Klimatyzacja zawita do protramów 205. Modernizacja tramwajów będzie kosztować 70 mln zł

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Kapitalny remont przejdzie 25 tramwajów 205 WrAs. Najbardziej odczuwalną zmianą będzie klimatyzacja zamontowana w tych pojazdach, ale skontrolowane bądź wymienione będą wszystkie elementy. Na razie MPK do końca stycznia czeka na oferty firm, które będą chciały podjąć się tego zadania.

Na remont kapitalny czekają tramwaje protram 205 WrAs. Wrocławskie MPK szuka wykonawcy, który podejmie się prac przy 25 pojazdach.

Wybrana firma będzie musiała m.in. oczyścić wagony z rdzy i farby, wymienić blachę na zewnątrz na bardziej odporną na korozję. Przy tej okazji może zmienić się wygląd wagonów. Wewnątrz tramwajów zostaną wymienione płyty podłogi i stopnie wejściowe, które dodatkowo będą oznaczone żółtą taśma ostrzegawczą.
Pojawią się nowe siedzenia oraz poręcze i uchwyty i zamontowane ładowarki USB.

Czytaj także:Tramwaje skoda przejdą kapitalny remont

Kabiny motorniczych oraz pulpity w protramach zostaną zdemontowane, dokładnie sprawdzone, żeby naprawić bądź wymienić uszkodzone elementy. Gruntowny przegląd przejdą wszystkie elementy tramwajów: silniki, elektryka, wózki, hamulce, układy ogrzewania i wentylacji.
Każdy pojazd będzie miał nowy autokomputer, nowe systemy zapowiedzi głosowych i monitoringu. Modernizację bezpośrednio na własnej skórze odczują pasażerowie: 205 WrAs mają zostać wyposażone w klimatyzację

Czytaj także:Tramwaj na Jagodno: PKP PLK mówi nie, miasto się broni

MPK szacuje, że koszt modernizacji tramwajów wyniesie ponad 70 mln zł i czeka na oferty do końca stycznia przyszłego roku. Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na zakończenie prac, a tramwaje będą jeździły do remontu pojedynczo lub partiami maksymalnie po 3 sztuki.

Protram 205 WrAs to trójczłonowe, ośmiosilnikowe tramwaje produkowane we Wrocławiu. Do wrocławskiego MPK trafiały od 19 grudnia 2006 roku przez kilka kolejnych lat. W 2016 r. zakład Protram ogłosił upadłość.

50 zdjęć Wrocławia z lat dziewięćdziesiątych. Poznałbyś dzis...

FLESZ: Masowo kupujemy mieszkania.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 70

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Głupota

70 mln na modernizację 25 sztuk, czyli 2,8 mln w modernizację jednego starego tramwaju, a ok. 4 mln kosztuje nowy moderus...

Ł
Łowcy Idiotów
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

27 grudnia, 11:13, Łowcy Idiotów:

Masz rację!

Zgłosimy Cię do przyszłorocznej edycji nagród Nobla!

Jesteś prawdziwym geniuszem!

27 grudnia, 12:09, Gość:

Już się złowiłeś?

Ciebie złowiliśmy. Zawsze ameba to to ciekawy połów.

G
Gość
26 grudnia, 23:26, Gość:

Czy po montażu klimy wystarczy napięcia w sieci?

27 grudnia, 12:42, Gość:

A ile tramwaje zużywają napięcia?

Napięcia jest wystarczająco i niekoniecznie... .

J
Japko

Zawitało to bezmózgowie do redakcji tych wypocin.

Stwierdzenie zawitać nie zawsze pasuje do szamba jakie tu wylewacie.

G
Gość
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

26 grudnia, 22:29, Gość:

Gdzie się niby odchodzi? Wszystkie znaczące europejskie miasta posiadają sieci tramwajowe, reaktywowano je np we Strasbourgu, u zachodnich sąsiadów nawet w małych miastach istnieją systemy tramwajowe. Zresztą nikt niczego lepszego nie wymyślił dla miast których nie stać na metro i systemy kolei podmiejskich.

27 grudnia, 08:09, Gość:

Nie mów wszystkie miasta, bo to brzmi jak propaganda wujka Jarka. Tam, gdzie były tramwaje, tam na razie są. jednak w przyszłości znikną jako niezwykle drogi w utrzymaniu środek transportu.

27 grudnia, 12:36, Gość:

Bzdura, właśnie tramwaje się kupuje choć są drogie ze wzgledu na bardzo niskie koszty utrzymania.Opory toczenia po torach są nawet 8 razy mniejsze niż opory opon autobusowych.Energia będzie drożeć a także rosną pensje kierowców małych autobusów i obsługi warsztatów serwisowych.

Silnik elektryczny w tramwaju nie wymaga żadnej konserwacji i jest wieczny bo nie ma części trących.

Właśnie w Niemczech chcą na 4000 km dróg zamontować trakcję elektrycznę i napędzać tiry prądem tak jak tramwaje.To ogromna oszczędność energii i korzyść dla środowiska.Po co wozić wielotonowe akumulatory dla autobusu i część floty marnować w czasie gdy się ładują, jak prąd można dosłać drutem i pojazd staje się dwa razy lżejszy czyli pobiera dwa razy mniej energii? Dodatkowo taki akumulator to bomba i w razie pożaru nic nie zostaje z autobusu czego mieliśmy już wiele przykładów.Ten wynalazek ma już ponad 100 lat i ma wielką przyszłość. Bedą naśladować go autobusy, ciężarówki, auta osobowe .Kilka panstw zapowiedziało że do 2040 r nie będzie się już produkować pojazdów z silnikami spalinowymi.

Nawet mówią ze 5 lat później będzie zakaz używania hybryd.

Putin już robi pod siebie a tu jeszcze USA zablokowało NS2

2 x lżejszy = 2 × mniej energii? Silnik elektryczny jest wieczny? Tramwaj nie wymaga serwisu a nawet kierowca (motorniczy) jest tańszy? 🤣🤣🤣Też bym zapalił...

c
cdwq

prund jest drogi

G
Gość
26 grudnia, 20:02, Gość:

A dzieki komu protram oglosil upadlosc.Bo taka byla wola Miasta I MPK.A tramwaje robil lepsze i tansze od skod i tych moderusow

26 grudnia, 20:24, Gość:

padł dzięki prezesowi króry nie chciał wypłacić całego zysku pracownikom i firmę przejeli związkowcy

Albo raczej za dużo z zysków wypłacał udziałowcom a za mało inwestował w rozwój firmy. A związki sprawę dokończyły.

G
Gość
26 grudnia, 23:26, Gość:

Czy po montażu klimy wystarczy napięcia w sieci?

A ile tramwaje zużywają napięcia?

G
Gość
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

26 grudnia, 22:29, Gość:

Gdzie się niby odchodzi? Wszystkie znaczące europejskie miasta posiadają sieci tramwajowe, reaktywowano je np we Strasbourgu, u zachodnich sąsiadów nawet w małych miastach istnieją systemy tramwajowe. Zresztą nikt niczego lepszego nie wymyślił dla miast których nie stać na metro i systemy kolei podmiejskich.

27 grudnia, 12:11, Gość:

Tam gdzie są to jeszcze są, ale nikt nie rozwija nowych linii. To najdroższy środek transportu publicznego.

Jak nie liczysz kosztów zbudowania i degradacji dróg pod potrzeby autobusów to możesz do takich absurdów dojść.

Przerób swoją lodówkę na wersje na gaz jak na początku ery lodówek a zobaczysz co jest tansze

G
Gość
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

26 grudnia, 22:29, Gość:

Gdzie się niby odchodzi? Wszystkie znaczące europejskie miasta posiadają sieci tramwajowe, reaktywowano je np we Strasbourgu, u zachodnich sąsiadów nawet w małych miastach istnieją systemy tramwajowe. Zresztą nikt niczego lepszego nie wymyślił dla miast których nie stać na metro i systemy kolei podmiejskich.

27 grudnia, 08:09, Gość:

Nie mów wszystkie miasta, bo to brzmi jak propaganda wujka Jarka. Tam, gdzie były tramwaje, tam na razie są. jednak w przyszłości znikną jako niezwykle drogi w utrzymaniu środek transportu.

Bzdura, właśnie tramwaje się kupuje choć są drogie ze wzgledu na bardzo niskie koszty utrzymania.Opory toczenia po torach są nawet 8 razy mniejsze niż opory opon autobusowych.Energia będzie drożeć a także rosną pensje kierowców małych autobusów i obsługi warsztatów serwisowych.

Silnik elektryczny w tramwaju nie wymaga żadnej konserwacji i jest wieczny bo nie ma części trących.

Właśnie w Niemczech chcą na 4000 km dróg zamontować trakcję elektrycznę i napędzać tiry prądem tak jak tramwaje.To ogromna oszczędność energii i korzyść dla środowiska.Po co wozić wielotonowe akumulatory dla autobusu i część floty marnować w czasie gdy się ładują, jak prąd można dosłać drutem i pojazd staje się dwa razy lżejszy czyli pobiera dwa razy mniej energii? Dodatkowo taki akumulator to bomba i w razie pożaru nic nie zostaje z autobusu czego mieliśmy już wiele przykładów.Ten wynalazek ma już ponad 100 lat i ma wielką przyszłość. Bedą naśladować go autobusy, ciężarówki, auta osobowe .Kilka panstw zapowiedziało że do 2040 r nie będzie się już produkować pojazdów z silnikami spalinowymi.

Nawet mówią ze 5 lat później będzie zakaz używania hybryd.

Putin już robi pod siebie a tu jeszcze USA zablokowało NS2

a
asw

pan sutryk dba o swoich wyborców jednak a tyle jadu było a biedroń o nim mówił ciepło

G
Gość
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

26 grudnia, 22:29, Gość:

Gdzie się niby odchodzi? Wszystkie znaczące europejskie miasta posiadają sieci tramwajowe, reaktywowano je np we Strasbourgu, u zachodnich sąsiadów nawet w małych miastach istnieją systemy tramwajowe. Zresztą nikt niczego lepszego nie wymyślił dla miast których nie stać na metro i systemy kolei podmiejskich.

Tam gdzie są to jeszcze są, ale nikt nie rozwija nowych linii. To najdroższy środek transportu publicznego.

G
Gość
26 grudnia, 22:17, Gość:

Druga dekada XXI wieku i będziemy mieli klimę w tramwajach... Szok. Tak to jest jak się rozwija XIXw wynalazek, od którego odchodzi się w cywilizowanym świecie.

27 grudnia, 11:13, Łowcy Idiotów:

Masz rację!

Zgłosimy Cię do przyszłorocznej edycji nagród Nobla!

Jesteś prawdziwym geniuszem!

Już się złowiłeś?

D
Dyrektorka
27 grudnia, 11:48, Gość:

70 mln !? To nie lepiej przeznaczyć tą kasę na premie !?

Popieram !!!!!

G
Gość

70 mln !? To nie lepiej przeznaczyć tą kasę na premie !?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3