Inteligentne parkowanie nie dla wrocławskich kierowców. Przynajmniej na razie

Marcin Kruk
materiały Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
Kierowco! Łatwo zaparkować we Wrocławiu? Szereg polskich miast wprowadziło rozwiązania inteligentnego parkowania. Czy dla wrocławskiego urzędu właściciele pół miliona aut zarejestrowanych w samym mieście nie istnieją? Na system jeszcze poczekamy, same badania potrwają do końca roku. Tymczasem kierowcy autobusów otrzymają swoją aplikację ułatwiającą znalezienie miejsca parkingowego.

Urząd Miejski Wrocławia poinformował, że uruchomi system wykrywania wolnych miejsc parkingowych dla autokarów. Aplikacja na telefon znajdzie wolne miejsce i zaprowadzi na nie pojazd. Ta informacja zapewne ucieszy kierowców autobusów, ale niewątpliwie rozczaruje posiadaczy aut osobowych. W wielu dużych miastach – np. w Gdańsku, Gliwicach, Łodzi, Piekarach Śląskich i Krakowie – działają systemy parkingowe dla aut osobowych. Smart Parking Comarch wskazuje kierowcom najbliższe wolne miejsce i pokazuje trasę dojazdu.

Wrocław zadba o kierowców autokarów, a właściciele ponad 0,5 mln innych pojazdów zarejestrowanych w mieście zostaną pominięci?

W urzędzie miasta zapytaliśmy, dlaczego stolica Dolnego Śląska nie skorzystała z gotowych rozwiązań już ułatwiających życie zmotoryzowanym mieszkańcom innych miast. Na pytanie czy zadecydowała o tym cena systemu Comarchu, czy urzędnicy dostrzegli inne jego wady.

Maja Wysocka z wydziału komunikacji UM odpowiedziała: – Obecnie jesteśmy na etapie badania technologii i dopiero wynik testów pozwoli ocenić, jakie rozwiązania będą najlepiej sprawdzały się we Wrocławiu i czy oraz jaki system będziemy chcieli zamówić. Projekt badawczy trwa do końca roku i jest bezpłatny dla miasta. Realizuje go konsorcjum firm Ericsson i Tauron. Do przeprowadzenia testów wybrana została ulica Bałuckiego. Zamontowano na niej kilka rodzajów kamer monitorujących miejsca postojowe oraz wjazd i wyjazd pojazdów. Na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i Vozilli dodatkowo zamontowane zostaną detektory – wyjaśnia urzędniczka.

Czy to nie wyważanie otwartych drzwi – tworzenie nowego systemu, skoro z dobrym skutkiem działa mechanizm opracowany przez kogoś innego?

Wprawdzie urząd nie potrafił odpowiedzieć, dlaczego nie Smart Parking, jednak tajemnica może tkwić właśnie w firmie energetycznej zaangażowanej w badania. Comarch tworzył swoje rozwiązanie we współpracy z Energą. Kraków natomiast – obsługiwany przez Tauron – stworzył własny system „na bazie rozwiązań Comarch”.

To właśnie na słupach oświetleniowych montowane są kamery sprzęgnięte w systemie IVA, który, w dużym uproszeniu, przekazuje dane o wolnych miejscach na telefon kierowcy. Wielcy operatorzy energetyczni nie angażują się w tego typu projekty charytatywnie: to szansa na pozyskanie nowych klientów, a także zbieranie danych geolokalizacyjnych, które w przyszłości pozwolą profilować użytkowników i proponować im dostosowane usługi i towary.

Wg raportu przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. i Polską Organizację Branży Parkingowej we Wrocławiu w 2017 r. było aż 877 samochodów na 1000 mieszkańców. Daje to stolicy Dolnego Śląska drugie miejsce w kraju pod względem wskaźnika zmotoryzowania. Wrocławscy kierowcy spędzają w korkach ok. 8 – 9 godzin miesięcznie.
Autorzy raportu wyliczyli, że aby zaparkować obok siebie wszystkie zarejestrowane pojazdy – ponad 550 tys. - przy minimalnym wymiarze miejsca postojowego potrzeba byłoby 6,35 km.kw. „To ponad 2% powierzchni Wrocławia, albo, żeby lepiej zobrazować potrzeby, ok. 850 boisk piłkarskich” czytamy w raporcie. W strefie płatnego parkowania w 2017 r. miejsc parkingowych było 4223.

Znamy nowy termin wyborów prezydenckich

Wideo

Komentarze 92

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 kwietnia, 14:25, Kryska na Matyska:

Chętnie sprzedam auto i przesiądę się do tramwajów i autobusów kiedy tylko zacznie ich być wystarczająco dużo i będą punktualne. Na razie dojazd autem do pracy jest 4-5 razy szybszy niż mpk.

Trzeba nie spać towarzyszu !

W
Wrocławianin

Przecież to problemy które znamy od co najmniej 10 lat. Dutkiewicz nic z tym nie zrobił więc i Sutryk z tym nic nie zrobi bo to ta sama beznadziejna władza
Wrocławianie to niestety sadomasochiści.

.

Jak autobus ma jechać szybciej kiedy stoi w korku pośród samochodów... Ponadto często samochody właśnie blokują zarówno autobusy (Graniczna) czy tramwaje (Jedności Narodowej). Skocz na tramwaj i nie marudź...

v
vhh

,!!!!

E
Egon

w nowej rudzie macie taki syf że jesteś zaczadzony półgłówku!

G
Gość

TEN BUS ZAPEWNE STOI W POGOTOWIU , ABY NATYCHMIAST WSZELKIE ZAISTNIAŁE PRZYPADKI ŁAMANIA kąstytucji , ORAZ MOŻLIWYCH OBCHODÓW URODZIN FUHRERA ( ..EWENTUALNIE DUCZE ) REJESTROWAĆ KAMERĄ : )

K
Koman

Wrocław potrzebuje przede wszystkim inteligentnych komentujących.

K
Koda

Demontują i chcą spróbować z systemem który wolne miejsca rozpoznaje za pomocą kamer a nie czujników w jezdni. Wystraszy przeczytać to co się wkleja.

b
brawo x2

Wybitnie inteligetni są rowerzyści. Kazdy to wie.

z
znużony idiotami

kary, opłaty, podwyższanie... mentalność tępego komucha. Niestety.
Nie tędy droga, półmózgu.

w
wrocławianin

1. domknąć obie obwodnice: zewnętrzną i wewnętrzną, w formacie dwóch pasów ruchu w każdą stronę.
2. zbudować parkingi podziemne i naziemne, wielopoziomowe, takie jak są w Berlinie. I tanie: w Berlinie można zaparkować TANIEJ niż we Wrocławiu a Niemcy zarabiają znacznie więcej od nas.
3. zwiększyć liczbę linii autobusowych, wydlużyć trasy, zwiększyć częśtość kursowania
4. zbudować co najmniej pięć nowych linii tramwajowych.

Wtedy, durnie, to miasto zacznie funkcjonować normalnie.

R
Rysiek

Wrocław niech wprowadzi dotacje ekologiczny+
Za dojazd do pracy i z pracy rowerem np darmowy bilet roczny na wszystkie linie MPK
A reszcie za parkowanie w centrum podnieść opłaty x3 i będzie z czego sponsorować powyższe.

K
Kryska na Matyska

Chętnie sprzedam auto i przesiądę się do tramwajów i autobusów kiedy tylko zacznie ich być wystarczająco dużo i będą punktualne. Na razie dojazd autem do pracy jest 4-5 razy szybszy niż mpk.

p
prawo jazdy

Tylko jak pozdawali prawo jazdy?

s
sadr

!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3