Henry Ford – historia motoryzacyjnego wizjonera

Materiał partnera zewnętrznego
Henry Ford zmienił świat – może to zdanie brzmi górnolotnie, ale trudno się z nim nie zgodzić. Potentat samochodowy nie tylko zrewolucjonizował branżę motoryzacyjną, ale też zmienił rynek pracy, ustanawiając pięciodniowy tryb pracy. To nie wszystkie osiągnięcia z życia biznesmena. Z czego słynął Henry Ford, jak prezentuje się jego biografia i jakie są jego najsłynniejsze cytaty? Dzisiaj przybliżamy sylwetkę motoryzacyjnego wizjonera.

Urodzony 30 lipca 1863 roku w Springwell Township w hrabstwie Wayne w amerykańskim stanie Michigan Henry Ford uchodzi dziś za króla samochodowego i jego biografia pokazuje, że w pełni na ten tytuł zasłużył. Wprowadził na rynek Forda T, czyli tani i niezawodny samochód, dostępny nawet dla robotników, który raz na zawsze zmienił przemysł samochodowy w USA. Amerykański przemysłowiec, inżynier oraz założyciel Ford Motor Company, wyróżniający się niebanalną osobowością i nastawieniem na efektywność rynkową, odszedł 7 kwietnia 1947 w Detroit.

Biografia Forda: od pasjonata mechaniki do króla samochodów

Ze wspomnień bliskich i przyjaciół wiemy, że Henry Ford był spokojnym człowiekiem, wyróżniającym się z konkretnymi zainteresowaniami. Na początku skupił się na zegarmistrzostwie i to właśnie w zakładach uczył się fachu, zgłębiając tajniki mechaniki. Chciał udoskonalić produkcję zegarków na każdą kieszeń. Jako dwunastolatek sam wyposażył mały warsztat, w którym spędzał sporo czasu, a trzy lata później skonstruował swój pierwszy silnik parowy. W 1879 roku opuścił dom i wyjechał do Detroit, by podjąć pracę jako czeladnik u maszynisty.

Z czasem jednak co innego przykuło jego uwagę – pojazdy mechaniczne. Odkąd poznał możliwości tej technologii, nie interesowało go nic innego niż produkcja motoryzacyjna, a swoją całą pracę i wysiłki koncentrował na rozwijaniu swojej pasji i produkcji praktycznych samochodów w przystępnej cenie.

Efektem jego pasji była ruchoma linia montażowa oraz technika masowej produkcji. To właśnie Henry Ford ustanowił standardy światowej produkcji przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku.

Ford Motor Company

W 1891 roku Henry Ford piastował stanowisko głównego inżyniera w Edison Illuminating Company w Detroit. Dzięki temu zyskał sporo wolnego czasu i pieniędzy, aby skupić się na własnym projekcie, jakim był nowoczesny silnik spalinowy. W 1899 roku został współzałożycielem firmy Detroit Automobile Company (późniejsze Cadillac Motor Company), ale nie zgadzał się w wizją przedsiębiorstwa – w końcu chciał produkować dużo tanich samochodów, a nie luksusowe modele – przez co pozbył się udziałów.

W 1903 roku powstało przedsiębiorstwo Ford Motor Company, a rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie. (Ciekawostką jest to, że do dziś właśnie w Kanadzie produkuje się amerykańskie modele Forda). Był to początek burzliwego, pełnego pracy i zaangażowania okresu w biografii Forda. Rezultatem było wymyślenie taśmy produkcyjnej oraz wprowadzenie trzyzmianowego systemu pracy. Co więcej, ustanowił światowy rekord szybkości samochodu (145 km/h).

W końcu w 1908 roku na rynku pojawił się Model T – pojazd zapowiadający nową erę motoryzacji, skierowany do klientów indywidualnych i niezamożnych. Pojazd był łatwy w obsłudze, utrzymaniu, do tego zwinny i o lekkiej konstrukcji, zatem komfortowo się go prowadziło nawet po trudnych drogach. Sukces był kwestią czasu, a nawet chwili. Do momentu zakończenia produkcji auta, co nastąpiło w 1927 roku, osiągnięto zawrotną liczbę 15 milionów egzemplarzy (konkretnie to: 15 348 781 samochodów), co całkowicie zdeklasyfikowało konkurencję.

W tym miejscu warto wspomnieć o podejściu Forda do systemu pracy. Zasłynął z tego, że skrócił tydzień pracy do pięciu dni i ograniczył codzienną pracę do ośmiu godzin. Mało tego, w swoich zakładach utworzył specjalny dział socjologii, którego zadaniem było badanie życia prywatnego pracowników, by móc skuteczniej wprowadzać zasady pracy i życia, które zdaniem Forda były najbardziej pożądane. Ponadto Ford wpadł na pomysł, aby płacić podwójnie pracownikom w celu poprawy standardu ich życia, dzięki czemu uzyskali oni dostęp do samochodu – jest to przykład wzajemnego altruizmu, kiedy to zwiększono wynagrodzenie, aby sami konsumenci wytwarzali produkty.

Cytaty Henry'ego Forda

Sukces Forda jest wypadkową jego pasji i determinacji, ale także tego, że wiedział, jak przemawiać do ludzi. Postawił na jeden model samochodu, obniżył koszty produkcji oraz samych aut, przez co stały się dostępne dla amerykańskich robotników. Udowodnił więc, że wiedział, jak mobilizować i pracować, stał się inspiracją i mówcą motywacyjnym swoich czasów.

  • Każda porażka jest szansą, żeby spróbować jeszcze raz, tylko mądrzej.
  • Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, bez względu na to, czy ma 20, czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę, pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.
  • Jeśli człowiek ma zamiar do końca życia pozostać pracownikiem fizycznym, to powinien równo z wybiciem godziny szesnastej zapominać o swojej pracy. Natomiast jeśli zamierza piąć się wzwyż, wówczas wybicie godziny szesnastej powinno być dlań sygnałem do myślenia.
  • Jeżeli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością jak z własnej.
  • Interes, który nic poza pieniędzmi nie przynosi, jest złym interesem.
  • Więcej ludzi marnuje czas i energię, roztrząsając problemy, niż rzeczywiście próbując je rozwiązać.
  • Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.
  • Nie bój się przyszłości, a nie czcij przeszłości. Kto boi się przyszłości, kto boi się niepowodzenia, sam ogranicza swoją działalność. Niepowodzenie jest tylko sposobnością do inteligentniejszego rozpoczynania na nowo. Nie ma wstydu w uczciwym niepowodzeniu; wstydem jest bać się niepowodzenia. Co minęło, jest użyteczne tylko o tyle, o ile podaje drogi i sposoby postępu.
  • Niejeden przedsiębiorca dziękuje niebu za biedę, która mu wykazała, że najlepszy kapitał ma w swojej głowie, a nie w pożyczkach bankowych.
  • Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami; zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do myślenia. A często zdarza się, że człowiek lepiej umie myśleć, nie będąc krępowany wiedzą przeszłości.
  • Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować – już po niej.
  • Moim najlepszym przyjacielem jest ten, kto pozwala mi wydobyć to, co we mnie najlepsze.

Ford był i jest cytowany w branżowych czasopismach, stał się też inspiracją dla osób, które pragną rozwijać swoje zainteresowania. Nawet podczas wystąpień telewizyjnych lub publicznych najznakomitsze osobistości sięgają po cytaty Forda, a niektóre z nich stały się podwaliną do promocji takich usług jak na przykład outsourcing (zlecanie prac na zewnątrz - przyp.red.).

Biografia i osoba Forda skrywa tajemnice

Wśród biografów Forda wciąż trwa debata, jakim był człowiekiem. Ekonomista John Kenneth Galbraith stwierdził, że uważano go za „głupca odpowiedzialnego za straszne błędy”. Natomiast inni biografowie starają się dozować swoje emocje i opisują go ostrożnie jako „ignoranta we wszystkim, co znajduje się poza jego obszarem zainteresowania”. Nie ulega wątpliwości, że głównym zainteresowaniem Forda, a nawet jego małą obsesją, była masowa produkcja i koncepcja zainspirowana linią montażową lodówek, która ruszyła w XIX wieku.

Przykład szaleństwa Forda? Oto jeden z nich: w ciągu zaledwie 10 lat trwającej masowej produkcji Modelu T, Henry Ford zdał sobie sprawę, że jego samochód jest już przestarzały w porównaniu do innych produkowanych przez konkurencyjne firmy jak Chevrolet i Chrysler. Jaką decyzję podjął Ford? Cóż, nierozsądną z punktu widzenia zarządzania i finansów. Zatrzymał całą produkcję bez wprowadzenia modelu zastępczego. Zawiesił pracowników, a ich liczba była kolosalna – w samym Detroit było ich 60 tysięcy. Przez jego decyzję wielu dealerów samochodów zbankrutowało z powodu braku pojazdów do sprzedaży. Tylko ogromna fortuna pozwoliła firmie przetrwać aż do pojawienia się Forda A – model też zaliczył sukces i od roku 1927 do 1931 roku wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk.

Nic dziwnego więc, że co odważniejsi nazywali Henry'ego Forda dziwakiem, a nawet człowiekiem niezrównoważonym, na pewno był człowiekiem osobliwym. Jednak jego specyficzny sposób bycia i jasno wyrażane opinie (na przykład nienawidził bankierów i spekulantów na Wall Street, pałał ogólną niechęcią do polityki) sprawiły, że zapisał się nie tylko na kartach pamięci, ale i we wspomnieniach ówczesnych mu ludzi. Zwłaszcza że wielu z nich zastanawiało się, jak taki „polityczny ignorant” i człowiek „nienawidzący studentów, książek, osób z nadwagą i palących tytoń” zgromadził kolosalną fortunę. Odpowiedź wydaje się prosta – miał zapewniony start, ponieważ dorastał na dość bogatej farmie rodzinnej, spędzając dnie w małej jednoizbowej szkółce i pomagając w drobnych pracach.

Dziś nie ulega wątpliwości, że Henry Ford dokonał ewolucji produkcji masowej. Zrewolucjonizował proces produkcyjny Forda K, a jego linia montażowa w Highland Park stała się wzorcem dla metod produkcji masowej na całym świecie.

Źródła:

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3