Inteligentne parkowanie znajdzie miejsce postojowe, ale nie wszystkim kierowcom

Marcin KrukZaktualizowano 
Nawigacja prowadząca do wolnego miejsca parkingowego w centrum Wrocławia? Taki system zostanie uruchomiony, ale tylko dla kierowców autokarów i niepełnosprawnych. W innych miastach inteligentne parkowanie pomaga wszystkim kierowcom pozwalając rozładować korki i ograniczyć ruch samochodowy w centrum. Miasto nie informuje, kiedy pozostali zmotoryzowani wrocławianie będą mogli korzystać z podobnego udogodnienia mat. UM Wrocław
Nawigacja prowadząca do wolnego miejsca parkingowego w centrum Wrocławia? Taki system zostanie uruchomiony, ale tylko dla kierowców autokarów i niepełnosprawnych. W innych miastach inteligentne parkowanie pomaga wszystkim kierowcom pozwalając rozładować korki i ograniczyć ruch samochodowy w centrum. Urząd miejski nie informuje, kiedy pozostali zmotoryzowani wrocławianie będą mogli korzystać z podobnego udogodnienia.

To jedna ze zmór centrów większych miast: auta krążące ulicami w poszukiwaniu miejsc parkingowych. W efekcie niepotrzebnie rośnie ruch pojazdów, tworzą się korki, zwiększa emisja spalin. Niektóre miasta uruchomiły w najbardziej zatłoczonych strefach inteligentne systemy parkowania.

Najbardziej znany jest system Smart Parking Comarchu, wskazujący kierowcy za pomocą aplikacji na telefon wolne miejsca parkingowe. Tę technologię wdrożono m.in. w Gdańsku, Gdyni, wkrótce do miast posiadających Smart Parking dołączy Warszawa. Kraków jednak, który w ograniczonym zakresie wprowadzał inteligentne parkowanie bazując, jak informowano, na rozwiązaniach Comarchu zrezygnował z systemu. Okazał się on zawodny szczególnie na ulicach, gdzie nie ma wydzielonych, pojedynczych miejsc postojowych.

Wrocław przygotowuje taki system, ale… dla kierowców autokarów i zmotoryzowanych niepełnosprawnych. Po jego uruchomieniu w strefach parkingowych A i B będzie monitorowanych ponad 90 miejsc postojowych dla autokarów i wszystkie miejsca dla niepełnosprawnych. Można powiedzieć, że to pierwsze koty za płoty, bo tak ograniczony zakres nie wpłynie znacząco na rozładowanie bolączek komunikacyjnych w centrum. Tym bardziej, że badania pokazujące, iż 30 proc. ruchu w śródmieściach generują poszukujący miejsc parkingowych – na które powołują się wrocławscy urzędnicy – dotyczą całego ruchu, a nie tylko kierowców autokarów turystycznych i niepełnosprawnych.

W systemie, który planuje kupić Wrocław, dla kierowcy najważniejsza będzie bezpłatna aplikacja mobilna. Program ma działać w języku polskim, niemieckim i angielskim i będzie do pobrania ze sklepów Google Play i AppStore. Użytkownicy będą mogli filtrować, jakie miejsca parkingowe ma pokazywać aplikacja. Oprócz trasy do miejsc postojowych, na mapie będzie wyświetlała się lokalizacja atrakcji turystycznych i innych obiektów, takich jak np. toalety.
Cały system ma składać się ze wspomnianej aplikacji z bazą danych, detektorów miejsc, sieci transmisyjnej pozwalającej na przesyłanie informacji oraz aplikacji dostępnej przez przeglądarkę internetową. Ten ostatni element to narzędzie, z którego będzie korzystała straż miejska, urząd miejski i ZDiUM. Pozwoli ono na łatwe wyszukanie pojazdów, które przekroczyły czas parkowania.
Na oferty miasto czeka do końca sierpnia, a wykonawca będzie miał 7 miesięcy na uruchomienie systemu.

Czy kierowcy aut osobowych doczekają się podobnego systemu? W kwietniu tego roku Maja Wysocka z urzędu miejskiego mówiła portalowi GazetaWroclawska.pl, że miasto jest na etapie badania technologii, który potrwa do końca tego roku. Dopiero po ich zakończeniu urzędnicy będą oceniać, jakie rozwiązanie będzie dla wrocławskich kierowców najlepsze. Jednak w ogłoszonym właśnie przetargu na system parkowania dla autokarów i aut osób niepełnosprawnych jest zapis dający nadzieję pozostałym zmotoryzowanym. Miasto zastrzega bowiem, że system, który będzie dostarczony, musi pozwolić na wprowadzenie nowych rodzajów miejsc parkingowych i nowych grup kierowców. Może się zatem okazać, że inteligentne parkowanie wprowadzane dla autokarów turystycznych i samochodów osób niepełnosprawnych jest pilotażem poprzedzającym uruchomienie systemu dla wszystkich grup kierujących.

Gdzie zacznie działać system inteligentnego parkowania:

Miejsca parkingowe z zamontowanymi detektorami
Autokary

41 miejsc odstawczych:

  • ul. Mickiewicza, 6 miejsc parkingowych,
  • Wybrzeże Słowackiego, 19 miejsc parkingowych,
  • ul. Ślężna, 2 miejsca parkingowe,
  • ul. Petrusewicza, 14 miejsc parkingowych (postój autokarów możliwy jest jedynie w godz. między 5.00 a 22.00).

52 miejsca na postój czasowy (14 parkingów)

  • ul. Wierzbowa, 2 miejsce postojowe (30 min), Stare Miasto,
  • ul. Księcia Witolda, 2 miejsca postojowe,
  • ul. Łaciarska, 2 miejsca postojowe,
  • ul. Ofiar Oświęcimskich, 4 miejsca postojowe,
  • ul. Świętego Marcina, 6 miejsc postojowych,
  • ul. Świętokrzyska, 9 miejsc postojowych,
  • ul. Szczęśliwa, 1 miejsce postojowe,
  • ul. Purkyniego, 3 miejsca postojowe,
  • al. Słowackiego, 6 miejsc postojowych,
  • ul. Wystawowa, 6 miejsc postojowych,
  • ul. Wróblewskiego, 2 miejsca postojowe,
  • ul. Na Grobli, 5 miejsc postojowych,
  • ul. Cieszyńskiego, 1 miejsce,
  • Narodowe Forum Muzyki (zjazd do parkingu podziemnego), 3 miejsca

Miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością: 22 parkingi: 59 miejsc.
Strefa A:

  • ul. Nożownicza - 2 miejsca postojowe,
  • ul. Kiełbaśnicza – 3 miejsca postojowe,
  • ul. Rzeźnicza – 3 miejsca postojowe,
  • ul. św. Mikołaja – 1 miejsce postojowe,
  • ul. Ruska – 4 miejsca postojowe,
  • ul. Szajnochy – 4 miejsca postojowe,
  • pl. Solny – 4 miejsca postojowe,
  • ul. Ofiar Oświęcimskich – 2 miejsca postojowe,
  • ul. Łaciarska 4 – miejsca postojowe,
  • ul. Biskupia - 2 miejsca postojowe,
  • ul. Uniwersytecka – 6 miejsc postojowe.

Strefa B:

  • ul. Włodkowica – 1 miejsca postojowe,
  • ul. Teatralna – 3 miejsca postojowe,
  • ul. św. Marcina – 2 miejsca postojowe,
  • ul. św. Ducha – 2 miejsca postojowe,
  • ul. św. Józefa – 2 miejsca postojowe,
  • ul. Modrzejewskiej – 4 miejsca postojowe,
  • ul. Staromłyńska – 2 miejsca postojowe,
  • ul. Słowackiego – 2 miejsca postojowe,
  • ul. Kraińskiego – 1 miejsca postojowe,
  • ul. Purkyniego – 3 miejsca postojowe,
  • ul. Kazimierza Wielkiego – 2 miejsca

Zobacz też:
Plac Społeczny - zmiana organizacji ruchu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-13T08:12:02 02:00, Gość:

bełkot bełkot bełkot i ani słowa o cenie i kosztach, gówno nie artykuł

Wiadomo że koszty parkowania wzrosną 10 krotnie i to niebawem. Wtedy takie systemy nie będą potrzebne

G
Gość
2019-08-13T09:32:46 02:00, Gość:

We Wro do roku nie będzie miejsc postojowych na ulicy. Tylko "inteligentne" w centrach handlowych.

Na ulicy będzie ale nie na chodnikach

G
Gość
2019-08-13T12:01:11 02:00, Detox:

Gorset na ramiączkach wykonany z elastycznego tiulu i koronki. Fiszbiny pod biustem podtrzymują i eksponują piersi. Cięcia z przodu w kształcie litery V wysmuklają sylwetkę. Z tyłu mała, zapinana łezka. Dół gorsetu wykończony kwiecistą koronką. Regulowane ramiączka oraz zapięcia do pończoch. Komplet z linii Plus Size. W zestawie gorset i stringi. Skład surowcowy: 80% Poliamid 20% Elastan

Idiota!

w
woj.

To jest dyskryminacja ludzi sprawnych.

L
Lizus z UM

Czasem aż oczy bolą patrzeć, jak się dla naszego miasta przemęcza, prezydent Sutryk Jacek, naszego miasta tęcza. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie – to wilki!

Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezydent naszego miasta. Niech żyje nam! To śpiewałem ja – Lizus.

G
Gość

Inteligentne parkowanie ? Przeciez do tego trzeba inteligentnych kierowcow wiec polska odpada.

G
Gość

We Wro do roku nie będzie miejsc postojowych na ulicy. Tylko "inteligentne" w centrach handlowych.

A
Antysutryk

Jest juź super inteligentny ITS od kilku lat!!! Niesamowite gówno! Wystarczy!

G
Gość

Moja babcia mówiła,że we wrocławiu to tylko k... i złodziej

G
Gość
2019-08-13T08:15:15 02:00, Gość:

Badania tego typu rozwiązań w Niemczech trwają miesiąc. Polscy partacze potrzebują aż roku... Zgaduję, że i tak zrobią to źle. Po co ja tu wracałem...

Ehhh. Ja też wróciłem. Jaaaki to był błąd!!!!

G
Gość

inteligentni kierowcy wiedzą gdzie w centrum Wrocławia są duże parkingi podziemne lub naziemne i tam parkują bez bólu. Tylko cebulaki cisną żeby stanąć gdzieś, najlepiej bezpłatnie ipod samymi drzwiami.

G
Gość

Dla autokarów i niepełnosprawnych. No i dla urzędników oczywiście. Kto wierzy że nie mają dostępu do apki?

G
Gość

Badania tego typu rozwiązań w Niemczech trwają miesiąc. Polscy partacze potrzebują aż roku... Zgaduję, że i tak zrobią to źle. Po co ja tu wracałem...

T
Tomala1961

A inni kierowcy są "gorszego sortu"

G
Gość

bełkot bełkot bełkot i ani słowa o cenie i kosztach, gówno nie artykuł

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3