Klapa programu reaktywacji PKS-ów na Dolnym Śląsku. O pieniądze na nowe linie autobusowe wystąpiło zaledwie 15 gmin

Andrzej ZwolińskiZaktualizowano 
Zdjęcie ilustracyjne<br>
Zdjęcie ilustracyjne Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
Powrót komunikacji publicznej w rejony, gdzie polikwidowano linie autobusowe jest jednym z przedwyborczych programów Prawa i Sprawiedliwości. Sprawdź, co z niego wyszło.

Przypomnijmy, obok programu 500 plus na pierwsze dziecko, trzynastek dla emerytów oraz obiecywanego zmniejszenia podatku PIT oraz jego całkowitej likwidacji dla młodych, w piątce PiS, pojawiła się jeszcze jedna obietnica - reanimacja publicznej komunikacji, a dokładniej autobusowych połączeń między mniejszymi miejscowościami, także na Dolnym Śląsku. Jak podkreślano, miał to być element szerszej strategii walki z wykluczeniem społecznym. Poprzez dopłaty z budżetu państwa, we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi, rząd obiecał odtworzyć połączenia autobusowe, które w minionych dziesięcioleciach zniknęły z mapy. Jak się szacuje dotknęło to nawet 14 milionów Polaków w tym nawet około 800 tysięcy mieszkańców Dolnego Śląska. Najczęstszym powodem zwijania połączeń, był brak opłacalności ich dalszego utrzymywania.

Rząd stworzył w maju specjalny Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ostatecznie zdecydowano, że w tym roku zasili go 300 mln zł na przywracanie lokalnych linii autobusowych, a w każdym kolejnym roku ma to być po 800 mln zł. W lipcu ogłoszono harmonogram wyłaniania tych samorządów i przewoźników, którzy będą mogli liczyć na dofinansowanie do odtwarzanych linii. W miniony poniedziałek wojewodowie – w tym dolnośląski - zakończyli nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Na Dolnym Śląsku chętnych o połowę mniej niż w innych regionach

- Do dziś wpłynęło 15 wniosków z dolnośląskich gmin, które przejdą teraz weryfikację pod względem zgodności z ustawą. Do 20 sierpnia Dolnośląski Urząd Wojewódzki poinformuje samorządy o tym, które wnioski mogą być zrealizowane. Po tym terminie będzie możliwe wskazanie miejscowości i linii, które mogą zostać przywrócone – poinformowała nas Sylwia Jurgiel, rzecznik prasowy Wojewody Dolnośląskiego.

Przypomnijmy, w tym roku dofinansowanie dla dolnośląskich samorządów na tworzenie nowych linii autobusowych wyniesie ponad 20 mln zł. Ile z tych pieniędzy i do których samorządów popłynie, dowiemy się dopiero pod koniec sierpnia.
15 wniosków, to w porównaniu z innymi regionami bardzo mizerny wynik. W Łódzkiem i na Mazowszu o dopłaty wnioskowało znacznie więcej samorządów. Tylko w Łódzkiem pozytywnie rozpatrzono około 30 wniosków, podobnie w Mazowieckiem.

Jak piąty element ma działać?

Z finansowej kroplówki mają korzystać głównie dolnośląskie przedsiębiorstwa PKS, najczęściej sprywatyzowane, a także konkurujące z nimi prywatne firmy w porozumieniu ze starostwami i władzami gmin. Dofinansowanie ma dotyczyć wyłącznie linii nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług przewozowych, zostanie zawarta po jej wejściu w życie. O dodatkowe pieniądze nie można będzie też zabiegać, tam gdzie funkcjonuje już transport publiczny i to niezależnie w jakiej formie – na przykład pociągów. Samorządy mogły ubiegać się o dofinansowanie w kwocie do 1 złotego za wozokilometr. Wozokilometr to jednostka miary długości drogi przebytej przez autobus w określonym czasie np. doby, miesiąca, roku. Jednostkę tę używa się też do rozliczeń przewoźników ze zleceniodawcami przewozów, czyli w tym przypadku samorządów. Dotacje zostaną przekazane firmom w formie dopłat do kwoty deficytu konkretnej linii lub połączenia, przy czym przynajmniej 10 proc. dopłaty będzie musiał dołożyć samorząd. Warto zaznaczyć, że już teraz straty przewoźników na liniach gdzie jest mało pasażerów sięgają 60-80 groszy na wozokilometrze.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 62

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
radberger
2019-08-16T15:45:02 02:00, Gość:

Pierdzielisz jak potłuczony. Doplata 1 zł do kilometra gdy autobus pali 28 litrów na 100 km co kosztuje ok 150 zł a PIS dopłaci 100zł oznacza ze wystarczy znaleźć pasazerów którzy resztę.

Jeśli tylko 10 będzie jechało te 100 km i zapłacą 20 zł to już jest 300 zł co wystarczy i na pensje i na amortyzację

Kurs 100 km tam i z powrotem to 600 zł.

A jeśli obłożenie będzie większe to jeszcze lepiej.Można powiedzieć ze na kiepskich trasach PIS dopłaca 30% co powinno w co najmniej 80% zamkniętych tras przywrócić rentowność.

przyszłosć widzę w technologii tzn pasażerowie będą bookować chęć przejazdu i w zależności od tego będą podstawiane większe pojazdy czy trasa miedzy wioskami będzie modyfikowana.

przecież często wystarczy bus na 17 miejsc.Często bus może latać po wioskach i dowozić do głównej trasy gdzie będzie jechał duży autobus.

Sens w tym, że te połączenia obsługują dużo krótsze trasy - praca, fryzjer, lekarz. Dlatego właśnie są nierentowne - 2 zł za przejazd do wioski obok/czyli 20 zł za kurs nie starczy nawet na różnicę paliwa.

Pensja kierowcy - nie zapewniona

Zysk firmy - nie ma. Jest strata.

Amortyzacji brak.

Najpierw zrewiduj sobie "wyobrażenia", a potem pouczaj innych.

G
Gość
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

2019-08-16T10:56:57 02:00, Gość:

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

2019-08-16T11:57:17 02:00, Gość:

Znaczy to jest program rządowy czy samorządowy? Jeżeli ktoś mówi, że będzie PKS i nie daje na to kasy to ordynarnie kłamie. To tak jak z reformą szkolnictwa - wszystko jest pięknie wyliczone, a na końcu gmina ma zapłacić. Naprawdę nie będzie żadnych autobusów za takie pieniądze chyba, że na nowo powstanie socjalistyczna ekonomia i fikcja, w której każdy będzie udawać, a dewizy zastąpimy bonami PKO.

Pierdzielisz jak potłuczony. Doplata 1 zł do kilometra gdy autobus pali 28 litrów na 100 km co kosztuje ok 150 zł a PIS dopłaci 100zł oznacza ze wystarczy znaleźć pasazerów którzy resztę.

Jeśli tylko 10 będzie jechało te 100 km i zapłacą 20 zł to już jest 300 zł co wystarczy i na pensje i na amortyzację

Kurs 100 km tam i z powrotem to 600 zł.

A jeśli obłożenie będzie większe to jeszcze lepiej.Można powiedzieć ze na kiepskich trasach PIS dopłaca 30% co powinno w co najmniej 80% zamkniętych tras przywrócić rentowność.

przyszłosć widzę w technologii tzn pasażerowie będą bookować chęć przejazdu i w zależności od tego będą podstawiane większe pojazdy czy trasa miedzy wioskami będzie modyfikowana.

przecież często wystarczy bus na 17 miejsc.Często bus może latać po wioskach i dowozić do głównej trasy gdzie będzie jechał duży autobus.

G
Gość

Aż 15 gmin poprawi komunikację zbiorową a niemiecka gazeta pisze że fiasko.

Pogięło ich?

Przecież trzeba najpierw dokupić autobusy i zbadać potrzeby.

Kolejne gminy będą dochodzić sukcesywnie

Wiadomo, ze w naszym województwie za dużo stołków wygrało PO to oczywiste ze średnia wniosków jest słabsza niż tam gdzie wygrał PIS.

Tysiące osób w naszym województwie będzie miało ułatwioną komunikacje.

PIS dopłaci złotówkę do kilometra .

Teraz PKS zacznie zarabiać dzięki tej dopłacie i wróci zamknięte połączenia. Jak nie PKS to znajdą się inni co zechcą zarabiać.Brawo PIS że dostrzegł problem wykluczenia ludzi z małych miejscowości

G
Gość
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

2019-08-16T10:56:57 02:00, Gość:

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

Znaczy to jest program rządowy czy samorządowy? Jeżeli ktoś mówi, że będzie PKS i nie daje na to kasy to ordynarnie kłamie. To tak jak z reformą szkolnictwa - wszystko jest pięknie wyliczone, a na końcu gmina ma zapłacić. Naprawdę nie będzie żadnych autobusów za takie pieniądze chyba, że na nowo powstanie socjalistyczna ekonomia i fikcja, w której każdy będzie udawać, a dewizy zastąpimy bonami PKO.

G
Gość
2019-08-16T09:58:09 02:00, Gość:

Za organizację komunikacji w województwie odpowiada urząd marszałkowski, który jest od kilku lat pisowski - tam są wydawane koncesje, zamawiane kursy - tam proszę kierować swoje żale. W końcu tam też siedzi pokaźna grupa partyjnych nominantów i koalicjant, którzy od rana piją kawkę i się śmieją z lemingów.

2019-08-16T10:10:20 02:00, CO ZA BZDURA:

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Od kiedy to urząd marszałkowski jest pisowski? Urząd wojewódzki - zgoda, ale nie marszałkowski. Przecież marszałek to bezpartyjni, czyli liberałowie z Platformy pod innym szyldem.

Jak to od kiedy? Od wyborów samorządowych sejmikiem rządzi PiS i jego kolaboranci, którzy podpisali umowę koalicyjną za utrzymanie stołków. Liberałowie czy jak ich tam nazwiesz są mniejszością i nie mają nic do powiedzenia . Reprezentujesz typową retorykę narodowej republiki - rządzimy, ale w przypadku każdej wtopy mówimy, że to inni z przed 4 lat, albo jacyś mityczni lewacy, cykliści i ktokolwiek tylko nie my. Pierwszy przykład samolot z byłym marszałkiem - bo inni też latali wcześniej. Czyli ogólny wniosek - to jest to samo g.....o co poprzednio tylko w innym narodowym opakowaniu, skoro postępuje tak samo jak stare g...o.

f
felek
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

2019-08-16T10:56:57 02:00, Gość:

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

2019-08-16T11:09:21 02:00, felek:

Też samorządy dostawały dotację rządową tylko Po na tym nie robiła sobie kampanii wyborczej kosztem lokalnych budżetów. Teraz zamiast dotacji dopłacają do utrzymania władzy np. koszty urzędu premiera w zrosły z 124 mln zł. w 2015r. do 360 mln w 2018r. .

2019-08-16T11:19:13 02:00, Gość:

Ja płaciłem przez ostatnich 30 lat i nic z tego nie miałem. Teraz na PIS zagłosują, bo przynajmniej bezrobocie spadło i mam pracę.

Przeczytaj co napisałeś, jak przez 30 lat płaciłeś skoro za czasów Pis masz dopiero pracę. Tak teraz płacisz: chleb o 50% droższy, paliwa o ponad 1 zł przy takiej samej cenie baryłki, mięso o 50 % droższe, mieszkania o 100 %, a bezrobocie może i troszeczkę spadło. Co istotne wzrosło spożycie alkoholu z 8l. w 2014 do 11,5 w 2018r. bo nieroby mają teraz za co pić, za nasze podatki i z drożyzny.

W
WROCKUS

DLA PeKaSów nie ma kto produkować autobusów w kraju...

G
Gość
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

2019-08-16T10:56:57 02:00, Gość:

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

2019-08-16T11:09:21 02:00, felek:

Też samorządy dostawały dotację rządową tylko Po na tym nie robiła sobie kampanii wyborczej kosztem lokalnych budżetów. Teraz zamiast dotacji dopłacają do utrzymania władzy np. koszty urzędu premiera w zrosły z 124 mln zł. w 2015r. do 360 mln w 2018r. .

Ja płaciłem przez ostatnich 30 lat i nic z tego nie miałem. Teraz na PIS zagłosują, bo przynajmniej bezrobocie spadło i mam pracę.

f
felek
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

2019-08-16T10:56:57 02:00, Gość:

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

Też samorządy dostawały dotację rządową tylko Po na tym nie robiła sobie kampanii wyborczej kosztem lokalnych budżetów. Teraz zamiast dotacji dopłacają do utrzymania władzy np. koszty urzędu premiera w zrosły z 124 mln zł. w 2015r. do 360 mln w 2018r. .

G
Gość
2019-08-16T10:52:32 02:00, felek:

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

A ILE PRZEZ LATA DOSTAŁA PLATFORMA? Samorządy z Platformy dołożyły dużo więcej

f
felek

20 mln zł. na dofinansowanie programu wyborczego dostanie Dolny Śląsk a z 500 mln będą musiały dołożyć samorządy. Brawo Pis jesteś mistrzem obłudy.

C
CO ZA BZDURA
2019-08-16T09:58:09 02:00, Gość:

Za organizację komunikacji w województwie odpowiada urząd marszałkowski, który jest od kilku lat pisowski - tam są wydawane koncesje, zamawiane kursy - tam proszę kierować swoje żale. W końcu tam też siedzi pokaźna grupa partyjnych nominantów i koalicjant, którzy od rana piją kawkę i się śmieją z lemingów.

Nie masz pojęcia o czym piszesz. Od kiedy to urząd marszałkowski jest pisowski? Urząd wojewódzki - zgoda, ale nie marszałkowski. Przecież marszałek to bezpartyjni, czyli liberałowie z Platformy pod innym szyldem.

G
Gość

Za organizację komunikacji w województwie odpowiada urząd marszałkowski, który jest od kilku lat pisowski - tam są wydawane koncesje, zamawiane kursy - tam proszę kierować swoje żale. W końcu tam też siedzi pokaźna grupa partyjnych nominantów i koalicjant, którzy od rana piją kawkę i się śmieją z lemingów.

G
Gość
2019-08-16T09:41:57 02:00, Pieszochod:

POlszewicka zaraza z samorządów olewa mieszkańców swoich gmin. Ciekawe które gminy mają na swoim terenie dostatecznie rozwiniętą komunikację?

Tak sobie tłumacz, po 4 latach rządzenia dalej winni są inni. Nie będzie żadnych autobusów ponieważ ktoś kto daje marne grosze liczy, że ktoś będzie to sponsorować i dopłacać resztę kosztów.

E
Ex-POlszewik

"Breslauer Zeintung" na pierwszej linii walki z pisowską dyktaturą.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3