Dla części kierowców oznaczenia dróg to czarna magia, ale wielu z nich, zwłaszcza spoza miasta, jeździ przez Wrocław właśnie patrząc na białe numerki na czerwonych tablicach. Nasze miasto przecinają trzy drogi krajowe: "5" (od granicy czeskiej przez Wrocław do Świecia), "8" (od granicy czeskiej przez Wrocław i Warszawę do granicy z Litwą) oraz "94" (od Zgorzelca do Wieliczki).
Problem w tym, że poza drogą 94, która prowadzi obwodnicą śródmiejską, dwie pozostałe trasy przecinają Wrocław przez środek, powodując wielki ruch w mieście. Krajowa "piątka" prowadzi tak ruchliwymi ulicami, jak Powstańców Śląskich, Grabiszyńską, a nawet Podwalem. "Ósemka" korkuje Ślężną, Pułaskiego (teraz jest tam kłopotliwy objazd) czy plac Grunwaldzki.
Już wkrótce ma się to zmienić. - Droga nr 5 zmieni swój przebieg już przy najbliższej wymianie drogowskazów, która zakończy się w grudniu - zapowiada Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej w magistracie. - Zamiast przez centrum, będzie prowadzić obwodnicą śródmiejską, aż do wylotu na Poznań - dodaje.
Szykują się także zmiany na "ósemce". Najprawdopodobniej ten numer drogi w ogóle zniknie na terenie Wrocławia. A to dlatego, że miasto będzie się musiało zastosować do przepisów obowiązujących Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Wraz z uruchomieniem autostradowej obwodnicy Wrocławia i oznaczeniem jej jako autostrady A8, musieliśmy tam przenieść ciąg drogi nr 8, a dawną drogę oznaczyć jako 98, bo nie może być tak, żeby jedna droga miała dwa różne przebiegi - wyjaśnia Joanna Borkowska z GDDKiA we Wrocławiu.
Droga 98 ma być alternatywą dla A8. W tym przypadku nie ma znaczenia opłata, bo obie drogi są i będą darmowe. Ale już w przypadku autostrady A4 (która wkrótce będzie płatna na odcinku Wrocław - Katowice) bezpłatną alternatywą jest już dziś droga krajowa nr 94. Mechanizm jest prosty. Do numeru autostrady dodaje się "dziewiątkę" z przodu.
Którędy przez Wrocław poprowadzi nas droga 98, która na papierze już istnieje, a na znakach jeszcze nie? GDDKiA pozostawia to magistratowi . - Trwają analizy i uzgodnienia w tej sprawie - ucina Katarzyna Kasprzak. I tłumaczy, że przebieg nowej drogi nie jest jeszcze znany.
Magistrat, chcąc poprowadzić "98" inaczej niż dzisiejszą "ósemkę", może mieć spory problem. Wiadomo, że droga nie może się pokrywać z obwodnicą autostradową. Wątpliwe, by urzędnicy zdecydowali się puścić ją obwodnicą śródmiejską. Już przenosząc ruch z drogi nr 94, a wkrótce także z drogi nr 5, trasa zapewne będzie się korkować. Nie ma tu miejsca na większą liczbę aut.
Czy to oznacza, że do cyfry 8 zostanie tylko dodana "dziewiątka" z przodu? - Oby nie - mówi Michał Kiełb, mieszkający przy ul. Ślężnej. - Mieszkanie przy drodze krajowej oznacza same minusy: hałas, smród i korki - wylicza wrocławianin.
Druga wymiana
Zmiana numeracji dróg to niejedyna nowość, która czeka w najbliższym czasie kierowców.
Przypomnijmy, że kilka dni temu zakończył się przetarg na kompleksową wymianę oznakowania we Wrocławiu. Z centrum zniknie ogromna większość zielonych tablic, a zastąpią je znaki prowadzące na obwodnicę śródmiejską i obwodnicę autostradową.
Jednak jeśli zakończą się dyskusje, co do likwidacji "ósemki" w mieście i zastąpienia ją drogą nr 98, trzeba będzie rozpisać kolejny przetarg. Tym razem firma będzie musiała zmienić znaki z numerem drogi, a być może także jej przebieg przez Wrocław.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?