Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Halina Ołdakowska o odwołaniu jej z funkcji dyrektora oraz głośnych urodzinach w operze

Maciej Rajfur
Maciej Rajfur
Halina Ołdakowska nie zachowa raczej stanowiska dyrektora Opery Wrocławskiej. Mówi się, że szalę goryczy przelała komercyjna impreza urodzinowa w operze
Halina Ołdakowska nie zachowa raczej stanowiska dyrektora Opery Wrocławskiej. Mówi się, że szalę goryczy przelała komercyjna impreza urodzinowa w operze Pawel Relikowski / Polska Press
Halina Ołdakowska, wciąż jeszcze dyrektor Opery Wrocławskiej, odnosi się do kwestii odwołania jej ze stanowiska przez władze Dolnego Śląska. Komentuje także sprawę głośnych urodzin zorganizowanych w operze 17 lutego 2023 r.

Władze Dolnego Śląska na posiedzeniu zarządu województwa podjęły uchwałę o zamiarze odwołania Haliny Ołdakowskiej z funkcji dyrektora Opery Wrocławskiej. Pozostał jej miesiąc pracy na stanowisku.

O sprawie jako pierwsi pisaliśmy tutaj:

Operę Wrocławską prowadzi Samorząd Województwa Dolnośląskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aby Halina Ołdakowska straciła stanowisko finalnie, decyzję władz województwa musi potwierdzić minister. Z naszych informacji wynika, że poprze uchwałę.

Jak argumentował członek zarządu województwa Krzysztof Maj, Ołdakowska straci posadę z powodu naruszenia prawa.

- Została dwukrotnie uznana winną naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez Regionalną Komisję Orzekającą przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu. Na dyrektor opery nałożono karę nagany oraz upomnienia – wymienia Krzysztof Maj.

1 marca Urząd Marszałkowski ogłosił, że w związku z doniesieniami prasowymi dotyczącymi wydarzeń, które miały miejsce w Operze Wrocławskiej w dniu 17 lutego, dotyczącymi organizacji prywatnego przyjęcia po spektaklu G. Pucciniego pt. „Cyganeria”, urząd na wniosek Krzysztofa Maja - członka zarządu województwa, zarządził przeprowadzenie w trybie pilnym kontroli w Operze Wrocławskiej.

Kontrola zostanie przeprowadzona w zakresie:

  • procedury wynajmu / udostępniania przestrzeni Opery Wrocławskiej po zakończonym spektaklu G. Pucciniego pt. „Cyganeria” w dniu 17 lutego 2023r.
  • procedury użyczenia sceny Opery Wrocławskiej po ww. spektaklu dla organizacji prywatnego przyjęcia pod kątem zachowania i stosowania przepisów BHP;

Kontrola obejmie również zasadność ewentualnych kosztów ponoszonych przez Operę Wrocławską związanych z organizacją prywatnego przyjęcia odbytego po spektaklu „Cyganeria” w dniu 17 lutego 2023.

Nie ma ostatecznego rozstrzygnięcia

Sama zainteresowana postanowiła następnego dnia odpowiedzieć na podane oficjalnie informacje. Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawie dyscypliny finansów publicznych dotyczyło przeznaczenia w 2021 r. środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na bieżącą działalność Opery Wrocławskiej.

– To miało miejsce w trudnym okresie pandemii Covid-19 i w krytycznej sytuacji instytucji pozbawionej należytego wsparcia ze strony organów województwa dolnośląskiego. I podkreślam, że zostało wydane zaledwie nieprawomocne orzeczenie w pierwszej instancji. Obecnie postępowanie wyjaśniające w tej sprawie toczy się przed organem drugiej instancji, czyli Główną Komisją Orzekającą w Warszawie – uzasadnia Halina Ołdakowska.

Dyrektor opery zwraca uwagę, że postępowanie w przedmiotowych sprawach ma charakter dwuinstancyjny. Co więcej, na prawomocne orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej kończące postępowanie, stronom przysługuje skarga do sądu administracyjnego.

- W tej sytuacji wypowiedź członka zarządu Krzysztofa Maja jest więc nieprawdziwa. Podkreślam, że żaden sąd nie dokonał rozstrzygnięcia tej sprawy. Trudno więc mówić, że zapadły w niej jakiekolwiek wyroki wskazujące na złamanie prawa – oświadcza Ołdakowska.

Kredyt z powodu „nadzwyczajnej konieczności”

Dyrektorka opery wrocławskiej przypomina jednocześnie, że kontrola NIK w Operze Wrocławskiej dotyczyła głównie działalności tej instytucji w latach 2018-2020. Obszar badania obejmował więc okres poprzedzający objęcie przez nią funkcji.

– Dodatkowo, dokonano oceny prawidłowości przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługi artystyczne w trybie zamówienia z wolnej ręki w odniesieniu do umowy z Mariuszem Kwietniem oraz Bassemem Akiki. Pozytywną opinię w sprawie zasadności niniejszego postępowania wydał Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk – stwierdza Ołdakowska.

Jak odnosi się do zarzutu zaciągnięcia kredytu na działalność opery i wykorzystania środków Funduszu Świadczeń Socjalnych?

- Kredyt został zaciągnięty w lipcu 2021 roku i był poprzedzony korespondencją z marszałkiem województwa, która wykazywała problemy finansowe Opery Wrocławskiej będące skutkiem pandemii Covid-19 – opisuje Ołdakowska.

W piśmie z maja 2021 roku marszałek został poinformowany o sytuacji Opery Wrocławskiej i poproszony o wsparcie instytucji kwotą 1,5 mln zł.

- W sytuacji braku odpowiedzi na mój apel i pomocy finansowej ze strony władz województwa, został zaciągnięty kredyt obrotowy w wysokości 1 mln zł, który pozwolił na ustabilizowanie sytuacji finansowej instytucji – uważa dyrektorka opery.

Jak tłumaczy, do zaciągnięcia tego zobowiązania miała pełne prawo bez konieczności uzyskania zgody zarządu województwa dolnośląskiego.

- Marszałek został poinformowany w miesięcznym sprawozdaniu z działalności instytucji – mówi Ołdakowska.

Zaznacza, że wewnętrzna „pożyczka” została zwrócona w ciągu miesiąca bez uszczerbku dla bieżącej pomocy świadczonej pracownikom przez środki z Funduszu Świadczeń Socjalnych.

- Zaszła nadzwyczajna konieczność, a podjęcie tej decyzji pozwoliło na rozwój, a nie ograniczenie działalności opery oraz powstrzymało konieczność zwolnień pracowniczych – tłumaczy dyrektorka.

Impreza urodzinowa Bartosza Rybaka była komercyjna. Opera chciała na niej zarobić

Mówi się, że na odwołanie Haliny Ołdakowskiej miała wpływ nagłośniona przez „Fakt” impreza urodzinowa Bartosza Rybaka, która odbyła się w operze. Bawiło się na niej wiele ważnych osób ze świata polityki. Wnętrze opery zostało na ten cel wynajęte.

- W sytuacji licznych potrzeb finansowych wiele instytucji kultury (muzeów, oper, filharmonii, teatrów) stara się pozyskiwać środki od sponsorów i darczyńców lub organizując wydarzenia komercyjne. Do korzystania z tego typu usług mają prawo zarówno instytucje publiczne, jak również spółki i osoby prywatne. Podobnie było w sytuacji imprezy zorganizowanej w dniu 17 lutego, która miała miejsce po spektaklu "Cyganeria" - komentuje Halina Ołdakowska. - Opera nie cenzuruje ani listy zaproszonych gości, ani repertuaru muzycznego dobieranego przez organizatorów. Organizowane wydarzenie miało charakter komercyjny i zostało opłacone przez osobę prywatną zgodnie z polityką finansową opery.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska