Jak tak dalej pójdzie, Wrocław będzie komunikacyjnym koszmarem [LIST CZYTELNIKA]

Patryk Wrona
fot. Przemysław Wronecki
Piszę w związku z artykułem "Gazety Wrocławskiej", w którym można przeczytać ogólne zapowiedzi magistratu dotyczące planów oraz zmian mające na celu ograniczenie liczby kierowców samochodów i zachęcenie ich do przesiadki do nowoczesnej komunikacji zbiorowej.

CZYTAJ: Władze Wrocławia chcą zmniejszyć liczbę aut w mieście. Kierowcy mają przesiąść się na rowery i do autobusów

PEŁNA TREŚĆ LISTU:

Pragnę zauważyć, że od 2007 roku, czyli od czasu rozpoczęcia moich studiów we Wrocławiu, znacznie została ograniczona oferta przewozowa, zmniejszono częstotliwości kursowania autobusów i tramwajów, część linii skrócono, niektóre całkowicie zlikwidowano pomimo protestów mieszkańców, w zamian dając szczątkowe linie (które i tak zlikwidowano). Kierowcy nie przesiądą się do komunikacji publicznej, jeśli wciąż będzie się tłumaczyło ilość pojazdów napełnieniami, a nie częstotliwością. Jeśli mieszkaniec własnym samochodem, płacąc więcej, ale jadąc zamiast godziny autobusami z przesiadkami zaledwie dwadzieścia minut -wybór jest oczywisty. A wspominam tylko o połączeniu bez korków i opóźnień. Tylko punktualna, czysta, cicha, nowoczesna, szybka komunikacja wraz z możliwością częstych i niedługich przesiadek, będzie w stanie konkurować z własnym, ciepłym i wygodnym samochodem. Nikt nie zostawi samochodu, jeśli będzie mieć długi czas dojazdu oraz niekomfortowe warunki, ponieważ cena nie jest jedynym wyznacznikiem podróży -dlatego tylu urzędników i pracowników woli własny pojazd. Wystarczy także spojrzeć jak zignorowano prośby pracujących mieszkańców o niewprowadzanie rozkładu feryjnego, bo nie przystaje on do potrzeb.
Układ torowy już jest niewydolny, brakuje łączników i pełnych rozetek na skrzyżowaniach. Niedawna rozbudowa sieci przeprowadzona została w sposób nie do końca przemyślany, gdy zakupiony jest tabor nieprzystosowany do warunków wrocławskich (ciężki, o zbyt dużym promieniu skrętu, droższy w stosunku do innych konstrukcji), a infrastruktura już po kilku latach użytkowania wykazuje oznaki ponadnormalnego zużycia. Stosunkowo często zdarzają się wykolejenia. Ponadto samo poprowadzenie linii Tramwaju Plus zostało ograniczone i zmienione w stosunku do pierwotnych - lepszych - założeń. Oczywiście jako mieszkaniec i użytkownik komunikacji publicznej cieszę się, że w ogóle coś powstało po dekadach bez inwestycji, z drugiej strony z racji wykształcenia transportowego zastanawiam się dlaczego zmarnowano tak wiele okazji do poprawienia jakości i dostępności komunikacji zbiorowej.
Nie planuje się nowych inwestycji w infrastrukturę tramwajową, zarzucono w ogóle pomysł budowy linii na Nowy Dwór tłumacząc to nie potrzebami mieszkańców, tylko ekonomią, która nie zawsze powinna być najważniejsza. Krańcówka na Gaj nie została przedłużona w stronę Uniwersytetu Medycznego na Borowskiej - już to generuje dodatkowe ilości samochodów. Ołtaszyn, Oporów, Nowy Dwór/Muchobór, Strachocin/Wojnów/Swojczyce, Stabłowice - w tych kierunkach teraz powinno się planować nowe połączenia tramwajowe, a nikt nawet o tym nie wspomina. Tabor starzeje się i nie są planowane jego regularne wymiany - Wrocław powinien kupować przynajmniej 12 tramwajów ROCZNIE aby zachować wymienność taboru, przecież niektóre pojazdy zbliżają się do wieku 40 lat! Przy czym tabor dwukierunkowy może być zakupiony w cenie nawet o połowę niższej niż Skoda 19T.
Nie sposób nie wspomnieć o nieracjonalnej decyzji o niebudowaniu zajezdni autobusowej przy ul. Granicznej. O ile wyprowadzkę z Grabiszyńskiej uważam za jak najbardziej sensowną - o tyle brak przynajmniej dwóch zajezdni (ul. Graniczna oraz ul. Tyska) uważam za kolejny krok w stronę zachwiania i tak niestabilnym systemem komunikacji zbiorowej. Zapomniano także o kosztach kursów wjazdowych i zjazdowych, które w takiej sytuacji będą większe - przez co oszczędność jest pozorna, koszty są przesunięte w inne miejsce. Dodatkowo widzę przymiarki do oddania części linii przewoźnikom prywatnym - jest to ryzykowne podejście, może przynieść korzyści, ale także doprowadzić do ograniczenia dostępności komunikacji zbiorowej.

DALSZY CIĄG LISTU NA 2. STRONIE - CZYTAJ
Park&Ride we Wrocławiu niemalże nie istnieją, a jeśli to w szczątkowej formie. Brakuje planów wprowadzenia Szybkiej Kolei Miejskiej, kursującej po istniejących torowiskach, nie tylko pasażerskich, ale też towarowych (jak choćby torowisko przez Krzyki). Zapomina się także o podróżach do miejsc pracy poza Wrocławiem -stąd w szczycie są korki na głównych drogach wlotowych do miasta. Brakuje integracji w komunikacji międzygminnej, wspólnej taryfy i jednego biletu. Przykładem może być linia 602, kursująca w godzinach pracowniczych z pominięciem przystanków w Bielanach Wrocławskich, ponieważ na tej samej trasie jeździ prywatny przewoźnik Marco Polo. To także sprawia, że kierowcy wolą własny samochód.

ZOBACZ TEŻ: Park&Ride na Psim Polu to kompletna klapa. Autobusy jeżdżą puste

W jaki sposób wprowadzić zmiany? Wystarczy zobowiązać osoby odpowiedzialne za komunikację zbiorową do przyjeżdżania do pracy bez udziału własnego samochodu oraz zatrudniać na stanowiskach związanych z komunikacją zbiorową osoby z wykształceniem kierunkowym, szczególnie młodszych, nie znających realiów poprzedniej epoki, a przez to posiadających inne nastawienie - co dzisiaj nie jest normą.
Szanowni Państwo! Póki we Wrocławiu nie powstanie spójny plan, łączący wiele dziedzin - nie mamy co myśleć o zmniejszeniu liczby samochodów. Obecna "Polityka mobilności" jest dokumentem z wieloma wadami, co już było wskazywane przez niektóre organizacje pozarządowe. Przede wszystkim nie skupia się ona na transporcie publicznym, a właśnie na transporcie indywidualnym. Zdaję sobie sprawę, że kształtowanie transportu publicznego jest zadaniem bardzo ciężkim - moim marzeniem jest właśnie praca związana z rozwojem komunikacji zbiorowej - niemniej obecne działania wskazują raczej na chęć ograniczania, a nie rozwoju. Bardzo proszę o zmianę kierunku, w jakim obecnie dryfuje Wrocław poprzez posłuchanie, co mówią specjaliści oraz mieszkańcy - przecież my z MPK korzystamy na co dzień i mówimy wprost o naszych potrzebach, wystarczy przeczytać liczne komentarze pod tematem. Wystarczą tylko mądre, dobrze przeprowadzone i zdecydowane działania. Jeśli ich braknie - to do 2020 roku Wrocław stanie się komunikacyjnym koszmarem.

Wideo

Komentarze 119

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jest
korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja,
c
czyli
korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja, korupcja,
n
nmn
Na pewno nie zapadną nigdzie ze wstydu. Z pewnością , za to wypłacą sobie nagrody. Wstyd nie jest uczuciem, którego doznają stworzenia prymitywne, o niskim poziomie moralnym. Zaryzykowałbym , nawet stwierdzenie , że wstyd jest uczuciem elitarnym.
m
myslef
Nie przewidzieli takiej sytuacji
a
atei
a na pytanie, dlaczego nie można wydłużyć linii 33 do leśnicy przedstawiciel mpk mówi: bo skody nie są w stanie zawrócić na leśnickiej pętli (!!!)
pomijam fakt, ze ktoś zdecydował się kupić gó.no, ktore nie w każdej częsci miasta działa.. ale jesli jedyną przeszkodą jest kwestia techniczna tych niedorobionych tramwai.. to dlaczego nie można na tej linii puścić zwykłego, starego składu, nie będącego skodą?
..
A poza tym, nie będziemy równać do gorszego, bo nie o to w tym wszystkim chodzi.
d
derek
Jaki jest sens kasować dwa bilety 30 minutowe, gdy można skasować jeden bilet 60 minutowy?
h
humbold
Po co miałbyś kasować dwa bilety po 30 min??? Nie wiesz, że istnieje bilet na 60 min za 4,40 zł???
N
NIEZALEŻNI
Otóż to.
O
Obywatel II
I nikt teraz tego nie napisał że Protram nie ma pracy i iluś tam jego pracowników trafi na bruk. Wspierajmy lokalny przemysł. Nie tylko Polski ale i Wrocławski. Według mnie władze Wrocławia powinny się zapaść pod ziemię ze wstydu że nic nie zrobiły aby Protram też mógł budować dla nas tramwaje
l
lolo
Dzisiaj o godzinie 1 w nocy muszę wyjechać z Bielan Wrocławskich i dojechać na osiedle Pawłowice.

Jak tego dokonać komunikacją miejską?
;-(
komunikacja miejska to porażka-wiecznie opóźniona.nawet o 5 rano..masakra
a
atei
podobnie jest między przystankami glinianki i stadion... żenua
S
Skody
Pytanie do pomysłodawców zakupujących skody po co na linii 33 jeżdżą skody dwustronne ? przecież tramwaje z dwoma kabinami są o wiele droższe niż te z jedną a z tego co mi wiadomo to na Stadionie olimp. i na Pilczycach są normalne pętle a to była by oszczędność w milionach.Tramwaj Typu WRAZ spokojnie by to obsłużył nawet sprawniej niż te skody bo spokojnie mógłby dojechać do SĘPOLNA bez żadnych przeróbek Pętli a tak to jest taki Gniot jak 33 co jeździ tylko do Stadinu bo by się wyłożył na Pętli Sępolno bo ma sztywne wózki i potrzebuje większych łuków na obrócenie się Przyznać się Który urzędas wziął w łapę za ten felerny przetarg lub dostał Autko Skode Super B.co by decyzja była bardziej przychylna przy przetargu.
a
awh
... nie rozjeżdża się na pasach pieszych, gdy mają zielone światło - tłumacząc się następnie "miałem zieloną strzałkę" ..
Dodaj ogłoszenie