Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak wypromować Europejską Stolicę Kultury (ROZMOWA)

Marta Wróbel
Krzysztof Maj jest dyrektorem Biura Festiwalowego Impart 2016 od dwóch lat. Wcześniej był m.in. rzecznikiem prezydenta Lubina
Krzysztof Maj jest dyrektorem Biura Festiwalowego Impart 2016 od dwóch lat. Wcześniej był m.in. rzecznikiem prezydenta Lubina Piotr Krzyżanowski
Z Krzysztofem Majem – szefem Biura Festiwalowego Impart 2016 o promocji Europejskiej Stolicy Kultury rozmawia Marta Wróbel

Obchody Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław świętować będzie za półtora roku. Jednak dla przeciętnego wrocławianina idea ESK i realne korzyści z niej płynące wciąż są mgliste. Jaki jest plan na to, żeby mieszkańcom miasta w prosty sposób wytłumaczyć, o co w tym wszystkim chodzi? Kiedy rozpocznie się kampania informacyjna dotycząca ESK?
Odpowiednie nasycenie informacji będzie rosło. Na początku roku rozpoczęliśmy ogólnopolską kampanię telewizyjną informującą, że Wrocław jest ESK. Oprócz tego kuratorzy rozpoczęli cykl Forum ESK i w ramach cyklicznych spotkań z mieszkańcami prezentują swoje dziedziny sztuki, idee, jakie im przyświecają, oraz duże projekty, które już są realizowane. Mówią także w jakich aspektach oczekują aktywności mieszkańców. Oprócz tego, funkcjonują takie kanały informacyjne, jak Breaking Muse, czyli nasza telewizja internetowa. Aktywne są portale społecznościowe – zarówno Wrocławia, jak i ESK. Szykujemy się również do wydania materiału „ABC ESK”, w którym pokażemy czym jest, a czym nie jest ESK, czym będziemy się zajmować, a czym nie, żeby nie było oczekiwań, że dzięki ESK raz na zawsze zostaną rozwiązane problemy ze szczurami czy też niedrożną kanalizacją.

Co mają wnieść spoty telewizyjne promujące ESK 2016, które trafiły do telewizji, ale nie reklamowały konkretnych działań miasta w kontekście ESK, bo konkretów jest wciąż za mało?
Spoty miały kilka aspektów, przede wszystkim uświadamiają, że jesteśmy Europejską Stolicą Kultury 2016. Choć w telewizji informacja ta padała już wiele razy, to wciąż jest wiele nieścisłości. Dla przykładu w czasie ostatniej sylwestrowej transmisji TVP wiele osób pisało do redakcji, że na ekranie jest błąd i zbliża się rok 2014, nie 2016. To nas skłoniło, żeby znów przypomnieć mieszkańcom Polski, o tym, że jesteśmy ESK. Nie była to jednak kampania informacyjna o konkretnych projektach, bo do 2016 roku i tak wszyscy by je zapomnieli.

Do informowania społeczeństwa konieczna jest także kampania promocyjna. Nie uważa Pan, że spoty i konkurs na grę na tablety i smartfony o ESK to za mało?
Całość naszych działań jest wkomponowana w promocję Wrocławia, a ESK jest narzędziem pokazania miasta – otwartego, kulturalnego, dynamicznego, stąd też koordynujemy współpracę m.in. z Biurem Promocji Miasta, Biurem Współpracy z Zagranicą czy The World Games 2017, na przykład przy obecności Wrocławia na międzynarodowych targach turystycznych. Promocja ESK 2016 we Wrocławiu ma kilka aspektów. Czym innym jest wewnętrzna komunikacja skierowana do mieszkańców, operatorów kultury czy sektora pozarządowego, który jest zainteresowany czynnym włączeniem się w ESK. Czym innym natomiast zainteresowanie nadchodzącymi wydarzeniami turystów i mieszkańców Polski. Konkurs na grę to dobry przykład, żeby pokazać nasze podejście do promocji do bardziej specyficznych grup. Programistów potrafiących tworzyć gry na tablety i telefony komórkowe jest w Polsce może kilka tysięcy osób. Jednak dzięki współpracy z wiodącymi mediami komputerowymi i telewizjami studenckimi, komunikat o konkursie zobaczyło prawie milion osób interesujących się nowymi technologiami. Przy okazji wiele z nich dowiedziało się, że Wrocław będzie ESK 2016 i że ta kultura obejmie również sektory kreatywne.

Ile ma kosztować kampania promocyjna stolicy kultury?
Jest różnica między promowaniem ESK 2016 we Wrocławiu, czyli komunikowaniem konkretnych projektów i wyjątkowej propozycji artystycznej, a promocją całego miasta jako ESK 2016. W tym pierwszym przypadku o konkretnych kwotach będziemy mogli mówić dopiero po otrzymaniu wsparcia finansowego z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Naro- dowego. ESK 2016 to szansa na promocję Polski i zbudowanie mocnej marki polskiej kultury za granicą. Otrzymaliśmy już wsparcie Zarządu Promocji Polski. Pytanie o promocję Wrocławia jako ESK 2016 każe uwzględnić już prowadzone działania, m. in. przez Biuro Promocji Miasta czy Biuro Współpracy z Zagranicą, takie jak obecność na międzynarodowych targach turystycznych czy organizacja wizyt zagranicznych dziennikarzy. Podkreślamy, że Wrocław będzie ESK 2016 i pokazujemy wybrane plany, ale nie można bezpośrednio włączać ich w budżet promocyjny ESK.

A jak będzie wyglądać promocja ESK w regionie?
Chcemy oprzeć ją całkowicie na działaniach programowych we współpracy z ośrodkami kultury. Przygotowujemy się do tego wspólnie z Wędrującym Forum Kultury Dolnego Śląska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska