Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowca emeryt jest trzeźwy, ale nieuważny. Co 10 wypadek powoduje prowadzący po 60. roku życia

Małgorzata Moczulska
Zdarza się, że starsi zmotoryzowani mają spóźnione reakcje, podobnie ci pod wpływem alkoholu
Zdarza się, że starsi zmotoryzowani mają spóźnione reakcje, podobnie ci pod wpływem alkoholu fot. Grzegorz Mehring
Z ustaleń policji wynika, że co dziesiąty wypadek powoduje prowadzący po 60. roku życia. Niedawno na krajowej "ósemce" 81-letni mieszkaniec Wrocławia staranował radiowóz, którym policjanci konwojowali więźnia na rozprawę do świdnickiego sądu. Na rondzie w Bielawie 80-latek potrącił prawidłowo jadącego rowerzystę. To tylko kilka przykładów, a sezon na niedzielnych kierowców po 70, jadących na działkę czy na ryby, dopiero przed nami.

Na krajowej "ósemce" w okolicach Jaźwina 81-letni mieszkaniec Wrocławia staranował radiowóz, którym policjanci konwojowali więźnia na rozprawę do świdnickiego Sądu Okręgowego. Starszy pan wyjechał z ulicy podporządkowanej, łamiąc wszelkie możliwe przepisy, wprost pod prawidłowo jadącego policyjnego forda transita.

Na rondzie w Bielawie 80-latek w daewoo tico potrącił prawidłowo jadącego rowerzystę. Okazało się, że mężczyzna źle ocenił odległość i zamiast bezpiecznie wyminąć rowerzystę, wjechał w niego. Połamany cyklista trafił do szpitala We Wrocławiu 80-letni kierowca staranował kilka miesięcy temu sklep z żywnością ekologiczną. Stracił panowanie nad kierownicą i z impetem wjechał w budynek. Nic mu się nie stało (zobacz ZDJĘCIA Z WYPADKU NA OBORNICKIEJ).

W kwietniu dwie osoby trafiły do szpitala w wyniku wypadku, do którego doszło na krajowej "trójce" w Kaczorowie. 75-letni kierowca jadący w stronę Jeleniej Góry z niewiadomych przyczyn zjechał nagle na przeciwległy pas drogi i zderzył się z innym autem. To tylko kilka przykładów z ostatnich tygodni, a jak twierdzi Jan Gurazda z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Wałbrzychu, sezon na niedzielnych kierowców po 70, jadących na działkę czy na ryby, dopiero przed nami. I należy zachować szczególną ostrożność.
- Kierowca w tym wieku nie ma już potrzebnej do bezpiecznej jazdy koncentracji i stwarza ogromne zagrożenie dla siebie i innych - mówi Gurazda i opowiada, jak w Kłodzku podczas egzaminu 80-letni kierowca staranował mu samochód.

Nie wszyscy kierowcy sobie radzą ze jednokierunkową Zwycięską (ZDJĘCIA)

- Za kierownicą mojego auta siedział młody kursant, staliśmy na światłach na krzyżówce. Kursant powoli ruszył na zielonym i nagle zobaczyłem, jak z prawej strony na czerwonym świetle pędzi audi. Nie było szans na ucieczkę - relacjonuje. Za kierownicą siedział starszy pan, który, jak wyznał policji, nie zdążył zahamować.
Podobnych przykładów każdy kierowca może podać co najmniej kilka. Starsze osoby za kierowcą stwarzają zagrożenie na drogach. Pokazują to policyjne statystyki, z których wynika, że co dziesiąty wypadek w Polsce powodują kierowcy po sześćdziesiątce (w 2012 roku spowodowali ich ponad 3,6 tysiąca). Policjanci przyznają też, że choć liczba wypadków drogowych systematycznie spada, to rośnie liczba tych, których sprawcami są osoby starsze.

- Przyczyną takich wypadków najczęściej jest nieuwaga. Nie przypominam sobie, by kiedykolwiek taki wiekowy sprawca był pod wpływem alkoholu - mówi Katarzyna Czepil z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy. Dodaje, że starsi kierowcy często mają problem z koncentracją i ze wzrokiem, a nawet niewielkie odchylenia w tym zakresie mogą odegrać dużą rolę. Dodatkowo starsze osoby mają problem z prawidłową oceną odległości i prędkości w przypadku zbliżającego się pojazdu i potrzebują o 50 procent więcej czasu na podjęcie decyzji i reakcję.

Czytaj też: We Wrocławiu będzie rondo Anny German

- Dlatego każdy, przekraczając wiek emerytalny, powinien przejść obowiązkowe badania lekarskie - mówi Jan Gurazda.
Dziś nawet przy wymianie prawa jazdy nie ma takiego obowiązku. Wystarczy, że kierowca będzie w stanie przyjść samodzielnie do urzędu.

W Polsce na badania kierowcę emeryta może w teorii wysłać policja lub starosta, ale tylko jeśli ma uzasadnione podejrzenia co do stanu jego zdrowia. W Portugalii takie badania są obowiązkowe. Po 60. roku życia robi się je co pięć lat, a po 70. - co dwa lata.
W Kanadzie kierowca po ukończeniu 80. roku życia raz na dwa lata ma obowiązek poddać się badaniom wzroku i zdać egzamin teoretyczny.

W Niemczech i Holandii jest specjalny program edukacyjny dla kierowców seniorów, obejmujący część praktyczną oraz kompleksowe badania lekarskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska