Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda autonomiczna. Wizja nabiera realny wymiar

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Vision E
Skoda Vision E Skoda
Technologiczne trendy w branży motoryzacyjnej wskazują, że w najbliższych latach najważniejszym kierunkiem rozwoju pojazdów będzie stworzenie samochodów autonomicznych. Prace są już bardzo zaawansowane.

Samochody autonomiczne, to takie pojazdy, które nie potrzebują kierowcy, czyli "same jeżdżą". Prowadzenie auta jest powierzone automatom - systemom sterującym, które czuwają nad poszczególnymi podzespołami pojazdu odpowiedzialnymi za jazdę, a także „obserwują” drogę i sytuację wokół pojazdu i podejmują adekwatne decyzje. Jeszcze 10 lat temu takie technologie uważano za pieśń odległej przyszłości. Jednak gwałtowny rozwój elektroniki, komunikacji bezprzewodowej oraz urządzeń mobilnych spowodował, że wprowadzenie do produkcji seryjnej pojazdów autonomicznych staje się coraz realniejsze.

Skoda Vision E
Skoda Vision E Skoda

Co ciekawe, obecnie większą barierą dla takich pojazdów nie są ograniczenia techniczne, tylko prawne. Bo przecież zgodnie z obecnymi przepisami do prowadzenia samochodu konieczne są uprawnienia, a skoro pojazd autonomiczny nie potrzebuje kierowcy, to ten fakt musi zostać ujęty w ramy prawne. Unia Europejska już pracuje nad odpowiednimi regulacjami.

Zdaniem prof. Marcina Ślęzaka, dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego, w pełni komercyjne wykorzystanie pojazdów autonomicznych nastąpi około 2025 roku, bo wtedy będą wszystkie wytyczne i problemy zostaną pokonane.

Prace nad pojazdami autonomicznymi trwają. Prowadzi je także Skoda. Systemy, które pozwalają na autonomiczną jazdę znalazły się w koncepcyjnym modelu Vision E, który jest studium przyszłego elektrycznego SUV-a Skody.

Poziomy autonomicznej jazdy zostały podzielone na pięć umownych stopni, w ramach których samochód jest w stanie zastępować kierowcę.

Poziom 1 realizowany jest przez systemy, które automatyzują określony element prowadzenia. To np. utrzymywanie stałej prędkości (tempomat), utrzymywanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów, czy wspomaganie hamowania w awaryjnej sytuacji. Przy tym poziomie autonomizacji jazdy kierowca musi trzymać cały czas ręce na kierownicy i obserwować ruch na drodze.

Poziom 2 to już jazda półautonomiczna. Na tym stopniu pojazdy mogą autonomicznie jechać prosto, pozostawać na pasie i kontrolować odległość od pojazdów poprzedzających je, np. na autostradzie. Zaś podczas korków na drodze pojazd może przejąć prowadzenie, kierowanie i hamowanie.

Skoda Vision E
Skoda Vision E Skoda

Kiedy pokładowe systemy są w stanie przejąć wszelkie funkcje prowadzenia pojazdu, ale tylko w określonych przypadkach, mówimy o poziomie 3. Jednak kierowca musi cały czas być gotowym na przejęcie prowadzenia auta.

Jazda w pełni autonomiczna jest możliwa przy poziomie 4. Pojazd będzie radził sobie nawet ze skomplikowanymi sytuacjami na drodze. Kierowca nie musi już stale obserwować otaczającego go ruchu, ani przyrządów na kokpicie. Na tym poziomie pojazdy będą komunikować się między sobą i informować się wzajemnie, np. o zmianie pasa ruchu.

Poziom 5 charakteryzować się będzie pełną autonomicznością samochodu w każdych warunkach. W tej sytuacji przebywający w pojeździe nie będą musieli wykonywać żadnych zadań związanych z prowadzeniem auta.

Zaawansowanie technologiczne Skody Vision E w zakresie jazdy autonomicznej jest obecnie na poziomie trzecim. Auto może pokonywać trasy na autostradach z pomocą autopilota, pozostawać na pasie lub podejmować manewry wymijania, wyprzedzać inne pojazdy, samodzielnie wyszukiwać wolne miejsca parkingowe oraz autonomicznie wjeżdżać na miejsca postoju i wyjeżdżać z nich.

Obecnie Skoda pracuje nad technologiami pozwalającymi na większe zautomatyzowanie jazdy samochodem. Niektóre z nich znajdują się już na czwartym poziomie automatyzacji. Priorytetem jest bezpieczeństwo. Dlatego np. układ hamulcowy czy kierowniczy muszą ulec dalszym udoskonaleniom.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jazda autonomiczna. Wizja nabiera realny wymiar - Motofakty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska