OPRAC.:
Mateusz Zbroja
Już dziś ogromna asteroida przeleci niedaleko Ziemi. Obiekt zakwalifikowany jako "potencjalnie niebezpieczny". Fot. Pixabay
Już dziś wieczorem "potencjalnie niebezpieczna" asteroida 2022 RM4 minie naszą planetę. Obiekt minie Ziemię w odległości prawie 2,3 miliona kilometrów, a najbliżej naszej planety znajdzie się około godziny 19:26. Orbita 2022 RM4 przecina orbitę ziemską, i właśnie dlatego asteroida zakwalifikowana została do obiektów "potencjalnie niebezpiecznych".

Średnica asteroidy wynosi od 300 do 740 metrów średnicy. Dla porównania, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie ma 231 metrów wysokości, co może oznaczać, że asteroida może być nawet trzy razy większa od jednego z najbardziej rozpoznawalnych budynków w naszej stolicy.

Asteroida znajdzie się w odległości prawie 2,3 miliona kilometrów. Dla porównania - Księżyc znajduje się w odległości 384 472 kilometrów od naszej planety. Naukowcy podkreślają jednak, że ciało niebieskie nie znajduje się na kursie kolizyjnym z naszą planetą.

Asteroida została odkryta dopiero 5 października

Ciało niebieskie zostało odkryte 5 października przez obserwatorium Pan-STARRS na Hawajach. Porusza się z prędkością 85 tysięcy kilometrów na godzinę. Asteroidy są ciałami niebieskimi o niewielkich rozmiarach, składającymi się głównie ze skał, metali i lodu.

Czym są obiekty "potencjalnie niebezpieczne"?

Wszystkie obiekty znajdujące się co najmniej 193 milionów kilometrów od Ziemi określane są jako obiekt bliski Ziemi. Wszystkie te, które zbliżają się do naszej planety nie dalej niż na 7,5 mln km klasyfikuje się natomiast jako potencjalnie niebezpieczne.

Orbity obiektów "potencjalnie niebezpiecznych" przecinają się z orbitą ziemską, lub są w bardzo bliskich odległościach. Jak informuje NASA, obiekty te muszą mieć również średnicę nie mniejszą niż 150 metrów.

Asteroida 2022 RM4 zaliczana jest do grupy obiektów "potencjalnie niebezpiecznych, ale jak podkreślają specjaliści, nie znajduje się ona na kursie kolizyjnym z Ziemią. Jak przewiduje NASA, przez najbliższe 100 lat żadn3e ciało niebieskie nie wydaje się stwarzać realnego zagrożenia uderzenia z Ziemią.

emisja bez ograniczeń wiekowych