Kierowca emeryt jest trzeźwy, ale nieuważny. Co 10 wypadek powoduje prowadzący po 60. roku życia

Małgorzata Moczulska
Zdarza się, że starsi zmotoryzowani mają spóźnione reakcje, podobnie ci pod wpływem alkoholu
Zdarza się, że starsi zmotoryzowani mają spóźnione reakcje, podobnie ci pod wpływem alkoholu fot. Grzegorz Mehring
Z ustaleń policji wynika, że co dziesiąty wypadek powoduje prowadzący po 60. roku życia. Niedawno na krajowej "ósemce" 81-letni mieszkaniec Wrocławia staranował radiowóz, którym policjanci konwojowali więźnia na rozprawę do świdnickiego sądu. Na rondzie w Bielawie 80-latek potrącił prawidłowo jadącego rowerzystę. To tylko kilka przykładów, a sezon na niedzielnych kierowców po 70, jadących na działkę czy na ryby, dopiero przed nami.

Na krajowej "ósemce" w okolicach Jaźwina 81-letni mieszkaniec Wrocławia staranował radiowóz, którym policjanci konwojowali więźnia na rozprawę do świdnickiego Sądu Okręgowego. Starszy pan wyjechał z ulicy podporządkowanej, łamiąc wszelkie możliwe przepisy, wprost pod prawidłowo jadącego policyjnego forda transita.

Na rondzie w Bielawie 80-latek w daewoo tico potrącił prawidłowo jadącego rowerzystę. Okazało się, że mężczyzna źle ocenił odległość i zamiast bezpiecznie wyminąć rowerzystę, wjechał w niego. Połamany cyklista trafił do szpitala We Wrocławiu 80-letni kierowca staranował kilka miesięcy temu sklep z żywnością ekologiczną. Stracił panowanie nad kierownicą i z impetem wjechał w budynek. Nic mu się nie stało (zobacz ZDJĘCIA Z WYPADKU NA OBORNICKIEJ).

W kwietniu dwie osoby trafiły do szpitala w wyniku wypadku, do którego doszło na krajowej "trójce" w Kaczorowie. 75-letni kierowca jadący w stronę Jeleniej Góry z niewiadomych przyczyn zjechał nagle na przeciwległy pas drogi i zderzył się z innym autem. To tylko kilka przykładów z ostatnich tygodni, a jak twierdzi Jan Gurazda z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Wałbrzychu, sezon na niedzielnych kierowców po 70, jadących na działkę czy na ryby, dopiero przed nami. I należy zachować szczególną ostrożność.
- Kierowca w tym wieku nie ma już potrzebnej do bezpiecznej jazdy koncentracji i stwarza ogromne zagrożenie dla siebie i innych - mówi Gurazda i opowiada, jak w Kłodzku podczas egzaminu 80-letni kierowca staranował mu samochód.

Nie wszyscy kierowcy sobie radzą ze jednokierunkową Zwycięską (ZDJĘCIA)

- Za kierownicą mojego auta siedział młody kursant, staliśmy na światłach na krzyżówce. Kursant powoli ruszył na zielonym i nagle zobaczyłem, jak z prawej strony na czerwonym świetle pędzi audi. Nie było szans na ucieczkę - relacjonuje. Za kierownicą siedział starszy pan, który, jak wyznał policji, nie zdążył zahamować.
Podobnych przykładów każdy kierowca może podać co najmniej kilka. Starsze osoby za kierowcą stwarzają zagrożenie na drogach. Pokazują to policyjne statystyki, z których wynika, że co dziesiąty wypadek w Polsce powodują kierowcy po sześćdziesiątce (w 2012 roku spowodowali ich ponad 3,6 tysiąca). Policjanci przyznają też, że choć liczba wypadków drogowych systematycznie spada, to rośnie liczba tych, których sprawcami są osoby starsze.

- Przyczyną takich wypadków najczęściej jest nieuwaga. Nie przypominam sobie, by kiedykolwiek taki wiekowy sprawca był pod wpływem alkoholu - mówi Katarzyna Czepil z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy. Dodaje, że starsi kierowcy często mają problem z koncentracją i ze wzrokiem, a nawet niewielkie odchylenia w tym zakresie mogą odegrać dużą rolę. Dodatkowo starsze osoby mają problem z prawidłową oceną odległości i prędkości w przypadku zbliżającego się pojazdu i potrzebują o 50 procent więcej czasu na podjęcie decyzji i reakcję.

Czytaj też: We Wrocławiu będzie rondo Anny German

- Dlatego każdy, przekraczając wiek emerytalny, powinien przejść obowiązkowe badania lekarskie - mówi Jan Gurazda.
Dziś nawet przy wymianie prawa jazdy nie ma takiego obowiązku. Wystarczy, że kierowca będzie w stanie przyjść samodzielnie do urzędu.

W Polsce na badania kierowcę emeryta może w teorii wysłać policja lub starosta, ale tylko jeśli ma uzasadnione podejrzenia co do stanu jego zdrowia. W Portugalii takie badania są obowiązkowe. Po 60. roku życia robi się je co pięć lat, a po 70. - co dwa lata.
W Kanadzie kierowca po ukończeniu 80. roku życia raz na dwa lata ma obowiązek poddać się badaniom wzroku i zdać egzamin teoretyczny.

W Niemczech i Holandii jest specjalny program edukacyjny dla kierowców seniorów, obejmujący część praktyczną oraz kompleksowe badania lekarskie.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Miroslaw

Jesli 10 % wypadkow powoduja kierowcy 60+., to znaczy, ze 90 % powoduja mlodzi.

j
jakatoja

Uważam, że powinny być obowiązkowe okresowe badania kierowców, zwłaszcza po ukończeniu np. 65 roku życia. Codziennie drżę na myśl, co się może stać jak mój 80-letni Tato wsiada za kierownicę samochodu.... Ja wiem, co mu dolega i wiem, że absolutnie nie powinien prowadzić dla dobra swojego i innych użytkowników dróg (słabo słyszy a nie chce nosić aparatu, chore serce, zmiany dementywne i nieumiejętność prawidłowej oceny sytuacji). Nie ma żadnych możliwości aby go pozbawić prawa jazdy a sam nie przyjmuje do wiadomości tego, że nie powinien prowadzić. To wszyscy inni jadą/chodzą źle -nie on! Badania kierowców miał, gdy robił prawo jazdy tzn jakieś ponad 50 lat temu.....Ma I grupę inwalidzką - niezdolność do samodzielnej egzystencji - a prawo jazdy nadal posiada! Nie mam nic przeciwko starszym kierowcom na drogach pod warunkiem, że mają potwierdzoną przez lekarza zdolność prowadzenia pojazdu. To samo dotyczy ludzi młodszych, u których po zrobieniu prawa jazdy ujawniły się jakieś choroby np. neurologiczne, psychiczne itp. a nikt nie weryfikował ich zdolności do kierowania pojazdem.

k
kuzyn

Ciekawe ile wypadków powodują kierowcy w wieku 20-25 lat? Czy ich powinno się objąć restrykcjami?
A swoją drogą z prostej arytmetyki wynika że skoro 10% wypadków powodują osoby powyżej 60 roku życia, to na opzostałych pozostaje średnoio po 22,5% na każdą grupę wiekową co 10 lat. Co PANI REDAKTOR proponuje zrobić z tymi kierowcami?
No cóż jak się nie chciało uczyć matematyki w szkole podstawowej to się zostaje dziennikarzem?

t
tomekce

Pani Małgosiu. Dlaczego nie zadała pani sobie trudu podać sprawców wypadków we wszystkich kategoriach wiekowych. zawodowych czy społecznych ? Zabrakło czasu, chęci czy umiejętności ?

.. ..

Nie jestes kierowcą tylko potencjalnym mordercą. Powód do dumy ohohohoho :-(( słoma z butów wyłazi, aż się kurzy

g
gosc

Skoro co dziesiąty powoduje wypadek tzn ze 9 osób na 10 powodują wypadki poniżej 60-go roku życia

b
bb

Jak się ,, z buta nie kopnie?,, to nie pojmie. Autor prawdopodobnie jest dwudziestopięcioletnim rowerzystom co mógł mieć pecha i był potrąconym przez emeryta. Teraz siedzi ze złamana nogą przy kompie i klepie głupoty nie zajrzawszy w statystyki o historii nie wspomnę.

l
lkjh

,,Staruszki" egzamin na prawo jazdy zdawali tylko jeden raz góra dwa. Dzisiejsza młodzież bardzo mądra do egzaminu podchodzi przeciętnie pięć razy. WYCIĄGNIJCIE WNIOSKI

t
tre

Robisz synku błędy, szkoła Ci nie pomoże i psychiatra też

q
qwert

jesteś śmieszny i narcyzm

a
aleks

Samochodem jeżdżę 50 lat nie miałem żadnej stłuczki tylko płacę mandaty za przekraczanie prędkości zamontuję radio i szerokiej drogi pozdrawiam emerytów za kółkiem i nie tylko.

b
bb

Może by wam ,,małolaty,, wprowadzić badania psychotechniczne za 200 zł. rocznie!!!. To wy jesteście sprawcami najokropniejszych skutków na drodze. TO MNIE PRZERAŻA. PROSZĘ PODAĆ TU NA TEJ STRONIE gdzie dziadek był sprawcą katastrofy, w której było pięć POWTARZAM PIĘĆ ofiar śmiertelnych.Blondynka-przypadkiem też nie była sprawczynią takich katastrof!!!. POWTARZAM TU CHODZI O WYCIĄGANIE KASY!!! Jakiś redaktor co jeździ rowerem wykombinował artykuł. Zwykle ci ,,starzy,, dożyli tyle lat za kierownicą. Dziś ,,starzy,, nie jeżdżą beemkami na czerwonym. Stary dbał tyle lat o życie to i nadal będzie dbał!!! a wam ćpuny-pijaki zasmarkane małolaty po dwudziestce wydaje się, że będziecie żyli na haj layfie całe życie? DO CZASU aż nie traficie na drzewo.

d
do emerytury mi daleko

podnieśmy jeszcze bardziej wiek emerytalny!!!

x
xyz

Dobrze, że redakcja podjęła ten temat. Nie jestem wrogiem osób starszych, ale naprawdę wielu z nich nie powinno prowadzić samochodu. Wydaje im się, że jadąc powoli nie stwarzają zagrożenia a to nieprawda. Sam byłem uczestnikiem kolizji, gdzie 84-letni facet nagle wjechał tuż pod samochód z przeciwka. Jechał nabrać wody z "cudownego" źródełka, wodę widział, samochodu nie...
Powinny być obowiązkowe, coroczne badania kierowców na emeryturze. Wszak będzie ich, staruszków, coraz więcej!

a
adx

Ze statystyki trzeba umieć wyciągać właściwe wnioski. Jeżeli osoby po 60-tce powodują tylko co 10 wypadek to znaczy nie oni stanowią zagrożenie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3