Jelcz-Laskowice: Toyota uruchomiła produkcję nowych silników

Tomasz Targański
Aby utrzymać obecny poziom zatrudnienia, japoński koncern uruchomił nową linię produkcyjną w Jelczu-Laskowicach
Aby utrzymać obecny poziom zatrudnienia, japoński koncern uruchomił nową linię produkcyjną w Jelczu-Laskowicach Fot. Toyota
Udostępnij:
Japoński koncern motoryzacyjny stawia czoło kryzysowi w branży samochodowej. Fabryka w Jelczu-Laskowicach uruchomiła niedawno produkcję silnika o pojemności 1,4 litra. Silniki trafiać będą do fabryk Toyoty w Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Afryce Południowej.

- Uruchomienie linii silnika 1,4 nie miało wpływu na zwiększenie zatrudnienia w naszej fabryce. Pozwoliło nam jednak zabezpieczyć około stu miejsc pracy, bowiem od września 2008 r. - kiedy to ze względu na znaczny spadek zamówień spowodowany m.in. kryzysem w branży motoryzacyjnej - produkowaliśmy w systemie jednozmianowym. Obecnie będziemy mogli przejść na dwuzmianowy tryb pracy - tłumaczy Marta Pajor-Kaczyńska, kierownik działu administracji w jelczańskiej fabryce Toyoty.

Obecnie fabryka ta zatrudnia 688 osób; do niedawna wytwarzano tam jedynie silniki o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Nowe silniki 1,4 l montowane będą w podstawowych europejskich modelach: Toyota Auris i Toyota Yaris, a także wytwarzanych przez Toyota Motor Manufacturing South Africa samochodach Toyota Corolla. Docelowa wielkość produkcji to 70 tys. jednostek rocznie.

- Naczelną zasadą w Toyocie jest utrzymanie stabilności zatrudnienia oraz rozwój pracowników. Minione dwa lata, gdy mieliśmy do czynienia z nadwyżką zatrudnienia rzędu 200-300 pracowników, wykorzystaliśmy na intensywne szkolenia wewnętrzne załogi obejmujące również pracowników biurowych. Ich celem było podniesienie poziomu wiedzy, umiejętności oraz motywacji naszej załogi. Inwestycja ta przyniosła także efekty podczas procesu przygotowań do nowego projektu oraz samej produkcji silnika 1,4 - tłumaczy Marta Pajor-Kaczyńska.

Korzyścią z zastosowania nowych silników będzie mniejsza emisja dwutlenku węgla; stanie się tak dzięki paru nowinkom technologicznym, m.in. skuteczniejszemu chłodzeniu gazów wylotowych EGR (Exhaust Gas Recirculation) oraz wykonanemu ze stali nierdzewnej kolektorowi wydechowemu z filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Wytwarzany przez TMIP diesel 1,4 litra będzie powstawał na tej samej linii, co produkowane obecnie silniki 2,0 i 2,2 litra.

- Aby podołać wyzwaniom związanym z obniżaniem emisji dwutlenku węgla i dbałością o czystość powietrza, dążymy do stworzenia doskonałego pojazdu ekologicznego - nieemitującego do powietrza żadnych niepożądanych substancji. Inwestujemy w różnorodne technologie w dziedzinie silników benzynowych, wysokoprężnych i elektrycznych, a także zasilanych paliwami alternatywnymi - powiedział nam Hiroyuki Ochiai, wiceprezes Toyota Motor Europe.

W Polsce działają dwa zakłady produkcyjne Toyoty; pierwszy w Jelczu-Laskowi-cach, drugi zaś w Wałbrzychu, gdzie produkowane są skrzynie przekładniowe i silniki benzynowe. Na tę chwilę inwestycje japońskiego koncernu w Polsce przekroczyły 767 milionów euro, a firma zatrudnia obecnie ok. 2900 osób.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie