Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kładą zdezelowane tory na moście Zwierzynieckim. Ekspert: to ryzyko dla bezpieczeństwa pasażerów

Weronika Skupin
fot. Paweł Relikowski
O tym, że stare tory na moście Zwierzynieckim we Wrocławiu zostaną wymienione na stare, już pisaliśmy. Prace są mniej więcej w połowie - część torowiska jest zastąpiona szynami zdjętymi kiedyś z ul. Borowskiej. Bardzo wysłużone elementy torowiska gdzie szyny się krzyżują zostaną jedynie naprawione. Wygląda na to, że "nowe" tory wcale nie są lepsze od poprzednich. Ekspert ostrzega: czekają nas wykolejenia. – Tak wykonane tory nie powinny przejść odbiorów eksploatacyjnych dopuszczających ruch tramwajów, zaś osoba, która mimo to będzie firmowała ich wykonanie swoim podpisem, ryzykuje bezpieczeństwem pasażerów i własną reputacją - mówi dr inż. Igor Gisterek z Zakładu Infrastruktury Transportu Szynowego Politechniki Wrocławskiej.

Pokazaliśmy Igorowi Gisterkowi zdjęcia z trwającego remontu mostu Zwierzynieckiego. Jednoznacznie orzekł, że torowisko będzie niebezpieczne do jazdy. Część torów na moście została wymieniona, ale także na stare szyny, z kolei niektóre elementy będą jedynie spawane i naprawiane, a to zdaniem eksperta nie wystarczy.

CZYTAJ WIĘCEJ: Wrocław: Stare szyny tramwajowe na moście Zwierzynieckim wymienią na... stare

W szczególnie złym stanie są krzyżownice, czyli elementy gdzie tory się przecinają. - Jedna z krzyżownic jest skrajnie zużyta oraz pęknięta na pół i nadaje się wyłącznie na złom. Nawet stosowanie elementów używanych nie może być bezkrytyczne - powinny one przejść selekcję pod kątem ich przydatności. Z kolei druga jeszcze zostać wyszlifowana, bo powierzchnie po której jedzie koło były naprawiane i są jeszcze bardzo nierówne. A pęknięcie budzi niepokój - ocenia Igor Gisterek.

Pozostałe elementy też nie są dobrze wykonane. – Pewne rzeczy wydają się niepokojące, a nie wszystko będzie się dało usunąć w kolejnych etapach robót - mówi Igor Gisterek. – Przy pracach kolejowych nie wolno wypalać otworów palnikiem, bo szyna może pęknąć. Poza tym połączenie szyn wygląda na bardzo nierówne. Wygląda to jak wykonane palnikiem, metodą "chałupniczą". Przyspawana do szyny blacha też może spowodować pęknięcia w bliskiej przyszłości.

– Jakość użytych elementów jest bardzo niska, natomiast wiele prac zostało przeprowadzonych prymitywnymi metodami i sprawia wrażenie niedokończonych. Z wielkim prawdopodobieństwem można powiedzieć, że tak wykonane tory nie powinny przejść odbiorów eksploatacyjnych dopuszczających ruch tramwajów, zaś osoba, która mimo to będzie firmowała ich wykonanie swoim podpisem, ryzykuje bezpieczeństwem pasażerów i własną reputacją - ocenia Igor Gisterek.

Co na to Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który jest inwestorem remontu mostu Zwierzynieckiego? Kładzione właśnie torowisko przetrwać ma do 2016 roku, wtedy znów zostanie wymienione. – Ułożone szyny na moście będą eksploatowane do czasu remontu mostu i przebudowy układu torowego na moście Zwierzynieckim i na ul. Wróblewskiego - odpowiada Krzysztof Kubicki ze ZDiUM.

A co z najbardziej wysłużonymi elementami? – W rozjazdach za mostem Zwierzynieckim przy ul. Mickiewicza będą wykonywane roboty konserwacyjne i spawalnicze polegające na pospawaniu popękanych krzyżownic, napawaniu krzyżownic, i szyn - tłumaczy Kubicki.

Igor Gisterek nie ma wątpliwości, że jazda tramwajów po moście Zwierzynieckim, nawet jeżeli będą tam przeprowadzone intensywne prace, jest niebezpieczna nawet przy znacznym ograniczeniu prędkości.

Czemu stare tory wymienia się na stare? Teraz robotnicy zamiast montować nowe, wstawili stare szyny wyjęte 3 lata temu z ul. Borowskiej przy okazji budowy węzła przesiadkowego. Ewa Mazur ze ZDiUM tłumaczyła Gazecie Wrocławskiej, że nie ma sensu wymieniać torów na zupełnie nowe, skoro za ok. 3-4 lata znów byłyby demontowane przy wielkiej przebudowie Zwierzynieckiego. - A to duża oszczędność. Teraz za te roboty zapłacimy 300 tys zł. Zakup nowych torów byłby nawet trzykrotnie droższy - tłumaczy rzeczniczka ZDiUM.

Po co teraz odnawia się tory, skoro za kilka lat cała konstrukcja przejdzie gruntowny remont i znów kierowcy utkną w korku? - Torowisko trzeba wymienić jak najszybciej. Ekspertyzy pokazują, że jest w fatalnym stanie. Nie wytrzyma do generalnego remontu mostu. Dalsza jazda tramwajów po takich szynach grozi wykolejeniami i byłaby wręcz niebezpieczna - mówiła Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Wygląda na to, że na moście w ogóle lub nieznacznie się poprawi, bo jazda tramwajem wciąż będzie groziła wykolejeniem. Czy ZDiUM wydał 300 tys. zł z błoto? Zapewne przyjdzie się o tym przekonać po oddaniu wyremontowanego mostu do użytku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska