Jak zmierzyć tramwaj? MPK potrzebuje na to ponad roku

Jerzy WójcikZaktualizowano 
Janusz Wójtowicz/ Gazeta Wrocławska
Wrocławskie MPK nie ma zielonego pojęcia jaką szerokość mają ich tramwaje. A konkretnie tramwaje razem z odstającymi od nich lusterkami. Od ponad roku firma nie jest w stanie podać konkretnych wymiarów Zarządowi Dróg i Utrzymania Miasta, który z kolei potrzebuje takich danych dla firm wykonujących przebudowę torowisk.

Mało ważny szczegół? Tak się tylko wydaje. Przypomnijmy tylko jak w styczniu zeszłego roku tramwaj próbny nie zmieścił się na przebudowanej właśnie pętli przy ul. Grabiszyńskiej. Zahaczył o słupy trakcyjne właśnie swoimi odstającymi lusterkami.
- To po tym incydencie zdecydowaliśmy się wystąpić do MPK o podanie konkretnych wymiarów, w tym szerokości tramwajów poruszających się po Wrocławiu - tłumaczy Ewa Mazur z wrocławskiego ZDiUM-u.- Oczywiście interesuje nas szerokość wozu razem z lusterkami, które przecież mogą być bardzo różne - dodaje Ewa Mazur.

Urzędnicy na odpowiedź od przewoźnika czekają już ponad rok. I wcale nie chodzi o to, że pismo ugrzęzło gdzieś w urzędniczych szufladach. - Wysłaliśmy w tej sprawie oficjalnie pisma do producentów naszych tramwajów, czyli do czeskiej Skody i wrocławskiego Protramu - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska z wrocławskiego MPK. - Dostaliśmy już odpowiedź od Czechów, ale wciąż czekamy na pismo od polskiego producenta. Sprawa powinna się wyjaśnić w ciągu najbliższych dwóch miesięcy - twierdzi rzeczniczka miejskiego przewoźnika.

A nie łatwiej wysłać na zajezdnię człowieka z solidną miarą, który co do milimetra wymierzyłby szerokość wszystkich modeli wraz z lusterkami?

Agnieszka Korzeniowska z MPK twierdzi, że sprawa do łatwych nie należy. - Nie problem zmierzyć szerokość wozu z lusterkiem na prostym odcinku torów - przyznaje. - Sprawa komplikuje się na łukach torów na pętlach tramwajowych, przy różnych mechanizmach regulacji lusterka, a nawet w zależności od wzrostu motorniczego, który przecież ustawia lustro "pod siebie"
- tłumaczy.

Dlatego MPK samo nie zmierzyło szerokości tramwajów? Bo mogłoby się okazać, że wykonawcy znów dostaną nieprecyzyjne dane. Wysłano oficjalne pisma do producentów wozów MPK (m.in. do czeskiej Skody i wrocławskiego Protramu), by ci sami określili wymiary w milimetrach. Dopiero, gdy odpowiedzi pojawią się na papierze, będzie je można przekazać ZDiUM-owi i dalej projektantom.

Czy to znaczy, że do tego czasu będą oni projektować w ciemno. Oczywiście nie. Są ogólne wytyczne, których muszą przestrzegać. - Po kłopotach na pętli przy ul. Grabiszyńskiej próbowaliśmy zrobić rozeznanie jak przewoźnicy w innych miastach radzą sobie z tym problemem - opowiada Korzeniowska. - Niestety, okazało się, że nie ma żadnych wzorców na których można się oprzeć. Praktycznie każde miasto ma inne wozy i ine wytyczne co do wymiarów - dodaje Korzeniowska i zaznacza, że Wrocław będzie pierwszym miastem, który kompleksowo rozwiąże problem. Kiedy? Za około dwa miesiące.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 56

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak zwykle

Bo to Polska, nie elegencja Francja :D

K
Kozanowicz

Zdziwiłbyś się gdybyś zobaczył jakie matoły kończą PWR ;)

C
Colombo

Jeżeli Pana Dyrektorzy czy Prezesi potrzebują do ustaleń pomocy
mediów, to oznacza jednoznacznie, że nie nadają się na swoje
stanowiska. To skandal, by robić taki cyrk, dyscyplinarka !!!

g
gosc

kwestię różnych ustawień lusterka można prosto rozwiązać - wystarczy ustawić na maksymalne wychylenie, wtedy każde inne też się zmieści. Do tego zatrzymać tramwaj na szczycie łuku i będzie maks. odchylenie od osi toru.
Problem jest w tym, że aby na to wpaść trzeba pomyśleć, a to niektórych najwyraźniej chyba boli, bo unikają tego jak ognia.

m
magistracki

Po pół roku ogarną temat. A wyniki swych prac wyślą pocztą dyplomatyczną via Pekin i Tokyo, w pozłacanej kopercie z platynowa nitką. Na szefa wydziału mierzenia tramwajów typuje Sławomira Wojtasa z Wrocław 2012 i pania Malarę z tej samej spółeczki do objasniania publicznie postępu prac przy analizie wyników GPS

w
www

Bo, oni tam maja posady z nomenklatury i nie muszą mieć o niczym pojęcia. Wystarczy , że np posiadają wiedzę i umiejętnośc potrzebną do żucia gumy i chodzenia po lini prostej jednocześnie.

G
Gość

Bohaterscy profesjonaliści z MPK stworzeni zostali do celów wyższych np. inkasowa chajsu. Nie można wymagać , aby ludzie takiego formatu zajmowali sie jakimś mierzeniem szerokości tramwajów. Plebs nie może tego pojąć. Ofiarni przywódcy związków zawodowych powinni wziąć w obronę bohaterski management MPK.

J
James Bond

Wózki jezdne są skrętne i pudło tramwaju się nieco odchyla (zachodzi na zakrętach), ale to jest przecież naturalne i logiczne.

J
James Bond

Pani Korzeniowska z MPK po prostu tak pięknie opowiada o rzeczach o których nie ma kompletnie pojęcia.

J
JA

zależna jest od długości Pałki motorniczego, tylko kurna co z motorniczą? A już wiem wtedy jest czarna dziura i następuje zakrzywienie czasoprzestrzeni co zdarza się w MPK Wrocław nagminnie - nigdy nie wiadomo kiedy i gdzie się pojawi mimo sztywnych ram czasowych:)

L
Levy

W jakim mieście tramwaj zmienia swą szerokość w zależności od wzrostu motorniczego?

L
Levy

Przecież nic prostszego, wystarczy zajrzeć w dokumentację tramwaju i rysunki techniczne, przecież takie informacje dostaje się wraz z zakupionym pojazdem, ok zgubiły się no to biorę miarkę rozkładam lusterka na maksa i podaję szerokość maksymalną, czy to jest tak trudne i skomplikowane. Masakra co to za idioci tam pracują. Ok potrzeba mieć dokumenty z fabryki, które to potwierdzają, to co kurna nie dostali jak kupowali skody, jak kupuje Skodę w salonie to dostaję książkę pojazdu z wszelkimi danymi, czy tramwaj takiej książki nie posiada?

L
Leszek

"Sprawa komplikuje się na łukach torów na pętlach tramwajowych". Według Pani Agnieszki szerokośc tramwaju zmienia się na zakręcie. Ciekawe czy w czasie jazdy pod górę albo w dół wysokość tramwaju się zmienia?

D
Doktór

Idiota , debil , kretyn to określenia dotyczące osób które cierpią na konretne jesdostki chorobowe. Używanie ich w stosynku do określonych pracowników Magistratu, ZDiUM, MPK itd. jest po prostu obraźliwe dla wszystkich osób dotkniętych naprawdę tymi schorzeniami.

c
człowiek

Pier..oli jak potłuczona. Tą tępą kretynkę powinno się na zbity ryj wywalić. Aż nóż się w kieszeni otwiera jak człowiek pomyśli, że na takich darmozjadów imbecyli, którzy tylko pierdzą w stołek i do niczego się nie dadają są wydawane jego ciężko zarobione podatki.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3