Nasza Loteria

Jest wstępna lista projektów z WBO 2020 zakwalifikowanych do głosowania

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Jest wstępna lista projektów z WBO 2020 zakwalifikowanych do głosowania
Jest wstępna lista projektów z WBO 2020 zakwalifikowanych do głosowania WBO2020
Komisja konkursowa wybrała 218 projektów, na które mieszkańcy będą mogli głosować w tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Jeśli ktoś nie zgadza się z werdyktem, na złożenie odwołania ma czas do końca miesiąca. Na liście pojawiają się głównie pomysły związane z zielenią i rekreacją, ale nie brakuje także i nietuzinkowych koncepcji.

Aż 111 z 218 zakwalifikowanych wstępnie do głosowania projektów w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2020 jest z kategorii zieleń/rekreacja. Widać więc doskonale na tej podstawie, czego od magistratu oczekują wrocławianie i co chcieliby, aby w ich mieście się działo.

Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się kategorie: nieinwestycyjne (2 projekty), komunikacja zbiorowa (4), podwórka (5) i rewitalizacja (7).

Obecna lista nie jest jeszcze zamknięta. Do 31 sierpnia składać można odwołania od decyzji komisji. W ubiegłych latach zdarzało się tak, że na tym etapie niektórzy liderzy projektów łączyli siły, jeśli ich pomysły były podobne, lub z różnych przyczyn rezygnowali z realizacji swoich planów.

- Dodanie kolejnego projektu do listy poddanych pod głosowanie nie będzie się wiązało z koniecznością usunięcia z niej innego pomysłu - zapewnia Anna Bytońska z biura prasowego urzędu miasta.

Na Wrocławski Budżet Obywatelski magistrat przeznaczył w tym roku 25 mln zł. 16 mln zł jest zarezerwowane na realizację dużych, ponadosiedlowych pomysłów, gdzie każdy projekt może mieć wartość do 2 mln zł. Pozostałe 9 mln zł pójdzie na projekty osiedlowe o wartości do 750 tys. zł.

Liderzy poszczególnych projektów zwykle tak je wyliczają, aby osiągnąć górną granicę ceny, jednak niekiedy nie ma takiej potrzeby i możliwości. Ile ostatecznie pomysłów uda się zrealizować w ramach 25 mln zł, okaże się po zakończeniu głosowania, kiedy będzie wiadomo, jaką wartość mają projekty, które poparło najwięcej osób.

Przykłady projektów zakwalifikowanych do głosowania

Pomysły zbliżony do tych, które w ubiegłych latach cieszyły się dużym zainteresowaniem i są realizowane:

  1. Park Mieszczański - Nowy centralny park Wrocławia - mieszkańcy zabiegają o niego od lat. W tym roku pomysł mógł wreszcie zostać dodany do listy, gdyż miasto przejęło teren od Agencji Mienia Wojskowego,
  2. Rowerowy Wrocław 2020 - stworzenie lub remont infrastruktury rowerowej w rejonie ulic Piotra Skargi, Powstańców Śląskich, Ofiar Oświęcimskich, Widok,
  3. Park Henrykowski - #KolejNaZieleń – etap 2 - niekwestionowany zwycięzca ubiegłorocznej edycji WBO.
  4. Swojczycki Park Czarna Woda - etap 3 - zwieńczenie projektu, który także cieszył się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Teren ten to enklawa zieleni, spokoju i oaza dla wielu gatunków zwierząt,
  5. Żernicki Park Sportu i Rekreacji - etap 2020 - kolejna odsłona pomysłu. Park już istnieje, chętnie korzystają z niego mieszkańcy. W tym roku miałby z tych pieniędzy zostać oczyszczony i urządzony kolejny teren.

Oryginalne i nietuzinkowe koncepcje:

  1. Palmy na Legnickiej - liderzy chcą nasadzić palmy (lub jakiekolwiek inne drzewa) wzdłuż ulicy Legnickiej, która jest ich zdaniem upalną pustynią w trakcie lata,
  2. Park Alpejski - elementy górskiego krajobrazu - stworzenie łąk, zagajników i lasków inspirowanych m.in. Tatrami i Himalajami,
  3. Wielkogabarytowe szachy plenerowe w centrum Wrocławia - miałyby stanąć w dwóch lokalizacjach,
  4. Ogromne rosarium - flaming wśród róż - fontanna flaming + długie tunele różane i klomby róż - park miałby powstać na Oporowie,
  5. Skwer "Dolina Muminków" na ul. Skarbowców - plac zabaw Muminki, altana Włóczykija i plaża z leżakami - pomysł parku w okolicy Partynic,
  6. Dinozaury u stóp wulkanu na Wzgórzu Andersa - palmy, plac zabaw "Pradawny Ląd", psi wybieg - powstałyby rzeźby dinozaurów, palmy i trawa bambusowa,
  7. Na safari pod Kilimandżaro - wioska afrykańska i palmy - projekt z osiedlo Zacisze-Zalesie-Szczytniki.

Ostateczna lista projektów zostanie opublikowana do 3 dni po rozpatrzeniu wszystkich ewentualnych odwołań. Głosowanie ruszy 18 września i potrwa do 5 października.

od 16 lat
Wideo

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

a co z płonącą tęczą?

G
Gość
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

25 sierpnia, 17:37, Gość:

50 km/h w osiedlu willowym?

Ty się chyba cofnąłeś do PRL-u.

Taka Barcelona na większości ulic zrobiła 30 km/h a w ramach kwartałów osiedlowych 10 km/h.

Zrobi się na Oporowie strefę płatnego parkowania to zaraz zechce się mieszkańcom wjeżdżać do garażu

26 sierpnia, 07:49, Gość:

Nic nie stoi na przeszkodzie abyś się wyniósł do Barcelony, miał swoje 10 km/h i patrzył z góry na resztę świata co to jedzie 50km/h

26 sierpnia, 10:19, Gość:

Sam się wynieś lewaku.

Mieszkałem w Barcelonie ale tu mam rodzinę.

W Barcelonie poradzono sobiez korkami likwidując lewoskręty i uspokajajac ruch.

Ale gdzie Wrocławiowi do wielkiej i pięknej Barcelony?

Tu wielu myśli kategoriami jak zwiększyć liczbę aut na drogach i jak przyspieszyć ruch. Dlatego dziś w tej gazecie większosc artykułów to zdjęcia z wypadków

10 km/h jest tylko na osiedlach.Większość dróg lokalnych za wyjątkiem nielicznych arterii ma 30 km/h.

Dzięki temu nie są potrzebne światła a przepustowość drogi dzięki poprawieniu płynności jest wystarczająca

Na głównych drogach dzięki likwidacji lewoskrętów też sie zmniejszyły korki

No i mamy klops. Niby to taki obeznany a jedyny argument przeciwko adwersarzowi to " lewaku". Żebyś chociaż wiedział co to znaczy...

M
MX
25 sierpnia, 18:50, Gość:

Czy gdzieś są we Wrcławiu Ogrody Jordana ? Przed IIw.św. stwarzały dzieciom i młodzieży warunki sprzyjające ich pełnemu rozwojowi fizycznemu, społecznemu i psychicznemu. Były w nich miejsca do zabaw zespołowych i sprawnościowych, ale również części tematyczne. Obok boisk i basenów budowano pawilony i sale do zabaw, zajęć świetlicowych.

Ogrody jordanowskie to kraina, którą dzieci mogły same kształtować – współcześnie tego typu tereny zabaw dla dzieci zwane są robinsonadami.

Prawdziwe Ogrody Jordana, to chyba tylko w Krakowie (Jordan ma tam swój pomnik w jednym z parków).

G
Gość
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

25 sierpnia, 17:37, Gość:

50 km/h w osiedlu willowym?

Ty się chyba cofnąłeś do PRL-u.

Taka Barcelona na większości ulic zrobiła 30 km/h a w ramach kwartałów osiedlowych 10 km/h.

Zrobi się na Oporowie strefę płatnego parkowania to zaraz zechce się mieszkańcom wjeżdżać do garażu

26 sierpnia, 07:49, Gość:

Nic nie stoi na przeszkodzie abyś się wyniósł do Barcelony, miał swoje 10 km/h i patrzył z góry na resztę świata co to jedzie 50km/h

Sam się wynieś lewaku.

Mieszkałem w Barcelonie ale tu mam rodzinę.

W Barcelonie poradzono sobiez korkami likwidując lewoskręty i uspokajajac ruch.

Ale gdzie Wrocławiowi do wielkiej i pięknej Barcelony?

Tu wielu myśli kategoriami jak zwiększyć liczbę aut na drogach i jak przyspieszyć ruch. Dlatego dziś w tej gazecie większosc artykułów to zdjęcia z wypadków

10 km/h jest tylko na osiedlach.Większość dróg lokalnych za wyjątkiem nielicznych arterii ma 30 km/h.

Dzięki temu nie są potrzebne światła a przepustowość drogi dzięki poprawieniu płynności jest wystarczająca

Na głównych drogach dzięki likwidacji lewoskrętów też sie zmniejszyły korki

G
Gość
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

25 sierpnia, 17:37, Gość:

50 km/h w osiedlu willowym?

Ty się chyba cofnąłeś do PRL-u.

Taka Barcelona na większości ulic zrobiła 30 km/h a w ramach kwartałów osiedlowych 10 km/h.

Zrobi się na Oporowie strefę płatnego parkowania to zaraz zechce się mieszkańcom wjeżdżać do garażu

Nic nie stoi na przeszkodzie abyś się wyniósł do Barcelony, miał swoje 10 km/h i patrzył z góry na resztę świata co to jedzie 50km/h

W
Warszawiak
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

25 sierpnia, 21:28, Pluję na nich:

Aleja Piastów a dokładnie most który powstał parę lat temu przez wiele lat blokował 1 ubecki staruch który dopiero jak zamknął oczy przestał blokować.

Taki myk.

Teraz banda sutryka i dutkiewicza blokuje co się da w tej okolicy.

Nawalili progów a ul.dorzymkowa po budowie chcieli zrobić ślepa stawiając na środku zaporę.

Tak zrobili na stolarskiej i lakierniczej.

Wrocław to miasto perfidnych układów

Trzeba było myśleć przy urnach wyborczych

A teraz morda w kubeł i paszoł won do fabryki

G
Gość

Afryka dzika sie marzy...POWALILO KOGOS OSTRO. WYASFFALTUJCIE ULICE

POWSTABCOW SLASKICH BO HALAS JEST ZE ŁEB URYWA!!!! KOCIE ŁBY JESZCZE ZA NIEMCA. Caly ten projekt to nic innego tylko wydawanie kasy na [wulgaryzm]y! Ktos jest zdziecinnialy i nirpowazny.!!!!! Sciezki rowerowe, a jakze, a rowerzysci i tak jezdza po chodnikach.

////

Żenua. Palma niektórym do łbów uderzyła. To są podstawowe zadania gminy.

Ustawa o samorządzie gminnym

Dz.U.2020.0.713 t.j. - Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

Rozdział 2. Zakres działania i zadania gminy

Art. 6. Zakres działania gminy

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.

Art. 7. Zadania własne gminy

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8) edukacji publicznej;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

13) cmentarzy gminnych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18) promocji gminy;

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

1a. (uchylony)

2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 zadania zlecone wykonywane przez gminę ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

P
Pluję na nich
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

Aleja Piastów a dokładnie most który powstał parę lat temu przez wiele lat blokował 1 ubecki staruch który dopiero jak zamknął oczy przestał blokować.

Taki myk.

Teraz banda sutryka i dutkiewicza blokuje co się da w tej okolicy.

Nawalili progów a ul.dorzymkowa po budowie chcieli zrobić ślepa stawiając na środku zaporę.

Tak zrobili na stolarskiej i lakierniczej.

Wrocław to miasto perfidnych układów

G
Gość

Sztuczne palmy - jak na prowincji . Lepsze platany, dęby - drzewa naszego klimatu jak przystało na Stolicę Kultury a nie szmiry

G
Gość

Czy gdzieś są we Wrcławiu Ogrody Jordana ? Przed IIw.św. stwarzały dzieciom i młodzieży warunki sprzyjające ich pełnemu rozwojowi fizycznemu, społecznemu i psychicznemu. Były w nich miejsca do zabaw zespołowych i sprawnościowych, ale również części tematyczne. Obok boisk i basenów budowano pawilony i sale do zabaw, zajęć świetlicowych.

Ogrody jordanowskie to kraina, którą dzieci mogły same kształtować – współcześnie tego typu tereny zabaw dla dzieci zwane są robinsonadami.

G
Gość

A gdzie nowe Parki jak np Południowy.

Zrealizujmy Park Centralny zgodnie z kunsztem Architekta Krajobrazu.

Podczas projektowania terenu z ławeczkami, ścieżkami, nasadzeniami bardzo ważny jest dobór gatunków drzew. Drzewa powinny być dostosowane do lokalnych warunkach siedliskowych (dostępność wody, światła, warunki glebowe) oraz klimatycznych. Projektując zieleń, często zapominamy o docelowych rozmiarach sadzonych drzew. Dlatego należy się kierować zdrowym rozsądkiem oraz wiedzą o wymiarach, jakie osiągną sadzone drzewa. Osiągające duże rozmiary drzewa (np. dęby, klony, buki) zazwyczaj sadzi się w odstępach co 10-15m. Dla mniejszych drzew można przyjąć odległość co 6-8m.

Dobór gatunków powinien uwzględniać uwarunkowania historyczne, krajobrazowe, istniejące tradycje, ale również ewentualną alergenność drzew, zawartość substancji toksycznych oraz inwazyjność gatunku.

G
Gość

Ładny obrazek, szkoda tylko że tak prawdziwy jak poparcie mieszkańców dla tego projektu.

G
Gość
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

25 sierpnia, 17:01, Tada:

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

50 km/h w osiedlu willowym?

Ty się chyba cofnąłeś do PRL-u.

Taka Barcelona na większości ulic zrobiła 30 km/h a w ramach kwartałów osiedlowych 10 km/h.

Zrobi się na Oporowie strefę płatnego parkowania to zaraz zechce się mieszkańcom wjeżdżać do garażu

T
Tada
25 sierpnia, 16:19, Raff:

Na Alei Piastów mieszkańcy aby nie stać w korku chcieli zrobić buspasa dla autobusu zamiast parkingu, ale tam mieszka urzędnik i nigdy w życiu na to nie pozwoli i tak po prawej stronie są parkingi po środku wszyscy stoją w korku.

Wrocław miastem kolesi

Może by sprawę nagłośnić. Grabiszyńska stoi. Bez straty dla mieszkańców al. Piastów mogłyby auta jeździć 50 km/h - tak jak w całym mieście.

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska