mln zł, a skrzyżowanie ze światłami 7,8 mln zł.

Mieszkańcy Oporowa zdecydowanie opowiadali się za budową ronda, widząc w nim szansę na rozładowanie niekończących się korków. Nie brakowało jednak też głosów, że taki rodzaj skrzyżowania okaże się podobnie niefunkcjonalny, jak rondo na ul. Zwycięskiej na Partynicach.

Przed podobnym dylematem stali niedawno także mieszkańcy wrocławskich Żernik. Wielu z nich uważało, że ruch na skrzyżowaniu ulic Żernickiej, Szczecińskiej i Płaskiej rozładuje rondo. Ostatecznie miasto ustawiło sygnalizację świetlną. - Światła spełniają swoją rolę. Na początku było różnie, ale kiedy dostosowano częstotliwości, wszystko działa dobrze. Wcześniej kilka razy w tygodniu były tam stłuczki, a teraz nie słyszę o jakichkolwiek zdarzeniach. Nie mam też żadnych sygnałów od mieszkańców, żeby coś tam było nie tak – przekonuje przewodnicząca zarządu osiedla Żerniki Irena Rymaszewska.

ZDiUM szuka projektanta nowego skrzyżowania na Oporowie do 6 sierpnia. Projekt ma powstać w 8 miesięcy, a czas na budowę skrzyżowania zaplanowano od stycznia 2022 r. do grudnia 2023 r.

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Kiedy będzie Obwodnica Śródmiejska ?

G
Gość

Na Żernickiej nie musi być ronda ale długie pasy do skręcania w lewo muszą być. Szczecińska stoi! Korki większe jedyne co to mniej wypadków. Jest wystarczająco dużo miejsca, żeby to zrobić a przesunąć chodniki o 3m to chyba nie problem, szczególnie że to co pod obwodnicą to należy do miasta albo skarbu państwa. Przy okazji mogli by poprawić to skrzyżowanie bo jak zwykle żeby TIR skręcił to całe skrzyżowanie musi stanąć bo się nie mieści zresztą jak w całym Wrocławiu. I nie tylko TIR'y ale i autobusy mają problemy. Tak zatwierdzają projekty u pana prezydenta Sutryka. Poza tym na Żernickiej od skrzyżowania ze Szczecińską/Płaską aż do Jerzmanowskiej powinien być zakaz powyżej 3,5T. W końcu to osiedle panie Sutryk! Ciężarowe mają autostradę, niech jeżdżą tamtędy. Na Jerzmanowską niech sobie jeżdżą ul. Graniczną a Przybyły dla ciężarowych tylko do Biska.

Ja wiem że będzie problem bo nie da się tego namalować pędzlem zabierając kawałek drogi tak jak to zwykle czyni Prezydent Sutryk.

G
Gość

To dopiero będą korki!!!

G
Gość

Ludzie chcą rondo, to za karę będą mieli skrzyżowanie świetlne. Brawo Prezydencie!!!!

G
Gosciu

Skrzyżowanie będzie miało sens jak usprawnią długość świateł na skrzyżowaniu Wiejskiej i Karmelkowej. Gdy tam nie będzie ustawiony priorytet dla ludzi jadących na Solskiego, wszyscy nadal będą tkwić w korku na Awicenny i Mokronoskiej.

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie