Elektryczne hulajnogi to zmora dla pieszych
Hulajnogi elektryczne dostępne w popularnych wypożyczalniach (Bolt, Lime, Tier) często są pozostawiane na chodnikach w miejscach niedozwolonych lub blokują przejścia dla pieszych. Brak jednoznacznych regulacji dotyczących ich parkowania prowadzi do chaosu w przestrzeni publicznej i utrudnia poruszanie się innym uczestnikom ruchu.
- Otrzymujemy skargi od mieszkańców, którzy informują nas, że hulajnogi są porzucone gdzie popadnie, straszą przechodniów, utrudniają ruch, szpecą okolicę, blokują chodniki, ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe. Były również interwencje dotyczące urządzeń wrzucanych do Odry - wylicza wrocławska Straż Miejska, która ruszyła na początku kwietnia z akcją porządkowania hulajnóg oraz kierujących nimi.
Część z nich zgodnie z przepisami została odholowana przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej na koszt właściciela.
Hulajnogi we Wrocławiu tworzą istny bałagan. Zobacz!
Sztuczna inteligencja ma pomóc, ale czy działa?
W Polsce funkcjonują wypożyczalnie jednośladów, które wymagają od użytkownika zrobienia zdjęcia prawidłowo zaparkowanej hulajnogi po odbytym przejeździe. Firma Lime wprowadziła to rozwiązanie w 2021 roku. Bolt - rok później. Wprowadzone systemy sztucznej inteligencji ma na bieżąco oceniać, czy kierujący faktycznie zostawił pojazd w odpowiednim miejscu.
Jednak skuteczność takich działań może być różna. Pomyślne testy odbyły się w m.in. Sztokholmie, lecz i tam 20 procent użytkowników hulajnóg od firmy Bolt naruszyła przepisy dotyczące ich pozostawiania. W Polsce niestety nie ma jeszcze szczegółowych danych na temat skuteczności właściwego parkowania e-hulajnóg.
Jak należy parkować hulajnogi?
- Dużym problemem w miastach do tej pory jest parkowanie hulajnóg elektrycznych, które po użyciu były przez kierujących zostawiane w dowolnych miejscach - zwraca uwagę Paweł Ostaszewski z Gazety Policyjnej.
Funkcjonariusz wylicza, że pozostawione bez ładu pojazdy utrudniały przede wszystkim przejazd osobom niepełnosprawnym na wózkach czy rodzicom z dziećmi, a także zagrażały bezpieczeństwu osób niewidomych i niedowidzących.
Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 21 września 2022 roku, to zarządcy drogi mają wytyczyć miejsca do ich parkowania.
- Gdy ich nie ma, e-hulajnogi należy parkować równolegle do krawędzi chodnika, jak najbliżej zewnętrznej, najbardziej oddalonej od jezdni jego krawędzi. Tak jak w przypadku parkowania innych pojazdów należy pozostawić przynajmniej 1,5 metra szerokości chodnika dla pieszych - wyjaśnia Paweł Ostaszewski.
- Urządzenia pozostawione w miejscu obowiązywania znaku zakaz zatrzymywania się z tabliczką informującą o odholowaniu na koszt właściciela zostaną usunięte - informuje wrocławska Straż Miejska, która pochwaliła się na swojej stronie efektami tych działań.
PRZECZYTAJ:
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?