Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jelcz wyprodukuje 850 samochodów dla wojska

Michał Chęciński
fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz  Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie?
fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie? fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz
Ciężarówki dla wojska dostarczy spółka Jelcz-Komponenty, której właścicielem od kwietnia 2012 roku jest Huta Stalowa Wola. Na realizację zamówienia będzie miała czas do 2018 r.


Jelcz 442 "Bartek". Czy ten pojazd zamówi Wojsko Polskie? (fot. Jelcz, Wojciech Mackiewicz)

Chodzi o pojazdy o masie własnej około 15 ton i ładowności co najmniej pięciu ton. Ciężarówki muszą poruszać się swobodnie w trudnym terenie, podczas działań bojowych. Posłużą głównie do transportu żołnierzy i sprzętu. 170 pojazdów będzie wyposażonych w podwozie, które umożliwi zamontowanie np. stanowiska dowodzenia, sprzętu łączności, żurawia lub kontenerów.

- Negocjowana jeszcze ze spółką Jelcz-Komponenty umowa przewiduje także wyprodukowanie odpowiednich podzespołów, m.in. skrzyń biegów i skrzyń rozdzielczych - wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska z biura prasowego MON. Ministerstwo Obrony Narodowej nie ukrywa, że poprzez takie zamówienia pomaga przetrwać polskim zakładom zbrojeniowym i firmom wytwarzającym sprzęt dla wojska.

Nie będzie to pierwsze wojskowe zlecenie realizowane przez podwrocławską firmę. Wcześniej Jelcz ulepszył m.in. kabinę wojskowej ciężarówki i w Afganistanie montował opancerzone elementy w samochodach, z których korzystali polscy żołnierze. Ostatnio wojsko kupowało rocznie jedynie kilkadziesiąt sztuk samochodów, co nie wystarczało na uzupełnienie braków.

Polska armia posiada 16 tys. ciężarówek, z czego aż 70 proc. ma ponad 30 lat. Resort chce w najbliższych latach kupić około 7 tys. takich pojazdów. Wartość całego zamówienia może sięgnąć nawet 3 mld zł.

Andrzej Pyzio, dyrektor ds. marketingu i rozwoju spółki Jelcz-Komponenty, na razie nie chce zdradzić, jakiego typu ciężarówki zostaną wyprodukowane dla armii, ponieważ negocjacje się jeszcze nie zakończyły.

Niewykluczone, że będzie to Jelcz 442 "Bartek", z napędem na cztery koła i silnikiem Iveco o pojemności 5,9 l o mocy 275 KM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska