Jelcz wyprodukuje 850 samochodów dla wojska

Michał Chęciński
fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz  Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie?
fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie? fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz
Ciężarówki dla wojska dostarczy spółka Jelcz-Komponenty, której właścicielem od kwietnia 2012 roku jest Huta Stalowa Wola. Na realizację zamówienia będzie miała czas do 2018 r.


Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie? (fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz)

Chodzi o pojazdy o masie własnej około 15 ton i ładowności co najmniej pięciu ton. Ciężarówki muszą poruszać się swobodnie w trudnym terenie, podczas działań bojowych. Posłużą głównie do transportu żołnierzy i sprzętu. 170 pojazdów będzie wyposażonych w podwozie, które umożliwi zamontowanie np. stanowiska dowodzenia, sprzętu łączności, żurawia lub kontenerów.

- Negocjowana jeszcze ze spółką Jelcz-Komponenty umowa przewiduje także wyprodukowanie odpowiednich podzespołów, m.in. skrzyń biegów i skrzyń rozdzielczych - wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska z biura prasowego MON. Ministerstwo Obrony Narodowej nie ukrywa, że poprzez takie zamówienia pomaga przetrwać polskim zakładom zbrojeniowym i firmom wytwarzającym sprzęt dla wojska.

Nie będzie to pierwsze wojskowe zlecenie realizowane przez podwrocławską firmę. Wcześniej Jelcz ulepszył m.in. kabinę wojskowej ciężarówki i w Afganistanie montował opancerzone elementy w samochodach, z których korzystali polscy żołnierze. Ostatnio wojsko kupowało rocznie jedynie kilkadziesiąt sztuk samochodów, co nie wystarczało na uzupełnienie braków.

Polska armia posiada 16 tys. ciężarówek, z czego aż 70 proc. ma ponad 30 lat. Resort chce w najbliższych latach kupić około 7 tys. takich pojazdów. Wartość całego zamówienia może sięgnąć nawet 3 mld zł.

Andrzej Pyzio, dyrektor ds. marketingu i rozwoju spółki Jelcz-Komponenty, na razie nie chce zdradzić, jakiego typu ciężarówki zostaną wyprodukowane dla armii, ponieważ negocjacje się jeszcze nie zakończyły.

Niewykluczone, że będzie to Jelcz 442 "Bartek", z napędem na cztery koła i silnikiem Iveco o pojemności 5,9 l o mocy 275 KM.

Powrót na siłownię - na jakich zasadach?

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Orestes

Chyba nie masz racji. Podwozia ciężarówek Jelcz na ktorych osadzone są dziala artyleryjskie WR-40 Langusta napedzane są silnikami o mocy 350 koni przy trzy osiowym podwoziu. Nie sądzę żeby podwozie dwuosiowe miało więcej koni, wiecej mocy.

s
staruszek

Ciekawi mnie czy Jelcz cynkuje blachy ?? Jeśli nie to przy obecnej jakości materiałów martwię się o ich żywot ! żeby to nie był gwoźdź bo wychodzicie panowie na prostą! Brawo Jelcz brawo HSW ! !!

v
victor

Jeśliś taki specjalista, to looknij sobie, na jakich nośnikach w Silach Zbrojnych jeżdżą "Langusty" WR-40 (armia kupiła 75 szt., zamówienie zostało zrealizowane przez HSW), na jakich jeżdżą radary "Liwiec", "Odra 15M", na jakich są montowane wyrzutnie Kongsberg NSM dla Nadmorskiego Dywizjonu Rakietowego, na jakich zabudowywane są wozy amunicyjne, warsztaty remontów elektroniki i uzbrojenia dla systemów artyleryjskich "Regina"/"Krab" (HSW jest w trakcie dostaw pierwszego dywizjonu, wojsko ma w planach zakupowych 5 dywizjonów - w każdym jest zaplanowanych kilkanaście pojazdów, które będą towarzyszyć i wspierać logistycznie 24 sah "Krab") oraz moździerza samobieżnego 120 mm "Rak" (w pierwszym pólroczu HSW ma dostarczyć armii pierwszy moduł dywizjonowy do prób eksploatacyjnych, będą w nim nie tylko moździerze na "Rosomakach, a później na nowym podwoziu gąsienicowym, ale też wozy amunicyjne i remontowe). Nie jest tajemnicą, że w 2014 zostanie zaprezentowany prototyp armatohaubicy "Kryl" 155 mm na podwoziu kołowym z Jelcza, a w 2015 - wyrzutnia rakieto "HOMAR" klasy MLRS, także opracowywane w Stalowej Woli w oparciu o podwozie Jelcza. HSW, która kupiła J-K rok temu, inwestuje w niego w latach 2012-13 co najmniej 11 milionów złotych, aby podwozić produkcję. Sprawdź, jak często można znaleźć ogłoszenia, że Jelcz poszukuje pracowników - konstruktorów, specjalistów od spraw badań itp. Przyjdzie czas i na robotników, jak kontrakty ruszą. Jeśli to są bajki o potędze, to faktycznie poproś, aby ktoś ci poszukał adresu do najbliższego okulisty

J
Ja to ja...

Poczytaj więcej informacji o Jelczu. Obecnie stosują 4 różne silniki IVECO 275, 352, 430, 540 KM i montują w zależności od wersji i przeznaczenia. Ta ciężarówka jest najmniejsza /klasy Stara 944/ i ma taki właśnie silnik 275KM.

m
marian

Po wizycie w jetronic w moim starze wysrała się turbina... Czy to przypadek?

R
Rambo

Nasze bajki o potędze kończą się na 2 góra 3 egzemplarzach prototypowych.Małej pokazówce i wielkim NIC. Następnie te prototypy lądują w magazynie i są wyciągane jak stare trupy z szafy podczas targów w Kielcach. Niech mi ktoś powie co jest produkowane i w jakich ilościach?, kiedy zostało złożone zamówienie w MON? Ile zostało przekazanych pieniędzy na zakup? NIC,WIELKIE NIC.Oni z tym Jelczem będą się bawić jak z projektem Anders. Bajki trzeba sprzedawać.Obecnie nasprzedawali bajek na ponad 130mld zł i dalej rosną im te kwoty.Jak tak dalej będzie to będziemy po US Army drugą potęgą militarną na świecie.Wszyscy będą przed nami walić w gacie.Niezwyciężona polska armia.Ile można wciskać kitu ludziom???

R
Rambo

Nasze bajki o potędze kończą się na 2 góra 3 egzemplarzach prototypowych.Małej pokazówce i wielkim NIC. Następnie te prototypy lądują w magazynie i są wyciągane jak stare trupy z szafy podczas targów w Kielcach. Niech mi ktoś powie co jest produkowane i w jakich ilościach?, kiedy zostało złożone zamówienie w MON? Ile zostało przekazanych pieniędzy na zakup? NIC,WIELKIE NIC.Oni z tym Jelczem będą się bawić jak z projektem Anders. Bajki trzeba sprzedawać.Obecnie nasprzedawali bajek na ponad 130mld zł i dalej rosną im te kwoty.Jak tak dalej będzie to będziemy po US Army drugą potęgą militarną na świecie.Wszyscy będą przed nami walić w gacie.Niezwyciężona polska armia.Ile można wciskać kitu ludziom???

r
robi

W tekście jest pomyłka, silnik Iveco w tym samochodzie ma moc 430 KM.

k
kamillo

Wreszcie pozytywna wiadomość. Trzymam kciuki za to, żeby jednak nikt nie dostał w łapę od zagranicznego koncernu i żeby jednak kupili polskie ciężarówki. Szkoda, że Star upadł, bo miał najlepsze ciężarówki, silniki też robił sam. W Jelczu silniki już są obcej produkcji.

z
zdzisiek

moszna zawsze zwiększyć moc, na ul.Opolskiej jest specjalistyczny serwis Jetronic który specjalizuje się w podrasowywaniu pojazdów. Ja tam oddawałem mojego Głolfa i śmiga masakrycznie suuuper!!!

590x.pl

szkoda tylko że we Wrocławiu nie mają podobnej koncepcji (skoda, mercedes). I trochę martwi mnie moc tego silnika, czy 275 koni wystarczy do wszystkich rodzajów tego auta?

r
robi

tak już jest we współczesnej motoryzacji i chyba zawsze tak było, zobacz na vw, mercedesa i inne, części głównie od podwykonawców z Azji

p
pracownik

Jak miło w tym natłoku złych wiadomości przeczytać coś dobrego i optymistycznego. Widziałem ten samochód "na żywo", jako mechanik muszę przyznać, że to kawał dobrego wozu. Sprawdziły się w Iraku, nasi żołnierze są z nich zadowoleni. Czy trzeba lepszej reklamy? Pozdrawiam.

w
wojak

Szkoda, że JZS nie przetrwał trudnych złodziejskich czasów postsolidarnościowych. Ale jest jeszcze nadzieja, że ta marka przetrwa. Super auta produkują. Dobrze, że rząd pozwala rozwinąć się tej firmie. Trzeba wykorzystać doświadczenie i umiejętności byłych pracowników JZS. To wspaniali ludzie. Produkcja tylu samochodów pozwoli także przetrwać trudne czasy wielu podwykonawcom. Pokażmy, że my Polacy potrafimy!!

j
ja

Taka polska, to ona do końca nie jest. Założę się, że jeszcze masa innych części będzie od zagranicznych producentów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3