Katastrofa kolejowa w Szczekocinach: 16 ofiar śmiertelnych. Koniec akcji ratowniczej

RedakcjaZaktualizowano 
Katastrofa kolejowa w Szczekocinach Arkadiusz Gola/Dziennik Zachodni
16 osób zginęło, a 58 trafiło do szpitali - to dotychczasowy bilans katastrofy kolejowej na Śląsku na godz. 6. W niedzielę nad ranem zakończyło się przeszukiwanie miejsca wypadku. Według służb nie ma tam już nikogo żywego; konieczny jest ciężki sprzęt do podniesienia wraku pociągu. Po godz. 12.30 strażacy znaleźli kolejne ciało.

ZARZUT SPOWODOWANIA KATASTROFY DLA DYŻURNEGO RUCHU

Wydobyto zwłoki 14 osób, co najmniej jedno ciało znajduje się we wraku.

Pod zmiażdżonymi wagonami mogą być kolejne ofiary
Ranni z katastrofy kolejowej są w stanie ciężkim
Katatastrofa kolejowa w Szczekocinach w zagranicznych zdjęciach ZOBACZ

To największa katastrofa kolejowa w Polsce od 1990 roku. Na miejsce udał się premier Donald Tusk oraz ministrowie: spraw wewnętrznych, transportu i zdrowia. Kancelaria Prezydenta podała, że Bronisław Komorowski jest informowany na bieżąco. Prezydent rozmawiał z ministrem transportu i wojewodą śląskim.

Premier: Apeluję o nieszukanie winnych na własną rękę

- Nie możemy jeszcze stwierdzić z pełną odpowiedzialnością, jaka jest ostateczna liczba ofiar śmiertelnych" - mówił Tusk w niedzielę na konferencji prasowej po godz. 3.30, gdy na miejscu wciąż trwała akcja ratownicza. Dodał, że obawia się, że liczba ofiar wzrośnie z 14, o których informował godzinę wcześniej wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk, do 15. Łukaszczyk mówił też, że w szpitalach przebywają 54 osoby, a z tych, którzy nie są ranni, 110 już wyjechało do domów, 10 czeka na transport.

Do katastrofy doszło w sobotę o godz. 20.57 na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa. W okolicach miejscowości Szczekociny koło Zawiercia zderzyły się czołowo pociągi: TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i Interregio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na niewłaściwy tor, po którym z naprzeciwka poruszał się pociąg Przemyśl-Warszawa. Oba składy miały razem 11 wagonów.

- Zakończyło się przeszukiwanie przez psy strażackie, szkolone do poszukiwania żywych. Nie wykazało, żeby ktokolwiek żywy mógł jeszcze być na miejscu katastrofy - powiedział ok. godz. 5 rano szef MSW Jacek Cichocki.

- Jest wyraźna przesłanka, że przynajmniej jedno ciało może znajdować się jeszcze w okolicach przodu jednego pociągów. Nie można wykluczyć, że mogą być tam jeszcze jakieś inne ciała, ale to będzie można stwierdzić dopiero, kiedy ciężki sprzęt przybędzie na miejsce i zacznie się akcja podnoszenia - poinformował szef MSW.

CZYTAJ KONIECZNIE:
Ludzie wciąż uwięzieni w zmiażdżonych wagonach
Rośnie liczba ofiar śmiertelnych
ZOBACZ drastyczne zdjęcia z miejsca katastrofy
Poznaj przyczyny katastrofy kolejowej w Szczekocinach
Śledź relację na żywo z miejsca katastrofy kolejowej

Minister transportu Sławomir Nowak poinformował, że sprzęt ciężki przyjedzie na miejsce katastrofy około południa. Zapowiedział też, że w poniedziałek spotka się z Tadeuszem Rysiem, szefem Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, która wyjaśnia przyczyny katastrofy. Nowak powiedział, że dochodzenie to kwestia raczej miesięcy niż tygodni, i prosił, by nie dywagować na temat przyczyn katastrofy.

Jeszcze w niedzielę zostanie formalnie wszczęte śledztwo, będzie je prowadziła Prokuratura Okręgowa w Częstochowie.

- Na chwilę obecną można powiedzieć, że doszło do katastrofy kolejowej, w wyniku której śmierć poniosło 14 osób. Na razie nie można mówić nawet o hipotetycznych przyczynach tragedii - powiedział Tomasz Ozimek z częstochowskiej prokuratury okręgowej. Na miejsce przyjechało siedmiu prokuratorów z Prokuratury Okręgowej w Częstochowie i z Myszkowa. Zostaną na miejscu do czasu zakończenia oględzin.

W sobotę wieczorem dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach Artur Borowicz podał, że ciężkie i średnie obrażenia stwierdzono dotąd u ok. 40 osób. Lżej poszkodowanych w katastrofie zostało ok. 10 pasażerów.

Wśród poszkodowanych są obywatele Ukrainy. Pociągami jechali też Hiszpanie i Francuzi, ale nie ma informacji, by ucierpieli. Trwa ustalanie tożsamości rannych przewiezionych do szpitali. Do rannych udał się minister zdrowia Bartosz Arłukowicz.

Szef MSW podał szacunki kolei na temat liczby pasażerów: w pociągu PKP Intercity Przemyśl-Warszawa było 250 osób, a w pociągu Przewozów Regionalnych Warszawa-Kraków - ok. 120. Cichocki zaznaczył, że w przypadku tego drugiego pociągu trudniej o dokładne informacje, bo nie obowiązywały w nim rezerwacje.
Wojewoda Łukaszczyk podkreślał, że sytuacja jest zmienna, trwa przeszukiwanie najbardziej zniszczonych przedziałów. Jak powiedział, strażacy i policjanci przeczesują teren wokół katastrofy, ponieważ mogło się zdarzyć, że ktoś z poszkodowanych wyszedł o własnych siłach z wraku wagonu i będąc w szoku może błądzić po okolicy.

Wg informacji CIR na miejscu pracuje około 450 strażaków z 40 zastępów straży pożarnej, 100 funkcjonariuszy policji. W akcji uczestniczy też 35 karetek pogotowia i 2 śmigłowce ratunkowe. Służby kryzysowe wojewody śląskiego poinformowały, że osoby poszkodowane w wypadku zostały przewiezione do szpitali w: Sosnowcu (11 osób), Włoszczowie (8 osób), Jędrzejowie (4 osoby), Miechowie (3 osoby), Częstochowie (7 osób), Zawierciu (6 osób) i Dąbrowie Górniczej (1 osoba).

W związku z katastrofą infolinie nt. poszkodowanych uruchomiło działające przy wojewodzie śląskim Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Numery telefonów to 32 20 77 201 i 32 20 77 202.

Również PKP Intercity uruchomiła infolinię. Informacje związane z wypadkiem można uzyskać pod numerami: 19 757 - z telefonów stacjonarnych oraz (42) 19 436 - z telefonów komórkowych. Oba numery zostały podane na stronie internetowej spółki.

Na miejsce udali się również przedstawiciele PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych.

CZYTAJ KONIECZNIE:
Ludzie wciąż uwięzieni w zmiażdżonych wagonach
Rośnie liczba ofiar śmiertelnych
ZOBACZ drastyczne zdjęcia z miejsca katastrofy
Poznaj przyczyny katastrofy kolejowej w Szczekocinach
Śledź relację na żywo z miejsca katastrofy kolejowej

Uruchomiono komunikację zastępczą. Osoby, które nie zostały poszkodowane, przewieziono specjalnymi pociągami Przewozów Regionalnych do Częstochowy, gdzie został zorganizowany punkt oczekiwań. Pasażerowie udający się do Krakowa zostali przewiezieni autobusami zastępczymi Przewozów Regionalnych.

PKP Intercity zapewniło autobusy, którymi udały się do Warszawy osoby niewymagające opieki medycznej. Bagaże podróżnych, które zostały na miejscu wypadku, zabezpiecza policja oraz prokuratura.

Spółka wyraziła głębokie ubolewanie w związku z wypadkiem i zadeklarowała niezbędną pomoc dla osób poszkodowanych oraz ich bliskich.

Teren wokół katastrofy jest odgrodzony; resztki zmiażdżonych wagonów leżą w poprzek torów, lokomotywy leżą na sobie.

Jednymi z pierwszych osób na miejscu katastrofy kolejowej pod Szczekocinami k. Zawiercia byli - prócz strażaków - mieszkańcy okolicznych wsi. Jak relacjonowali, wybijali szyby i pomagali opuszczać rozbite wagony poszkodowanym, na miejsce przynosili też ciepłe rzeczy.

- Staraliśmy się pomagać wychodzić z pociągu ludziom, którzy byli w stanie to zrobić. Sam dowiedziałem się o wypadku od siostry. Przybiegłem tu, bo mieszkam niedaleko. Widzieliśmy wiele osób, które nie mogły wydostać się z pociągu, staraliśmy się wybijać szyby w oknach, by im to ułatwić - mówił pan Adam, który sam przy tym został niegroźnie ranny.

Pan Adam - wraz z innymi mieszkańcami - wyciągnął z pociągu dziewczynę i dwóch pokiereszowanych mężczyzn. Jego znajomi
przynieśli na miejsce katastrofy m.in. koce i ciepłe rzeczy.

Jeden z podróżnych, który nie odniósł poważniejszych obrażeń, powiedział PAP, że jadący pociągiem w pewnej chwili usłyszeli potężny huk i pospadali z siedzeń. - Potem widzieliśmy zmiażdżonych ludzi, poprzyciskanych siedzeniami, widzieliśmy fragmenty ciał w pociągu i poza nim - relacjonował pasażer.
PAP

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*A JEDNAK POLSKIE OBOZY ISTNIAŁY. MOŻE NIE KONCENTRACYJNE I NIE ZAGŁADY, ALE JEDNAK. TUŻ PO WOJNIE ZMARŁO W NICH TYSIĄCE LUDZI, ZATRZYMANYCH JAKO "ELEMENT NIEPEWNY". ZOBACZ FILM I PODYSKUTUJ
*PRZEZ 100 DNI LICZYLIŚMY NA PO, ŻE SPEŁNI OBIETNICE I PORADZI SOBIE Z USTAWĄ METROPOLITALNĄ. ALE POLITYCY ZAPOMNIELI, CO NAM OBIECALI

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


*ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
*Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Katastrofa kolejowa w Szczekocinach: 16 ofiar śmiertelnych. Koniec akcji ratowniczej - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 110

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

666

I tak wszyscy pojadą szmelc

P
PO

nie komentują tekstu o tym, że pociąg przejechał już torem, na którym była katastrofa? - Przecież to skandal bezczeszczenie miejsca tragedii... Tusk nie ma sumienia i puszcza tam pociągi...

h
historyk

nie jestem w PO, ale nie da się spokojnie czytać partyjnych bredni

f
fig

Az strach się bać

i
id

z wszelkich partyjek także z Twojej kretynie

k
kadras

niestety winien człowiek i nie chcę być w jego skórze - co ma do tego polityka?

n
nimik

potrafią tylko żerować na katastrofach i udawać katolików. Jad, gwałt psychiczny, dzielenie ludzi, nienawiść, pomówienia, obsmarowywanie, głupota, ciemniactwo... Precz z nimi!!!

a
adonis

być takim delikatnym - wpisy chorych z PiS-u są brutalne, wulgarne i pozbawione sensu. Kaczory WON!!! Dość handlu śmiercią niewinnych ludzi!!!

g
gk

tego idź sobie na swój portal!!!

p
podatnik&płatnik ZUS

przez 20-lat funduja nam igrzyska, za nasze podatki, składki ZUS, emerytury i wielomiliardowe kredyty, stworzyli dziki kraj, bezprawia, korupcji, raj wszelkiej zdemoralizowanej maści POlitycznej hołoty czestow zwanej managerami. rozwalili wszystko co dało sie rozwalić, a pseudo remonty, budowy służa tylko do prania naszych podatków i składek ZUS. Jest tysiące agencji rządowych, a kase piora Spółki z O.o> tak było przy sprzedaży stoczni i inych zakładów, tak jest przy budowach na Euro2012!!! a jakość prac widać wszędzie, jak polska długa i szeroka same tuskostrady z 20cm głebokimi dziurami!!!!

a
adres

tutaj jakiś pisomaniak i pod wieloma nickami wypisuje brednie, a Wy mądrzy ludzie chcecie z nim dyskutować. Nie warto! To prowokator i jemu zależy tylko na mąceniu!

a
antypis

potrzeba, by to historyku zrozumieć, a tutaj politykierzy walą pałami, więc powiem dosadnie i wprost. Dość hucpy pisowcy!

h
historyk

z jadem i politycznym łajaniem bez trzymanki to świadectwo najgorszej w dziejach Polski polityki dzielenia ludzi na "prawdziwych" patriotów i resztę. Kto to rozpętał? - nie muszę tutaj wypisywać z imienia i nazwiska.

Nieliczne tutaj apele o rozsądek, współczucie to jak rzucanie grochem o ścianę. Kilkunastu dyskutantów udziela się pod wszystkim bez względu na temat w mediach, by propagandowo łajać w stylu "a Kartagina i tak musi być zniszczona".

j
ja

Zaraz powinna wkroczyć do akcji pewna partyjka żerująca na nieszczęściu ludzkim i katastrofach. Zacznie się znowu manipulacja prawdą i naginanie prawdy dla politycznego efektu. Zgadniecie która partyjka???

L
Lepik

jak zwykle poparty psedowiedzą

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3