Jej prace osiągają rekordowe ceny w Polsce. We Wrocławiu jest ich najwięcej

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
„Abakanowicz. Totalna” pod takim tytułem Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Narodowego we Wrocławiu będzie można obejrzeć dzieła Magdaleny Abakanowicz.
„Abakanowicz. Totalna” pod takim tytułem Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Narodowego we Wrocławiu będzie można obejrzeć dzieła Magdaleny Abakanowicz. Gazeta Wrocławska
Udostępnij:
„Abakanowicz. Totalna” pod takim tytułem Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Narodowego we Wrocławiu jeszcze przed świętami będzie można obejrzeć blisko 50 dzieł Magdaleny Abakanowicz. Ekspozycja przygotowywana jest po sensacyjnej licytacji, podczas której za pracę artystki – „Bambini” - zapłacono 13,6 milionów złotych, bijąc tym samym rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce.

Jak informują przedstawiciele Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w Pawilonie Czterech Kopuł trwają intensywne przygotowania do wystawy „Abakanowicz. Totalna”, którą będzie można oglądać już od 19 grudnia. Będzie to jedna z najważniejszych wystaw nadchodzącego roku w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W 13 salach Pawilonu Czterech Kopuł będzie można obejrzeć prawie 50 prac (400 obiektów) od lat 60. ubiegłego wieku do tych z początku XXI wieku. Wśród nich znajdą się między innymi takie dzieła jak „Postacie siedzące”, „Plecy” czy „Tłum”.

Najdroższe dzieła polskiej artystki

Wystawa „Abakanowicz. Totalna” organizowana jest tuż po tym, gdy w Domu Aukcyjnym Polswiss Art za dzieło artystki zatytułowane „Bambini” zapłacono 13,6 milionów złotych, bijąc tym samym rekord na rynku dzieł sztuki w Polsce. Na pracę składają się 83 betonowe figury przedstawiające sylwetki dziecięce. Dzieło powstało na przełomie 1998 i 1999 roku jako instalacja dla Palais-Royal Garden w Paryżu. Należy do największych wielopostaciowych zespołów, jakie artystka stworzyła. Cena jaka uzyskano za „Bambini” pobiła poprzedni rekord – z października tego roku. Przypomnijmy, na aukcji organizowanej przez Desa Unicum monumentalna rzeźba Magdaleny Abakanowicz „Tłum III”, osiągnęła rekordową wtedy wartość 13,2 mln zł (kwota po dodaniu opłaty aukcyjnej).

Tu warto podkreslić, że Muzeum Narodowe we Wrocławiu posiada największą w Polsce i prawdopodobnie największą na świecie kolekcję dzieł Magdaleny Abakanowicz. Niektóre z nich można oglądać poza murami muzeum. Od strony Odry (za Muzeum Narodowym) i za Pawilonem Czterech Kopuł znajdują się figury ze stali - Rycerze króla Artura, a przy kładce w Zatoce Gondol wyeksponowano aluminiowe „Ptaki”.

W Pawilonie Czterech Kopuł trwa odkurzanie i cerowanie

Praca nad organizacją tak dużej ekspozycji, która jednocześnie pozwoli odbiorcy na swobodną kontemplację dzieł Magdaleny Abakanowicz, to ogromne wyzwanie. Realizacje artystki wymagają przestrzeni i możliwości skupienia. Oprócz wymagających prac konserwatorskich, konieczna okazała się również reorganizacja przestrzeni Pawilonu Czterech Kopuł – „Abakanowicz. Totalna” wyjdzie bowiem poza ramy standardowej wystawy czasowej i zajmie część wystawy stałej „Kolekcja sztuki polskiej II połowy XX i XXI wieku”.

Opieka konserwatorska nad dziełami Abakanowicz wymaga niezwykłej precyzji. Widać to choćby przy okazji przygotowań do ekspozycji cyklu „Embriologia”. Jak zdradza Diana Jędrysek-Skotnicka, starszy konserwator w Pracowni Konserwacji Tkanin Muzeum Narodowego we Wrocławiu. - Nie wiemy, co jest w każdym elemencie dzieła. Jednak o tym, że wypełnienie „Embriologii” jest bardzo zróżnicowane, mówi nam już choćby waga czy twardość obiektu. - Jeden obiekt, średniej wielkości, mocno się zapadł. Po rozpruciu szwa, ale bez rozcinania oryginalnej nici, można było zajrzeć do środka. Okazało się, że połamaniu uległ plastikowy koszyk tworzący główną konstrukcję. Prócz niego znajdowały się tam: pakuły, plątanka, tkaniny – a to wszystko jeszcze wewnątrz przeszyte. Po uzupełnieniu wypełnienia tkaniną lnianą i pakułami, zostanie położony szew zgodnie z pierwotnym przebiegiem i tą samą oryginalną nicią. Interwencja konserwatorska w dzieło Magdaleny Abakanowicz nie będzie widoczna – mówi Diana Jędrysek-Skotnicka. Otwarcie wystawy „Abakanowicz. Totalna” już 19 grudnia.

Magdalena Abakanowicz
urodziła się w 1930 roku w Falentach, ukończyła warszawską ASP, potem sopocką PWSSP. Zasłynęła w świecie na początku lat 60. pokazując w Lozannie swoje słynne Abakany, którymi wkrótce zachwycił się cały świat – od Wiednia po Waszyngton. Od 1979 była profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, gdzie prowadziła zajęcia w latach 1965–1990. Od 2006 byłą członkinią Rady Programowej Fundacji Centrum Twórczości Narodowej. Rzeźbiarka zmarła w Warszawie 21 kwietnia 2017 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

O polityce Niemiec wobec wojny na Ukrainie

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Cóż. Jak się człowieka odpowiednio wypromuje, to potem nawet tak bezwartościowe monidła, jak wyroby Abakanowicz idą za absurdalne ceny.
G
Gość
„Człowiek totalny” kontra „człowiek integralny”.

https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/33771
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie