Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak poprawić efektywność pracowników?

Materiały Partnera
Każdy menadżer lub właściciel firmy bezustannie zastanawia się nad problemem podniesienia efektywności swoich pracowników. Nie trzeba nikogo przekonywać jak ważna jest efektywność w każdym przedsiębiorstwie. To od niej właśnie zależy sukces każdej firmy.

Niestety nie zawsze potrafimy określić, co to jest efektywność. Część osób uważa, że efektywność to skuteczne wykonywanie swojej pracy. Jednak nie do końca tak jest, dlatego że skutecznie można robić wiele rzeczy, które nie koniecznie są efektywne dla firmy. Nie ma nic gorszego niż pracownicy wykonujący niepotrzebną pracę. Nie dość, że nie przynosi to żadnych pozytywnych skutków dla firmy to jeszcze zwyczajnie jej szkodzi. Narażając ją często na niepotrzebne, dodatkowe koszty. Wbrew pozorom wcale nie jest łatwo zapewnić efektywność w firmie i tak pokierować pracownikami, aby byli efektywni w swojej pracy. Co zatem należy zrobić, aby poprawić efektywność pracowników?

Zacznij od siebie

To bardzo ważne, aby menedżer dawał swoim pracownikom dobry przykład. Jeśli pracownicy widzą pracę swojego przełożonego i to w jaki sposób ją wykonuje, najczęściej sami dostosowują się do jego poziomu. Jeśli osoba zarządzająca nie jest w stanie sama postępować zgodnie z polityką firmy, realizować zamierzonych celów, nie ma co wymagać, że jego podwładni będą postępować inaczej. Menedżer nie może być tylko szefem, musi być przede wszystkim liderem, który wytyczy ścieżkę, pokaże kierunek i utrzyma stałe tempo podążania w kierunku sukcesu. Jeśli menedżer się podda, podda się cały zespół.

Komunikacja to podstawa

Nie zapominaj, że odpowiednia komunikacja to podstawa. Musisz przeznaczyć odpowiednio dużo czasu na komunikowanie się z całym zespołem, jak i z pojedynczymi jego członkami. Musisz wypracować w firmie odpowiednią sieć komunikacji. Brak stosownej komunikacji powoduje chaos i bałagan. Ponadto dobry menedżer nie tylko dba o komunikację między nim a pracownikami, ale także o komunikację wzajemną pomiędzy pracownikami i członkami zespołów. Tylko osoby odpowiednio porozumiewające się między sobą, podejmujące wspólne działania będą zespołem zdolnym do efektywnej współpracy. W innym wypadku będzie to tylko grupa przypadkowo zebranych osób.

Informuj zespół

Informacja to bardzo ważna rzecz w zgranym zespole. Jeśli menedżer chce pozyskać sobie zaufanie członków zespołu musi ich odpowiednio informować o istniejącej sytuacji. Przekazywać wyczerpujące informacje o obranym dla firmy kierunku, celach i sposobie ich osiągania oraz o tym, co już zostało osiągnięte. Bardzo ważna jest informacja o postępach, tak aby pracownicy widzieli, że ich działania odnoszą skutek.

Zauważaj, doceniaj i szanuj

Dobry menedżer zawsze zauważa sukcesy swoich pracowników. Docenia ich wysiłek. Warto jest nagradzać pracowników, za osiągane wyniki. Nie tylko w sposób finansowy, ale także poza finansowy. Nawet zwykła pochwała w obecności innych może być formą wyróżnienia i nagrody. Jeśli szef będzie doceniał pracę i wysiłek podwładnych bez wątpienia dodatkowo ich to zmotywuje do dalszego wysiłku i jeszcze większej efektywności. Bardzo ważny jest także szacunek do swoich podwładnych, nie poniżaj, nie wyśmiewaj. Człowiek, któremu okazuje się szacunek o wiele lepiej czuje się w firmie, jest pewniejszy siebie i bardziej kreatywny. Nie boi się wypowiadać swojego zdania i zgłaszać nowych pomysłów. Poza tym osoby, które dobrze czują się w swojej pracy są z nią bardzo związane emocjonalnie. To ta wieź często wpływa na to, że są w stanie dla firmy zrobić naprawdę bardzo dużo.

Szkol i wspieraj

Żaden menedżer nie powinien zapominać o tym, że pracowników należy szkolić i podnosić ich kwalifikacje. Szkolenia nie powinny obejmować tylko pracowników zajmujących wyższe stanowiska, ale wszystkich pracowników firmy stosownie do zajmowanego przez nich stanowiska. Każdy menedżer powinien wspierać swoich pracowników nie tylko w kwestiach realizacji zadań w pracy, ale także w kwestiach technicznych. Czyli zapewnić odpowiednie miejsce pracy, stosowny sprzęt i wszelkie potrzebne materiały.

Kontrola czasu pracy

Bardzo często efektywność pracowników zależy od czasu ich pracy. W tym przypadku pomogą nam rejestratory czasu pracy. To dzięki nim dostosujemy odpowiednio czas pracy każdego z pracowników tak, aby był on jak najbardziej efektywny dla firmy. Pomogą nam także rozliczać czas pracy, nadgodziny, czas wolny od pracy. Rejestratory mają możliwości tworzenia raportów z wszelkich zebranych danych. Innym sposobem na kontrolę czasu i sposobu pracy jest system kontroli dostępu. Jest to system zarządzający dostępem do poszczególnych sektorów w firmie. Może to być na przykład system kontroli otwierania drzwi za pomocą karty magnetycznej. System ten rejestruje kto, kiedy, gdzie i jak długo się znajdował. To pozwoli nam optymalnie dostosować czas pracy i wykryć ewentualne luki w procesie pracy.  

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska