Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jelenia Góra: Budują obwodnicę miasta

Mariusz Junik
Wczoraj wbito pierwsze łopaty przy budowie długo oczekiwanej obwodnicy południowej Jeleniej Góry
Wczoraj wbito pierwsze łopaty przy budowie długo oczekiwanej obwodnicy południowej Jeleniej Góry Fot. Marcin Oliva Soto
Wczoraj ruszyła budowa obwodnicy Jeleniej Góry. Za półtora roku zniknie część korków z ulicy Wojska Polskiego. Będzie również czystsze powietrze i mniej hałasu, a turyści jadący do Karpacza nie będą musieli przeciskać się przez Jelenią Górę.

- Zimą, gdy jadę na narty do Karpacza, stoję zawsze w korku na ulicy Sudeckiej. Gdy będzie obwodnica, zaoszczędzę kilkadziesiąt minut - cieszy się Norbert Frąckowiak, turysta z Wrocławia.
Roboty ziemne będą się odbywać na odcinku 3,5 kilometra. Już za kilka dni rozpoczną się w kilku miejscach jednocześnie. Za dwa tygodnie planowane jest zamknięcie jednego pasa ruchu w Grabarowie. Tam obwodnica będzie się zaczynała.

Powstanie też węzeł ze ślimakami, podobny, jak w pobliżu Carrefoura na Zabobrzu. Na trasie zostaną wybudowane cztery duże obiekty inżynieryjne - wiadukt na wspomnianym węźle grabarowskim oraz nad torami kolejowymi, most na Bobrze i estakada. Droga dotrze polami do ulicy Sudeckiej i tu połączy się z trasą na Karpacz.

- Zdecydowaną większość robót drogowych zlecimy podwykonawcom. Również połowę prac przy konstrukcjach stalowych na mostach i wiaduktach wykonają podwykonawcy, wśród których mogą być lokalne firmy - zapewnia Tadeusz Łącki, zastępca dyrektora ds. technicznych w ABM Pol-Dróg - konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę obwodnicy.

- Po wielu latach oczekiwania udało się pokonać wszelkie przeszkody stojące na drodze do budowy tej drogi - mówił wczoraj prezydent Jeleniej Góry Marek Obrębalski, symbolicznie wbijając pierwszy szpadel.

Roboty ruszyły dzięki pomocy Unii Europejskiej, która wyłożyła 46 mln zł. Wartość wszystkich prac to 83 mln zł i na taką kwotę miasto podpisało umowę z konsorcjum ABM Pol-Dróg z Legnicy. Na zakończenie prac mają półtora roku.

- Jeśli zima będzie nam sprzyjała, to zdążymy bez problemu. Jeśli jednak pogoda zacznie kaprysić, może być różnie. Jednak zrobimy wszystko, aby zakończyć prace w terminie - zapowiada Tadeusz Łącki.

Po obu stronach budowanej obwodnicy powstaną ścieżki rowerowe. Połączą się z istniejącą ścieżką do Łomnicy, która biegnie wzdłuż drogi do Karpacza.

Po zakończeniu wszystkich prac będzie to jednak tylko połowa całej obwodnicy południowej miasta. Pozostała część drogi może powstać najwcześniej za kilka lat. Mówi się o roku 2015.

Wówczas będzie biegła od ulicy Sudeckiej od Trasy Czeskiej. Będą nią podróżowali turyści jadący do Szklarskiej Poręby i Świeradowa-Zdroju. Szacuje się, że aby zbudować drugi odcinek obwodnicy południowej, potrzeba około 200 milionów złotych.

Zobacz zdjęcia i film z rozpoczęcia budowy

Na Dolnym Śląsku kilkadziesiąt miejscowości czeka na budowę obwodnic. Większość z nich, niestety, nie doczeka się ich w najbliższych latach. Mieszkańcy niektórych jednak już wkrótce będą mogli się cieszyć. W tej chwili trwają przetargi na budowę obwodnic Świdnicy, Nowej Rudy i Brzegu Dolnego. W planach są obwodnice Złotoryi, Pasiecznika, Biedrzychowic, Kłodzka, Wałbrzycha, Świdnicy, Lubina i Bolesławca. W niektórych miejscach protestują przeciw budowie mieszkańcy (Złotoryja, Biedrzychowice), a w niektórych powstają tzw. małe obwodnice (Lubin, Wałbrzych).

Podyskutuj na forum:
Czy obwodnica południowa rozwiąże problemy komunikacyjne Jeleniej Góry?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska